آماری که باورکردنی نیست فرار از واقعیت‌های حفظ ارزش پول ملی

یک اقتصاددان گفت: باور رشد ارزش پول ملی عقلانی نیست چرا که دولت تعیین کننده آن است و هیچ سازگاری با واقعیت‌های اقتصاد کشور ندارد.
دولتمردان می‌گویند رشد ارزش پول ملی ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است اما به گفته کارشناسان سوالی که باید از تیم اقتصادی کشور پرسید، آن است که با چه استدلالی مدعی تقویت ارزش پولی ملی هستند در حالی که هیچ بهبودی در وضعیت تولید، اقتصاد و معیشت مردم و صنایع کشور حاصل نشده است .
هر روز خبرهای خوشی همچون ریزش قیمت طلای جهانی، ثبات نسبی قیمت نفت در بازار جهانی، افزایش شاخص بورس، حذف ۴ صفر از پول ملی، قدرت خرید مردم را تقویت می‌کند و قیمت کالا و خودرو سیر نزولی گرفته است و ده‌ها موارد دیگر به گوش می‌رسد، در حالی که تولید همچنان در همان شرایط یا بدتر از گذشته قرار دارد. حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش پول ملی در دهم مهرماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ همین ادعا را رئیس کل بانک مرکزی نیز مطرح کرد که در طول هشت ماه گذشته ارزش پول ملی کشور مجدداً ۴۰ درصد تقویت شده است.
نقش تولید در جایگاه پول ملی


ارزش پول ملی موقعی اضافه می‌شود که ارز مورد نیاز برای واردات به جای درآمد ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن، از بخش تولیدات داخلی و سایر بخش‌های غیر نفتی تامین شود. ایجاد و افزایش هر‌ساله نهادها و بخش‌های غیر مفید و ناکارآمد که از بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کنند، نتیجه درآمدهای دلارهای نفتی است. در‌واقع تقویت تولید می‌تواند ارزش پول ملی را حفظ و در ادامه باعث تقویت آن شود .
به گفته صاحب‌نظران اقتصادی، کشور در شرایط فعلی برای نگهداشت یا ارتقای ارزش پول ملی راهکار مختلف در مقابل خود دارد؛ تزریق و ادامه روند معیوب دلارهای نفتی به اقتصاد و یا قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و تلاش برای تداوم تولید و تسلط بر بازار داخل و خارجی به وسیله کالا و خدمات ملی با هدف حذف تمرکز ویران کننده‌ای که در حال حاضر در سبد بخش صادراتی تجارت خارجی کشور وجود دارد. کسانی که خواهان حفظ ارزش پول ملی هستند باید ابتدا مشخص کنند که نگرانی آنان فقط نگه داشتن ارزش پول است یا دستیابی به این منظور از راه درست و عقلانی؟
از سوی دیگر در نگاه مثبت کاهش ارزش پول ملی، این قضیه باعث بالا رفتن قیمت کالاهای خارجی می‌شود که مراجعه کننده‌ها بیشتر کالاهای ایرانی بخرند. از طرف دیگر کمبودی در بازار برای محصولاتی که تقاضای بیشتر دارند به وجود می‌آید که به طور زنجیره‌وار بر تمام صنایع تبدیلی و پایین دستی تاثیر منفی می‌گذارد. این مسئله باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود و ادامه التهاب باعث شده مردم دارایی‌های منقول خود را به شکل‌های دیگری دربیاورند و به مشکلات اقتصادی کشور اضافه شود.
باور رشد ارزش پول ملی
برای موضوعات اقتصادی که هیچ سناریویی تبیین نشده باشد و اختیار و عمدی در کار نباشد می‌توان اظهار نظر کرد اما زمانی که خود دولت تصمیم می‌گیرد و برای نرخ ارز در پشت درهای بسته، ارزش‌گذاری می‌شود، دیگر جای ارزیابی ندارد. یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه در اقتصاد آزاد، ارزش نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند نه دولتمردان در پشت درهای بسته، به اقتصاد ۲۴ گفت: باور رشد ارزش پول ملی عقلانی نیست چرا که دولت تعیین کننده آن است و هیچ سازگاری با واقعیت های اقتصاد کشور ندارد.
محمدقلی یوسفی گفت: ارقامی که نشان دهنده افزایش رشد پول ملی است، دستاورد مهمی نیست چراکه هیچ تاثیری در اقتصاد کشور نداشته و خبری از بهبود شرایط، افزایش تولید، افزایش قدرت خرید مردم و حفظ ارزش پول ملی نداشته است . به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علامه، تولید در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و هیچ سرمایه‌گذاری برای ورود به این بخش اقدام نمی‌کند و صنعت کشور هیچ دستاوردی را نداشته و از حداقل‌ها نیز جا مانده است.
بازی با ارزش پول ملی
این اقتصاددان ادامه داد: تنها دستاوردی که از سیاست‌های بی‌ثبات به دست ما رسیده، این است که عده‌ای بدبخت و گروهی به منافع کلان رسیدند و تولید در این بین بیشترین آسیب را خورد.
