عراق در انتظار آرامش عزم سیاستمداران بغداد برای اصلاحات

همدلی| اعتراضات چند روز گذشته مردم عراق تا حدودی فروکش کرده و دولت نیز مقررات منع رفت‌وآمد را لغو کرده است. حالا معترضان عراقی منتظر انجام اصلاحات و رسیدگی به اعتراضاتشان از سوی دولت هستند. مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق ضمن درخواست برای استعفای دولت کنونی عراق، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی زیر نظر سازمان ملل شد. مقتدی صدر همچنین پیش از این از اعضای فراکسیون «سائرون» که رهبری آنها را برعهده دارد خواسته بود فعالیت‌های پارلمانی‌شان را تعلیق کنند. این تصمیم قبل از جلسه روز شنبه پارلمان عراق اعلام شد. مقتدی صدر در عین حال از نمایندگان فراکسیون متبوعش خواست در جلسات پارلمان تا زمان ارائه برنامه‌ای دولتی مورد رضایت ملت و مرجعیت دینی عراق شرکت نکنند. ائتلاف سائرون نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: (تصمیم‌گیری درباره) تعلیق عضویت ما در پارلمان به نخست‌وزیر و تلاشش برای پاسخگویی به خواسته‌های تظاهرکنندگان بستگی دارد.
با این حال پارلمان عراق نتوانست روزگذشته جلسه فوق‌العاده خود را با محوریت تظاهرات و اعتراض‌های مردمی برگزار کند. از این‌رو محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق تنها به دیدار با نمایندگان معترضان بسنده کرد. یک منبع پارلمانی نیز گفت: الحلبوسی و نمایندگان معترضان دیروز(شنبه) در داخل مجلس نمایندگان دیدار کردند. وی افزود: الحلبوسی با نمایندگان تظاهرکنندگان به بررسی خواسته‌های مشروع‌شان و راه‌های پاسخگویی به آنها طبق قانون پرداخت.
پاسخ مثبت عبدالمهدی به اظهارات نماینده آیت‌الله سیستانی
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات نماینده آیت‌الله سیدعلی سیستانی که روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه ایراد کرد گفت: مرجعیت دینی موضع خود را در قبال رویدادهای تاسف برانگیز کشور اعلام و هرگونه حمله به اموال دولتی و خصوصی و نیز حمله به تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی را محکوم کرد. احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا گفته بود: دولت باید تدابیری را برای مبارزه با فساد اتخاذ کند و از سهمیه‌بندی دست بردارد. انجام اصلاحات یک ضرورت است و باید به آن عمل کرد. روسای سه‌گانه باید تدابیر عملی را در این باره اتخاذ کنند. پارلمان عراق از طریق فراکسیون اکثریت پارلمانی که باید روش خود را تغییر دهد مسئولیت بزرگتری در این زمینه برعهده دارد. عبدالمهدی در ادامه خاطرنشان کرد: مرجعیت دینی از تمام گروه‌ها خواست تا رویکرد خود را در خصوص تعامل با مشکلات کشور تغییر دهند. نخست وزیر عراق افزود: دولت خود را ملزم به ارائه برنامه‌های عملی و به کار گرفتن تمام توان خود برای کاهش رنج شهروندان و بهبود خدمات و فراهم کردن فرصت‌های شغلی می‌داند و از دو قوه مقننه و قضائیه می‌خواهد با تمام اختیارات خود با دولت همکاری مشترک داشته باشند.


در همین حال به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز، جلیل الربیعی، فرمانده عملیات بغداد اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق اشخاصی را در میان معترضان بازداشت کرده‌اند که کوکتل مولوتف در اختیار داشته و قصد استفاده از آن در جریان تظاهرات را داشته‌اند. وی در حضور شیوخ عشایر الکرخ گفت: ماموریت ما حفاظت از معترضان است و هیچ ارتباطی با مشکلات بلوک‌های سیاسی نداریم. فرمانده عملیات بغداد افزود: امنیت در بغداد کنترل شده است و نباید در این شهر هرج و مرج ایجاد شود. الربیعی در ادامه از معترضان عراقی خواست که خویشتن‌دار باشند و گفت: ما تا هر زمانی که تظاهرات ادامه یابد از آن حفاظت می‌کنیم و این معترضان بودند که به نیروهای امنیتی حمله کردند.
همچنین منابع امنیتی برجسته از استقرار تک‌تیراندازان ناشناس در تعدادی از محله‌های بغداد خبر دادند. این منابع به روزنامه الاخبار چاپ لبنان گفتند، براساس اطلاعات رسیده سفارت آمریکا و کنسولگری عربستان تحریک‌کنندگان اصلی این افراد هستند. به گفته این منابع، عربستان و آمریکا اصرار دارند وضعیت عراق همچنان متشنج باقی بماند. به گفته این منابع، افراد بازداشت شده اعتراف کردند که سفارت آمریکا و کنسولگری عربستان آنها را تحریک به ایجاد تنش در خیابان‌ها و ضربه زدن به تظاهرات مسالمت‌آمیز کرده‌اند. تظاهرات در برخی از شهرهای عراق از روز سه‌شنبه در اعتراض به اوضاع اشتغال، ضعف خدمات‌رسانی و گسترش فساد و عدم مبارزه جدی با آن آغاز شد و همچنان به شکل پراکنده ادامه دارد. مقامات امنیتی ممنوعیت آمد و شد کاملی را در بغداد از صبح پنج‌شنبه اعمال کرده و استانداران مخیر به اتخاذ تصمیم درباره اعلام قانون منع آمدوشد در استان‌هایشان شده بودند. این ممنوعیت آمد و شد در بغداد در پی درگیری‌هایی پراکنده در برخی شهرهای عراق لحاظ شده بود. کمیسیون حقوق بشر عراق نیز تعداد کشته‌ها را ۹۳ تن و زخمی‌ها را ۴۰۰۰ تن برآورد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
بررسی ظرفیت‌های پایتخت در گفت و گو با میرلوحی عضو شورای شهر تهران تهران در قامت شهری جهانی نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در گفت‌وگو با همدلی: وضعیت امروز عراق نتیجه رفتار دیروز سیاستمداران است «همدلی» ماجرای خروج پراید از چرخه تولید و جایگزینی خودرویی جدید را ارزیابی کرد تیراید به جای پراید عراق در انتظار آرامش عزم سیاستمداران بغداد برای اصلاحات گزارش همدلی به مناسبت روز تهران از مهمترین مسائل پیش روی پایتخت تهران 98و چالش زوال همبستگی ولی‌الله شجاع‌پوریان بازگشت تهران به هویت فرهنگی مصطفی مهرآیین در تبیین کم و کیف جنبش روشنفکری در ایران: روشنفکران ما صنعت راه انداخته‌اند، نه تفکر ولی‌الله شجاع‌پوریان بازگشت تهران به هویت فرهنگی پاسخی به یک اعلامیه جانشین وزیر دفاع: پهپاد جاسوسی آمریکا با تجهیزات بومی ایران سرنگون شد بازگشت ناطق نوری به جلسات جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو همدلی با اکرمی مهمان یا صاحبخانه؟ گزارش «همدلی» از اقدام جدید یک عضو جامعه روحانیت مبارز بازگشت ناطق‌نوری