روسای سه کمیته مجلس نمایندگان برای ارائه اسناد مربوط به مکالمه ترامپ با زلنسکی اولتیماتوم دادند

ترامپ در دام «اوکراین گیت»
محمدرضا ستاری
دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود علیه دونالد ترامپ، از کاخ سفید درخواست ارائه اسنادی در‌خصوص مکالمه میان ترامپ و زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین را کردند. این در حالی است که آنها پیش از این نیز درخواست مشابهی را از مایک پنس معاون ترامپ در‌خصوص گفت‌و‌گوی رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای اوکراینی‌اش را مطرح کرده بودند.
طی احضاریه‌ای که در این خصوص به کاخ سفید ارائه شده است، به صراحت قید شده که رئیس‌ ایالت متحده آمریکا مسیر نافرمانی و مخفی‌کاری را در پیش گرفته است. موضوع مکالمه ترامپ با زلنسکی و درخواست وی از رئیس‌جمهوری اوکراین در‌خصوص ارائه اسنادی برای فعالیت‌های مالی هانتر بایدن پسر جو بایدن (‌یکی از رقبای جدی ترامپ در انتخابات 2020)، روندی را طی روزهای اخیر ایجاد کرده که علاوه بر چالش در کاخ سفید و تحت فشار قرار گرفتن عده‌ای از نزدیکان ترامپ، موجبات کلید خوردن جریان استیضاح او را نیز فراهم کرده است.


اکنون سه کمیته قدرتمند اطلاعاتی، نظارتی و خارجی مجلس نمایندگان با ورود به این مسئله خواستار دریافت اطلاعاتی دقیق از مکالمات میان ترامپ و زلنسکی هستند. دموکرات‌ها معتقدند که این اقدام ترامپ در‌خصوص دریافت اطلاعاتی از مقامات اوکراینی سوء‌استفاده از قدرت محسوب می‌شود زیرا گفته می‌شود که ترامپ از همتای اوکراینی خود در ازای میلیون‌ها دلار کمک نظامی، خواستار دریافت اطلاعاتی در‌مورد فعالیت‌های تجاری پسر جو بایدن در این کشور شده است.
ترامپ در ژست مظلوم نمایی
در همین راستا ترامپ طی تازه‌ترین واکنش خود نسبت به موضوع استیضاحش به خبرنگاران گفت که مجلس نمایندگان آمریکا آرای کافی برای استیضاح من را در اختیار دارند، اما در‌صورت ارجاع این مسئله به مجلس سنا، ما پیروز میدان خواهیم شد. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که ترامپ پیش از این در پیامی گفته بود در‌صورت استیضاح شدنش، آمریکا دچار جنگ داخلی می‌شود. او همچنین در واکنش به این موضوع طی ماه‌های قبل همواره با اعتماد به نفسی زیاد این حرکت دموکرات‌ها را به سخره می‌گرفت، اما اکنون با جدی‌تر شدن شرایط سعی دارد خود را به عنوان قربانی نشان دهد. او گفته است قصد دارد طی نامه‌ای از نانسی پلوسی رئیس کنگره شکایت کند.
وی همچنین در تازه‌ترین اقدامش از مقامات چینی نیز خواسته تا با وی در‌خصوص فعالیت‌های اقتصادی دموکرات‌ها در این کشور همکاری کنند. یاران او نیز اکنون با تلاش برای تحت‌تاثیر قرار دادن افکار عمومی، دائم در حال بیان این مسئله هستند که موضوع استیضاح ترامپ به نتیجه نخواهد رسید و این امر برگ برنده‌ای برای او محسوب خواهد شد؛ تنها در این میان وقت و هزینه‌هایی است که از پول مالیات‌دهندگان صرف بلندپروازی دموکرات‌ها می‌شود.
از سوی مقابل برخی از رسانه‌های محافظه‌کار و جمهوری‌خواهان تا به حال نسبت به این مسئله سکوت اختیار کرده و حتی طی گزارش روزنامه واشنگتن پست از روز جمعه تاکنون دست‌کم دو سناتور جمهوری‌خواه و یک مقام سابق دولتی از اقدام ترامپ برای ترغیب دولت‌های خارجی به منظور تحقیق از جو بایدن ابراز نارضایتی کرده‌اند.