یوسفی با تاکید بر اینکه قیمت‌ها سیر صعودی دارد و کالایی که افزایش قیمت داشتند قطعا با این ادعا باید کاهش نرخ خود را در بازار نشان دهد، گفت: این در حالی است که تولید هنوز در تهیه مواد اولیه دچار مشکل است و هیچ معامله‌ای در تولید انجام نمی‌شود و اقتصاد در رکود باقی مانده است .
این اقتصاددان تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت بگوید چه سرمایه‌گذاری در تولید صورت گرفته و کدام سرمایه‌گذار به بخش تولید کشور ورود کرده است .
یوسفی با تاکید بر اینکه نشانه ای از بهبود شرایط در بخش صنعت کشور دیده نمی شود ادامه داد: ماشین‌آلات صنعتی به کشور ورود نداشته و بنگاه‌های اقتصادی در حال کاهش تولید هستند، صادرات مشکل‌ساز شده و واردات کالاهای واسطه‌ای بسیار دشوار، پس چرا این افزایش ۴۰ درصدی ارزش پول ملی نتوانسته شرایط تولید را کمی ترمیم کند .
جایزه نوبل به دولت برای افزایش ارزش پول ملی
یوسفی با طرح این سوال که دولت و تیم اقتصادی‌اش توضیح بدهند با چه هنری به این دستاورد دست یافته‌اند، ادامه داد: این ادعا آن هم زمانی که اقتصاد به وخامت می‌رود، فقر گسترش پیدا کرده، بیکاری رو به افزایش است‌، تحریم‌های بین‌المللی شدت گرفته، رشد اقتصادی به شدت افت کرده، سرمایه‌گذاری کاهش چشمگیر داشته، صادرات نفت دشوار و واردات کالا بسیار سخت شده است، چگونه نرخ ارز بهبود پیدا کرده و چگونه به رشد ارزش پول ملی دست یافته‌ایم؟!
وی تصریح کرد: دولت قطعا اگر جواب قانع‌کننده و اقتصادی داشته باشند حق است که کمیته نوبل به تیم اقتصادی آن جایزه نوبل بدهد .
فرار از واقعیت‌های حفظ ارزش پول ملی
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با انتقاد از اینکه دولت خودش هر زمان می‌خواهد تعیین قیمت می‌کند و این سیاست، بی‌ثباتی تولید را بر جای گذاشته، گفت: دولت و تیم اقتصادی باید پاسخ بدهد بر چه مبنایی نرخ ارز را ارزش‌گذاری می‌کنند و پس از گذشت مدت زمانی از ارزش گذاشتن بالای نرخ ارز حالا مسیر صعودی به آن داده‌اند .
یوسفی ضمن بیان اینکه آنچه بازار تعیین می‌کند با موضوعی که دولت در پشت درهای بسته اتخاذ می‌کند خیلی متفاوت است، گفت: هیچ یک از این افزایش و کاهش نرخ ارز با واقعیت‌های اقتصاد ایران سازگار نیست. دولت به طور دستوری نرخ ارز را تعیین می‌کند و این موضوع با واقعیت‌های اقتصادی ایران سازگاری ندارد.
این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: دولت با کنار گذاشتن سیاست‌های دستوری می‌تواند به یک ثبات اقتصادی برسد. چرخ تولید را به چرخش درآورد و تولیدات کشور را راهی بازارهای هدف کند و وضعیت اقتصاد و معیشت مردم را بهبود ببخشد. در این موقع می‌تواند ادعا داشته باشد که ارزش پول ملی افزایش یافته است.
سایر اخبار این روزنامه
چرا در چند سال اخیر در رسانه‌ها از عباراتی سخیف استفاده می‌شود؟ از «نشستن روی اره» تا «کشیدن سیفون» محمدعلی وکیلی نیم نگاهی به حوادث عراق «ابتکار» از آخرین تحولات و ناآرامی‌ها در عراق گزارش می‌دهد میراث ناکارآمدی دولت در عراق «ابتکار» از سهم ناچیز زنان در ورود آزادانه به ورزشگاه گزارش می‌دهد «با من به ورزشگاه بیا» همکاری سه جانبه خودرویی ایران، ترکیه و روسیه امکان‌پذیر است؟ اما و اگرهای پوست‌اندازی در خودروسازی آماری که باورکردنی نیست فرار از واقعیت‌های حفظ ارزش پول ملی سرنوشت انتخاب‌های عجیب برای تیم امید بررسی شد کلاس اولی‌ها! «ابتکار» از یک دیدار خبرساز در جامعه روحانیت مبارز گزارش می‌دهد وحدت زیرعبای شیخ نامه‌ای سرگشاده به وزیر ارشاد‌ دست سارقان و قاچاقچیان را از سینما کوتاه کنید رئیس فراکسیون امید مجلس: تصمیم‌گیری‌های درون اصلاحات به یک نفر ختم نمی‌شود معصومه ابتکار: اصلاحات آری، اصلاح‌طلبان خیر امامی‌کاشانی: حضور ۲۰ میلیونی در اربعین برای دشمن سنگین است