اعتراضات جوانان عراقی به بیکاری و فساد

همدلی|عراق دیروز وارد چهارمین روز از خشونت شد. مردم پایتخت و هزاران ساکن بخش جنوبی عراق، در تظاهراتی که بعضا با خشونت همراه بود به فساد، بیکاری، فقر و بی‌عدالتی در این کشور اعتراض کردند.
به دنبال شدت گرفتن این آشوب‌‌ها دولت عراق در چند استان این کشور به طور موقت مقررات منع رفت و آمد برقرار کرده است. به گفته وزیر بهداشت و درمان عراق شدیدترین آشوب‌‌ها از نصیریه، واقع در جنوب بغداد گزارش شده است.
بنابر برخی گزارشات رسمی در این ناآرامی‌‌ها تا کنون 12 نفر کشته و شماری مجروح شده‌اند. اما برخی گزارش‌‌های غیر رسمی شمار کشته شدگان را 34 نفر و مجروحان را بیش از 1580 نفر برآورد می کند، ولی حکومت نظامی حاکم شده از طرف دولت تایید این آمار را از طرف نهادهای غیر وابسته ناممکن کرده است.
اعتراضات مردمی که اکثرا به خاطر فساد و بیکاری است، اولین اعتراضات به دولت عراق از زمان روی کار آمدنش در سال گذشته است، همچنین حجم اعتراضات نیز گسترده‌تر از سال 2018 در بغداد و بصره است.


حضرت ‌‌آیت‌الله علی سیستانی از مراجع برجسته شیعیان عراق روز جمعه اعلام کرد که قانونگذاران مقصر اصلی این اوضاع بد هستند. ‌‌آیت‌الله سیستانی از ماموران امنیتی و گروه معترضان خواست تا از هر گونه خشونت دوری کنند، ولی رهبران کشور را عامل ویرانی‌‌ها دانسته و اظهار کرد که کنترل نشدن فساد از کوتاهی قانونگذاران است. وی طی نامه‌ای که در مراسمی در کربلا توسط نماینده‌اش، احمد الصافی خوانده شد، گفت «وجود این همه کشته و مجروح و ویرانی باعث تاسف است. دولت و طرفین سیاسی به نیازهای مردمی در جنگ با فساد پاسخ نداده و کشور را به هیچ جا نرسانده‌اند.»
‌‌آیت‌الله سیستانی هر دو طرف را «قبل از اینکه دیر شود» تشویق به عقب‌نشینی کرد و درخواستش را برای ایجاد کمیسیونی از کارشناسان فنی برای کنترل این فسادها تکرار کرد.
در روز پنجشنبه این طور به نظر می‌رسید که بغداد به مرز آشفتگی رسیده است اما اوضاع بعد از نیمه شب، آرام گرفت. نخست وزیر این کشور عادل عبدالمهدی در صحبتی مستقیم با مردم کشور اعلام کرد که دولت شروع به اقداماتی برای «تغییرات بزرگی برای بهبود وضع بیکاری و پایان دادن به فقر» کرده است.
وی دقیقا راهکارش را برای این تغییرات ارائه نداد، ولی تاکید کرد که به منظور اینکه دولت بتواند به این وعده‌‌ها جامه عمل بپوشاند، باید از رفتن کشور به سمت بحران جلوگیری کرد.
وی در تلاش بود لحنی صلح‌جویانه و خویشتندار داشته باشد تا معترضان را مجاب کند. تلاش مهدی در این بود تا معترضان را به دو دسته تقسیم کند.
دسته‌ای که به خشونت متوسل شده‌اند و دسته‌ای که سعی در رسیدن به اهدافشان به صورت صلح‌جویانه دارند.وی گفت «امروز ما دو گزینه پیش رو داریم: داشتن یک کشور یا نداشتنش.»
عبدالمهدی برای هرچه جدی‌تر کردن تلاش‌‌هایش، نمایندگانی از حزب‌‌های مختلف سیاسی را که شامل طرفین مخالف می‌شد، دعوت کرد تا طی جلسه‌ای راهکاری برای کاهش این آشوب‌‌ها پیدا کنند.
منبع نیویورک تایمز