دست رد اروپا به سینه بوریس جانسون

اتحادیه اروپا با درخواست بوریس جانسون برای گفت‌وگو بر سر طرح پیشنهادی او که هدف آن مصالحه درمورد توافق‌نامه خروج از این اتحادیه است مخالفت کرد.
به گزارش دویچه وله، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه گذشته در کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار از ارسال طرح مصالحه خود به اتحادیه اروپا و در خواست برای گفت‌وگو بر سر آن در این آخر هفته خبر داده بود.
شبکه اسکای نیوز روز گذشته از قول یکی از سخنگویان کمیسیون اتحادیه اروپا نوشته که طرح جانسون نمی‌تواند مبنایی برای دست یافتن به توافقی درمورد خروج بریتانیا از اتحادیه (بریگزیت) باشد که تاریخ آن ۳۱ اکتبر تعیین شده است.
او می‌گوید آخر این هفته بحثی درباره پیشنهادهای نخست وزیر بریتانیا که از جمله شامل جایگزینی بند مناقشه‌ برانگیز مربوط به مرزهای جمهوری ایرلند و منطقه ایرلند شمالی است صورت نخواهد گرفت. کمیسیون اتحادیه اروپا در عین حال افزوده که بوریس جانسون روز دوشنبه فرصتی برای ارائه طرح خود و تشریح جزئیات آن خواهد داشت.


جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و ایرلند شمالی بخشی از سرزمین بریتانیا محسوب می‌شود. روابط مرزی این دو منطقه مناقشه‌برانگیزترین بخش از توافق‌نامه بریگزیت است.
در توافق‌نامه‌ای که جانسون تلاش می‌کند در مورد تغییر آن با اتحادیه اروپا به مصالحه برسد، پیش‌بینی شده که مرز بین دو ایرلند پس از بریگزیت و تا یافتن یک راه حل نهایی باز خواهد ماند و ایرلند شمالی تا آن زمان بخشی از بازار داخلی اتحادیه محسوب شود.
اتحادیه اروپا برای مدیریت این منطقه مرزی حساس خواستار شمول قوانین و مقررات اتحادیه در مناسبات تجاری و بازرگانی میان دو ایرلند است.
مرزهای باز بین جمهوری ایرلند و منطقه ایرلند شمالی به لحاظ اقتصادی و در مناسبات دو بخش اهمیت زیادی دارد و یکی از اصول مهم پیمان صلح ایرلند محسوب می‌شود. این مرز تنها مرز زمینی میان اتحادیه اروپا و بریتانیا است و درصورتی که بریگزیت بدون توافق شکل بگیرد، واردات کالا از آن به اتحادیه اروپا مشمول تعرفه‌های گمرکی خواهد بود که مطابق برآوردها اقتصاد ایرلند شمالی را زمین‌گیر خواهد کرد.
نخست‌وزیر و پارلمان بریتانیا با این بخش از توافق مخالف هستند. بوریس جانسون روز چهارشنبه تاکید که کنترل رفت و آمد و کالا در مرزهای ایرلند جنوبی و منطقه شمالی به هیچ وجه قابل‌پذیرش نیست.
نخست‌وزیر بریتانیا پیش از این گفته بود درصورتی که با اتحادیه اروپا به مصالحه‌ای دست نیابد بریگزیت بدون توافق انجام خواهد شد. این اقدام که می‌تواند به لحاظ سیاسی و اقتصادی پیامدهای مخربی درپی داشته باشد از سوی اکثریت اعضای پارلمان بریتانیا رد شده است. مطابق قانونی که به تازگی در پارلمان به تصویب رسید چنانچه دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا تا ۱۹ اکتبر به توافق نرسند اجرای بریگزیت به تاخیر خواهد افتاد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا مهاجرت از شهرهای بزرگ به کوچک به جای حل یک معضل قدیمی، خود یک مشکل جدید است؟ جهانبخش‌محبی نیا وجه انسانی توسعه «ابتکار» از عوامل پیش‌ روی گردش نخبگان در فضای سیاسی گزارش می‌دهد نخبگان پشت درهای بسته «ابتکار» دلایل افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ترکیه را بررسی کرد تنور داغ خرید ملک در کشور همسایه عزم‌ جدی برای مقابله با سرمایه‌های مشکوک در سینما مخالفان افزایش قیمت بنزین چه می‌گویند؟ تکرار استدلال‌های تکراری ۲۳ بازیکن به اردوی تیم ملی فراخوانده شدند نقش پررنگ قلعه‌نویی! روسای سه کمیته مجلس نمایندگان برای ارائه اسناد مربوط به مکالمه ترامپ با زلنسکی اولتیماتوم دادند نتیجه نخستین نشست بررسی سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری کارگروه سیاست‌های قانون‌گذاری‏ تشکیل شد دست رد اروپا به سینه بوریس جانسون رئیس سازمان حج: اعزام زائران اربعین در امنیت جریان دارد جانشین وزیر دفاع : پهپاد جاسوسی آمریکا با تجهیزات بومی ایران سرنگون شد طرح مذبوحانه مهندسی معکوس آشوب در عراق