تلاش ترامپ برای تغییر مسیر رسوایی پرونده «اوکراین گیت»

رئیس جمهوری آمریکا برای فرار از تیغ استیضاح دست به تغییر تاکتیک زده و تلاش دارد زلف رسوایی پرونده اوکراین را به موضوع جذاب مبارزه با فساد اقتصادی گره بزند.
شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: «دونالد ترامپ» طی روزهای اخیر با تشدید موضوع استیضاحش بویژه در رسوایی پرونده اوکراین که خواستار تحقیق پیرامون «هانتر بایدن» پسر جو بایدن شده بود، گفته که این موضوع سیاسی نیست بلکه تلاشی برای مبارزه با فساد است.
کنگره آمریکا با توجه به ممانعت دولت ترامپ در ارسال اسناد مرتبط به این پرونده سرانجام به ارسال "احضاریه" به کاخ سفید جهت دریافت اسناد و مدارک درخصوص ماجرای اوکراین و تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری آن کشور اقدام کرد.به گزارش سی ان ان، روسای سه کمیته کنگره (نظارت و اصلاحات، امور خارجی و اطلاعات) در بیانیه‌ای اعلام کردند: عمیقا متاسف هستیم که رئیس جمهوری ترامپ ما و کشور را در این شرایط قرار داده اما اقدامات او هیچ انتخابی را جز صادر کردن احضاریه برای ما باقی نگذاشته است.
این شبکه خبری ادامه داد: "استفان گریشام" مسئول مطبوعاتی کاخ سفید نیز در پاسخ به احضاریه مجلس نمایندگان گفته این احضاریه چیزی را تغییر نخواهد داد، به جز درخواست مدارک بیشتر، اتلاف وقت و پول مالیات دهندگان آمریکایی که در آخر نشان خواهد داد که شخص رئیس جمهوری هیچ اشتباهی مرتکب نشده است.


"اِلن وینتراب" رئیس "کمیسیون انتخابات فدرال" آمریکا در ارتباط با اقدام دونالد ترامپ در تماس تلفنی 25 جولای (سوم مرداد ماه) با رئیس جمهوری اوکراین گفت: هر فردی که مبادرت به درخواست، پذیرش و یا هرگونه چیز مهم و باارزشی از یک کشور خارجی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کند، اقدامی غیر قانونی و نامشروع انجام داده است.
در همین حال "دنی هک" نماینده دموکرات مجلس نمایندگان درباره احضاریه کنگره به کاخ سفید گفت: چنانچه کاخ سفید به این احضاریه پاسخ منفی دهد، اقدامی خلاف قانون اساسی مرتکب شده و نشانگر آن است که وی (ترامپ) فردی بی‌گناه نیست.
"جیم آکوستا" خبرنگار کاخ سفید شبکه سی ان ان گزارش داد: با توجه به کوهی از اسناد و مدارک در ارتباط با این تماس تلفنی که انتخابات 2020 آمریکا را هدف قرار داده، اکنون ترامپ داستان را به گونه‌ای دیگر تغییر داده است.وی افزود: ترامپ اقدام خود را با انگیزه برخورد با فساد (مالی) و نه سیاسی توصیف کرد.
بنابراین گزارش، ترامپ در این باره به خبرنگاران گفت: اهمیتی به کارزار انتخاباتی بایدن نمی‌دهم، اما من به موضوع فساد (مالی) اهمیت می‌دهم، من اهمیتی به سیاست نمی‌دهم، ما نگاه به فساد داریم ما نگاه به (ماهیت) سیاسی این موضوع نداریم.
سی ان ان افزود: ترامپ درباره استیضاح خود اعتماد به نفس داشته و با توجه به اینکه در سنا تلاش می‌شود تا رئیس جمهوری را بر سر قدرت نگاه دارند اما دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان رای به استیضاح او دادند، ترامپ هم به خبرنگاران در این باره گفته دموکرات‌ها ناگزیرند تا از رهبران خود پیروی کنند اما زمانی که این بحث به سنا کشانده شود، در آنجا جمهوریخواهان به خوبی با یکدیگر متحد بوده و ما پیروز خواهیم بود.
روسای سه کمیته امور خارجی، نظارت و اصلاحات و اطلاعات کنگره آمریکا در احضاریه‌ای به سرپرست دفتر رئیس جمهوری آمریکا، خواستار ارسال اسناد کلیدی مربوط به تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ شدند.در نامه "الیوت انگل"، "الیجاه کامینگز" و "آدام شف" آمده است: در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه، از رئیس جمهوری ترامپ پرسیده شد آیا او با تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان همکاری خواهد کرد یا نه که در پاسخ گفت من همیشه همکاری می‌کنم.
در 24 سپتامبر 2019، کمیته‌ها نامه پیگیری را ارسال کردند که در آن هشدار داده شد که اگر کاخ سفید به بی‌اعتنایی به درخواست آنها ادامه دهد، روسای کمیته‌ها مجبور خواهند شد روند اجباری را در نظر بگیرند و آنها مهلت جدیدی را از 26 سپتامبر 2019 تعیین کردند. کاخ سفید این درخواست را هم نادیده گرفت.
در دوم اکتبر 2019 الیجاه کامینگز رئیس کمیته نظارت و اصلاحات به اعضای این کمیته یادداشتی داد که می‌خواهد احضاریه صادر کند اگر کاخ سفید به نادیده گرفتن درخواست‌ها ادامه دهد. کاخ سفید هیچ سندی را مهیا و ارسال نکرده است.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش همکاری‌های اقتصادی میان تهران و عشق آباد؛ ایران و ترکمنستان چندین سند همکاری امضا کردند اخبار کوتاه اقتصادی معاون خرید ذوب آهن اصفهان خبر داد: آمادگی ذوب آهن اصفهان برای خرید نقدی سنگ آهن از معادن کوچک در اعتراض به سفر پمپئو به آتن؛ یونانی‌های معترض پرچم آمریکا را به آتش کشیدند اعتراض مرفهان بی درد به حذف یارانه شان! عراق، روی خط آرامش تدریجی؛ منع تردد در بغداد پایان یافت هشدار وزارت بهداشت یمن درباره بروز فاجعه انسانی تلاش ترامپ برای تغییر مسیر رسوایی پرونده «اوکراین گیت» ادامه بحران سیاسی رژیم صهیونیستی گانتس: سمت نخست وزیری را از نتانیاهو خواهیم گرفت هاآرتص: ائتلاف ضد ایرانی «ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان» متزلزل شده‌ است مرجعیت، لنگر ثبات عراق تفاهم شهرداری و وزارت جهاد کشاورزی برای نگهداری از پارک‌های جنگلی دیوان عدالت اداری: دریافت هزینه رفت و آمد برای اعضای شوراهای شهر و مدیران شهری ممنوع شد در جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست دکتر روحانی؛ سند توسعه خدمات دیجیتال در کشور بررسی شد