لغو امتیاز 12 هزار شرکت صوری در مناطق آزاد

محسن پوراحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: شرکت‌های کاغذی برای آنکه از معافیت‌های مناطق آزاد بهره‌مند شوند اطلاعات شرکت خود را در گذشته به صورت دستی و سنتی ثبت می‌کردند بعد از اینکه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل شد همه اطلاعات شرکت‌های فعال در مناطق را در این پایگاه ثبت کردیم و دو سال است این روال ادامه دارد.
مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: تا 31 شهریور بالغ بر 12 هزار و 111 شرکت در مناطق هفت گانه آزاد لغو امتیاز و تعلیق شدند همچنین هزار و 970 شرکت منحل و 27 هزار و 618 شرکت نیز اطلاعات خود را تکمیل و اصلاح کرده‌اند تا بتوانند به فعالیت خود در مناطق
ادامه دهند.
پوراحمدی بیشترین انگیزه ثبت شرکت‌های صوری را برخورداری از معافیت‌های مناطق آزاد و نپرداختن مالیات و همچنین اخذ وام‌های کلان دانست و افزود: در گذشته بحث اظهارنامه مالیاتی برای شرکت‌های فعال در مناطق آزاد مطرح نبود؛ از سال 94 طبق قانون تکلیف شد که همه شرکت‌های فعال در این مناطق نیز اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند و اگر شرکتی در سرزمین اصلی نیز فعالیت می‌کند باید مالیات بپردازد.


وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها فعالیت خود را در مناطق آزاد، اظهار می‌کردند تا مالیات ندهند اکنون سازمان مالیاتی این شرکت‌ها را رصد و پالایش می‌کند و اظهارنامه آنها صحت‌سنجی می‌شود. اگر شرکتی فعالیتی در سرزمین اصلی داشته باشد مشمول مالیات و جریمه می‌شود.
این مسئول عنوان کرد: یک شرکت فقط با شناسه ملی معتبر می‌تواند به امر تجارت یا تولید در مناطق ادامه دهد مثلا برای باز کردن حساب بانکی ارائه اظهارنامه مالیاتی و خدماتی مانند آن باید شناسه ملی داشته باشند. به همین جهت برخی شرکت‌ها اطلاعات خود را در مناطق ثبت و تکمیل کردند و بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که به هر علتی تا مهلت مقرر نیامدند شناسه ملی آنها از طریق پایگاه‌ اطلاعات اشخاص حقوقی لغو شد و اگر بخواهند به فعالیت ادامه دهند مجوزشان معتبر نیست.
پوراحمدی افزود: در منطقه آزاد کیش بیش از 12 هزار شرکت ثبت شده که بیش از شش هزار مورد آنها صوری بود. تعدادی از این شرکت‌ها در سه ماهه اخیر با مراجعه و کسب اطلاعات دقیق مجوز ‌آنها فعال شده اما همچنان پنج هزار شرکت غیرفعال در این منطقه وجود دارد و عملا نمی‌توانند فعالیتی در مناطق آزاد و سرزمین اصلی داشته باشند.