برای استیضاح نیاز به رای‌گیری نیست؟
در این میان با تشدید فرآیند استیضاح، پلوسی رئیس دموکرات کنگره آمریکا اذعان کرده که برای به جریان انداختن این موضوع و تحقیقات پیرامون ترامپ نیازی به رای‌گیری ندارد. در همین رابطه و به گزارش گاردین، پلوسی که تا مدت‌ها مخالف به جریان افتادن موضوع استیضاح ترامپ بوده، روز پنجشنبه در نامه‌ای به کوین مک کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان نوشته است: مقررات موجود به کمیته‌های مجلس اختیارات کامل برای انجام تحقیقات از جمله به استیضاح کشاندن رئیس‌جمهوری را می‌دهد.
پمپئو زیر تیغ
در همین راستا، دموکرات‌ها که به نظر می‌رسد اکنون در اقدام خود بسیار جدی هستند تا 25 مهر به کاخ سفید فرصت داده‌اند تا اسناد مکالمه با زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین در اختیار مجلس نمایندگان قرار بگیرد. این موضوع طی احضاریه روسای سه کمیته خارجی، اطلاعاتی و نظارتی به کاخ سفید داده شده و عدم توجه به آن می‌تواند پیامدهایی قانونی برای ترامپ داشته باشد. از سوی دیگر در حالی که کرت ولکر فرستاده ویژه ترامپ در امور اوکراین روز پنجشنبه به کنگره رفته و پس از آن استعفا داده است، رودی جولیانی وکیل ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز از روسای سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا احضاریه دریافت کرده‌‌‌اند. این مسئله بنا بر گزارش نشریه نشنال اینترست تا حدی می‌تواند جدی باشد که مقدمات خروج پمپئو از دولت را نیز رقم بزند؛ چرا که گفته می‌شود پمپئو در جریان مکامله میان ترامپ و زلنسکی قرار داشته و اکنون نشریات منتقد دولت از وی خواسته‌اند که خود از سمتش کناره‌گیری کند. ماجرای اوکراین گیت در حالی باعث لرزه سیاسی در فضای آمریکا شده که پیش از آن مانور دموکرات‌ها بر روی مسئله دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 که معروف به ماجرای روسیه گیت است به نتیجه نرسید و به همین دلیل برخی از کارشناسان معتقد بودند که دموکرات‌ها بر سر این مسئله تمامی سرمایه خود را برای مقابله با ترامپ از دست دادند.
از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند که با وجود طرح استیضاح ترامپ، امکان برکناری وی از قدرت بسیار اندک است و این امر می‌تواند با توجه به تشتت در اردوگاه دموکرات‌ها، درنهایت به نفع ترامپ تمام شود. زیرا روند برکناری یک رئیس‌جمهوری از طریق استیضاح در آمریکا بسیار پیچیده است و از سوی مقابل نامزدهای دموکرات‌ نیز تاکنون خود را به عنوان حریفی جدی در مقابل ترامپ نشان نداده اند. این امر در حالی تقویت می‌شود که برنی سندرز یکی از محبوب‌ترین چهره‌های دموکرات‌ها دچار حمله قلبی شده و عملاً به احتمال فراوان از گردونه رقابت‌ها کنار می‌رود.
به همین دلیل ناظران معتقدند در فاصله یک سال مانده به پایان دولت ترامپ، دموکرات‌ها سعی دارند به طور مشخص با توجه به درگیر شدن او در چند جبهه از منظر روابط خارجی تا حدودی از یکجانبه‌گرایی ترامپ کاسته و او را مجبور به پرداخت امتیازات بیشتر کنند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا مهاجرت از شهرهای بزرگ به کوچک به جای حل یک معضل قدیمی، خود یک مشکل جدید است؟ جهانبخش‌محبی نیا وجه انسانی توسعه «ابتکار» از عوامل پیش‌ روی گردش نخبگان در فضای سیاسی گزارش می‌دهد نخبگان پشت درهای بسته «ابتکار» دلایل افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ترکیه را بررسی کرد تنور داغ خرید ملک در کشور همسایه عزم‌ جدی برای مقابله با سرمایه‌های مشکوک در سینما مخالفان افزایش قیمت بنزین چه می‌گویند؟ تکرار استدلال‌های تکراری ۲۳ بازیکن به اردوی تیم ملی فراخوانده شدند نقش پررنگ قلعه‌نویی! روسای سه کمیته مجلس نمایندگان برای ارائه اسناد مربوط به مکالمه ترامپ با زلنسکی اولتیماتوم دادند نتیجه نخستین نشست بررسی سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری کارگروه سیاست‌های قانون‌گذاری‏ تشکیل شد دست رد اروپا به سینه بوریس جانسون رئیس سازمان حج: اعزام زائران اربعین در امنیت جریان دارد جانشین وزیر دفاع : پهپاد جاسوسی آمریکا با تجهیزات بومی ایران سرنگون شد طرح مذبوحانه مهندسی معکوس آشوب در عراق