نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در گفت‌وگو با همدلی: وضعیت امروز عراق نتیجه رفتار دیروز سیاستمداران است

همدلی| نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران می‌گوید: در کنار اعتراض مردم عراق، عوامل خارجی هم وارد عمل شده‌اند و تلاش کرده‌اند از تظاهرات مردمی به نفع خودشان سوءاستفاده کنند.
«ناظم دباغ» نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در گفت‌وگو با روزنامه همدلی درباره ارزیابی خود از حوادث اخیر عراق میگوید: این وضعیت امروز عراق نتیجه رفتارها و کارهای گذشته در این کشور است. در واقع نتیجه کارهای دولت و سیاستمداران عراقی است. کارها و رفتارهایی که منجر به افزایش بیکاری و همچنین رشد فساد شده است. در نتیجه این رفتارها، جوانان عراقی ناراضی و عصبانی هستند.
دباغ ادامه می‌دهد: در کنار اعتراض مردم عراق، عوامل خارجی هم وارد عمل شده‌اند و تلاش کرده‌اند از تظاهرات مردمی به نفع خودشان سوءاستفاده کنند. این عوامل خارجی با وارد شدن به تظاهرات مردم عراق تلاش کردند به مکان‌های دولتی حمله کنند و آن‌ها را به آتش بکِشند یا مردم را بکُشند. در واقع آنان خواسته‌اند تصویر دیگری از صحنه اعتراضات مردم عراق را به نمایش بگذارند.
نماینده اقلیم کردستان عراق تاکید می‌کند: با این وجود حالا تقریبا همه سیاستمداران و رهبران سیاسی عراق بر این باور هستند که باید صدای مردم عراق را شنید و دست به اصلاحات زد. اما نکته اینجاست که در عملی شدن این اصلاحات، سیاسیون باید خواست عمومی مردم را مورد توجه قرار دهند و از تلاش برای حفظ منافع فردی و حزبی پرهیز کنند تا مبادا دوباره فساد جدیدی ایجاد شود.


دباغ درباره تحلیل خود از آینده این اعتراضات می‌گوید: من بر این باور هستم که وضعیت امروز عراق نتیجه گذشته است. اگر امروز مردم و جوانان عراقی به خیابان آمده‌اند به خاطر رفتار صاحبان قدرت در سال‌های گذشته است. حالا مدتی می‌گذرد و احتمالا مردم نیز آرام‌تر می‌شوند، اما نکته اینجاست که اگر وضعیت تغییر کند و صدای مردم عراق شنیده شود و به خواست و مطالبه آنان رسیدگی شود که این بهبودی و آرامش ادامه می‌یابد، اما اگر در وضعیت عراق تغییری ایجاد نشود، احتمال تکرار این حوادث وجود دارد.
او درباره تاثیر حوادث این روزهای عراق بر روابط این کشور و سایر همسایه‌ها می‌گوید: عوامل خارجی که در این تظاهرات و اعتراضات وارد عمل شدند از دو نکته خوشحال نیستند و به‌شدت تلاش می‌کنند آن را بر هم بزنند. آنان نسبت به بی‌طرفی عراق در کشمکش‌های خاورمیانه و تنش‌ها و درگیری‌هایی که در خاورمیانه وجود دارد، ‌خوشحال نیستند و در واقع می‌خواهند که حداقل اگر عراق وارد عمل نمی‌شود موضع‌گیری کند و بی‌طرف نباشد. از سوی دیگر آنان از روابط حسنه ایران و عراق ناراحت هستند. در نتیجه تلاش می‌کنند عراق را از این دو موضع بی‌طرفی و روابط حسنه با ایران خارج کنند.
سایر اخبار این روزنامه
بررسی ظرفیت‌های پایتخت در گفت و گو با میرلوحی عضو شورای شهر تهران تهران در قامت شهری جهانی نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در گفت‌وگو با همدلی: وضعیت امروز عراق نتیجه رفتار دیروز سیاستمداران است «همدلی» ماجرای خروج پراید از چرخه تولید و جایگزینی خودرویی جدید را ارزیابی کرد تیراید به جای پراید عراق در انتظار آرامش عزم سیاستمداران بغداد برای اصلاحات گزارش همدلی به مناسبت روز تهران از مهمترین مسائل پیش روی پایتخت تهران 98و چالش زوال همبستگی ولی‌الله شجاع‌پوریان بازگشت تهران به هویت فرهنگی مصطفی مهرآیین در تبیین کم و کیف جنبش روشنفکری در ایران: روشنفکران ما صنعت راه انداخته‌اند، نه تفکر ولی‌الله شجاع‌پوریان بازگشت تهران به هویت فرهنگی پاسخی به یک اعلامیه جانشین وزیر دفاع: پهپاد جاسوسی آمریکا با تجهیزات بومی ایران سرنگون شد بازگشت ناطق نوری به جلسات جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو همدلی با اکرمی مهمان یا صاحبخانه؟ گزارش «همدلی» از اقدام جدید یک عضو جامعه روحانیت مبارز بازگشت ناطق‌نوری