خبرنگار زن روس در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شد


روزنامه اینترنتی «مسکو تایمز» از بازداشت «یولیا یوزیک»، خبرنگار روس در ایران به ظن جاسوسی خبر داد. بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، سفارت روسیه در ایران نیز بازداشت وی را تأیید کرده است.
پیش‌ازاین، «باریس وویتسکزوفسکی»، همسر سابق و از همکاران یولیا یوزیک در این رابطه خبر داده و در فیس‌بوک نوشته بود: یولیا یوزیک با مجازات تا 10 سال زندان به اتهام همکاری با سازمان اطلاعات اسرائیل رو‌به‌روست.
بر اساس این گزارش، پس از بازداشت این خبرنگار روس به وی اجازه داده شده تا تلفنی با خانواده‌اش در روسیه صحبت کند. او به خانواده‌اش گفته است که «قرار است روز شنبه (امروز) دادگاهش برگزار شود.»
همچنین «آندره گاننکو»، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در ایران با بیان اینکه «دیپلمات‌های روس در حال تلاش برای روشن کردن جزئیات این قضیه هستند» اعلام کرد: سفارت روسیه در تهران خواستار دسترسی کنسولی به یولیا یوزیک شده است.


وی گفته است: در 29 سپتامبر [7 مهر]، یولیا یوزیک، شهروند روسی تا آنجا که می‌دانیم با دعوت خصوصی به تهران پرواز کرده بود. به محض ورود، کارمندان فرودگاه گذرنامه وی را به دلایل نامعلوم ضبط کردند. در 2 اکتبر [10 مهر]، این شهروند روسیه در زمانی که در هتلی در پایتخت ایران اقامت داشت، دستگیر شده است.
به گزارش اسپوتنیک، «یولیا یوزیک» پیش‌تر از واحدهای نظامی اسرائیل بازدید کرده بود. همچنین باریس وویتسکزوفسکی، همسر سابق این خبرنگار روس گفته است: «یولیا یوزیک، 10 تا 12 سال پیش زمانی که خبرنگار کامسومولسکا پراودا بود برای انجام مأموریت کاری به اسرائیل سفر کرده بود. او گزارشی در مورد اینکه چگونه چندین روز در ارتش اسرائیل گذرانده، نوشته بود. به‌طور طبیعی، وی برای نوشتن این گزارش، با برخی از مقامات اسرائیلی تماس گرفت تا مجوز دریافت کند.»
واکنش وزارت خارجه روسیه
«ماریا زاخاروا»، سخنگوی رسمی‌وزارت خارجه روسیه در واکنش به بازداشت یولیا یوزیک، روزنامه‌نگار روس در ایران تائید کرد که در جریان وضع فعلی قرار دارد و برای آزادی روزنامه‌نگار روس تلاش خواهد کرد.
وی افزود: در حال حاضر کارکنان سفارت روسیه در وزارت خارجه ایران هستند و در حال بحث درباره این مسئله می‌باشند.
احضار سفیر ایران در روسیه
ماریا زاخاروا گفت: درخصوص بازداشت یولیا یوزیک خبرنگار اهل روسیه، سفیر ایران در مسکو به وزارت امور خارجه احضار شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روز جمعه در فیسبوک خود نوشت: هم‌اینک به رسانه‌ها اعلام کردم که در رابطه با دستگیری یولیا یوزیک تبعه روسیه در تهران، «مهدی سنایی» سفیر ایران برای دادن توضیح در مورد شرایط واقعه و تأمین حقوق شهروند روس دستگیرشده به وزارت خارجه روسیه فراخوانده شد.