مورد عجیب روستای چنارمحمودی

مشاهده ویروس مشکوک در برخی از اهالی این روستا مردم این منطقه را دچار وحشت و سردرگمی کرده است؛ مسئولان قول بررسی داده‌اند
آفتاب یزد-‌هادی گوهری: روز گذشته در پی انتشار خبرهای غیررسمی و تایید نشده درباره ابتلای شماری از اهالی یک روستا به بیماری ایدز، مقابل فرمانداری لردگان ( چهارمحال و بختیاری) تجمع اعتراضی صورت گرفت. معترضان مدعی هستند: خانه بهداشت به خاطر آزمایش قندخون با استفاده از سرنگ آلوده، بیش از ۳۰۰ نفر از اهالی روستا به ایدز مبتلا شده‌اند. این در حالی است که لحظاتی بعد از انتشار خبر تجمع اعتراضی خبرگزاری ایلنا در گفت‌‌و‌گو با یک منبع آگاه اعلام کرد که براساس شنیده‌ها، حدود ده‌ نفر در روستای چنار محمودی به ویروسی ناشناخته مبتلا شده‌اند. این منبع آگاه گفته بود:«تا جایی که می‌دانیم این ویروس اچ‌آی‌وی نیست با این حال تیم درمان در حال بررسی این ویروس ناشناخته است و تا نتیجه بررسی‌ها اعلام نشود در این باره نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.»
>این ویروس اچ‌ای وی نیست
خبرگزاری ایلنا همچنین مدعی شده است که به گفته یک منبع آگاه صبح روز گذشته جلسه‌ای به منظور بررسی بیشتر در این‌خصوص در فرمانداری لردگان، با حضور فرماندار، معاون بهداشت و درمان استان و برخی از مسئولان درمانی وشهری استان برپا شده. این منبع آگاه گفته است:«برخی از اهالی روستای چنار محمودی حدود دوماه پیش، پس از دادن آزمایش دیابت متوجه شدند که تعدادی از آنها مشکوک به داشتن بیماری اچ‌آی‌وی ایدز هستند. این بیماران به نتیجه این آزمایش اکتفا نکرده و برای اطمینان بیشتر به مراکز درمانی اصفهان و شیراز مراجعه کردند که در آنجا نیز نتیجه مثبت بود. در حال حاضر رئیس شبکه بهداشت این روستا در بازداشت است. مردم معترض شیشه‌های ساختمان شبکه بهداشت روستا را شکستند. برخی از اهالی روستا احتمال آلوده بودن وسایل حجامت و اندازه‌گیری دیابت را دلیل این اتفاق می‌دانند.» منبع آگاهی که ایلنا قصد معرفی آن‌ها را ندارد معتقد است:«تا جایی که می‌دانیم این ویروس اچ‌آی‌وی نیست با این حال تیم درمان در حال بررسی این ویروس ناشناخته است و تا نتیجه بررسی‌ها اعلام نشود در این باره نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.»


>پشت پرده؟
این در حالی است که یک منبع آگاه دیگر در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری برنا خبر ابتلا مردم اهالی «لردگان» به ویروس اچ‌ای وی را تایید کرد و گفت: «اطلاعات تکمیلی پس از انجام تست ایدز از تمامی اهالی منطقه منتشر خواهد شد.» بر اساس این خبر؛ ابتلای مردم این منطقه به این بیماری ارتباطی با انجام تست قند خون و وزارت بهداشت نداشته و یک موضوع قدیمی است که سرباز کرده است. این منبع آگاه با تاکید بر اینکه پشت پرده‌های بسیاری در این زمینه دخیل هستند، گفت: «آزمایشات انجام شده از افراد، نشان دهنده این است که حدود 8 سالی است که افراد به این بیماری مبتلا شده‌اند.»
>ادعا ویروس ناشناخته تا حدی واهی است
به گزارش ایلنا، یک مقام مسئول در وزارت بهداشت نیز در واکنش به شیوع ویروسی ناشناخته در روستای چنار محمود گفت: «وزارت بهداشت گزارش لازم را دارد، ولی از آن‌جهت که مربوط به اخلاق پزشکی است، نمی‌توانیم با رسانه‌ها در میان بگذاریم. این ادعا تا حدی واهی است؛ فعلا نیاز به بررسی دارد و در صورت لزوم وزارت بهداشت در این زمینه موضع‌گیری خواهد کرد. یک سری از افراد تلاش دارند، مسئولیت این اتفاق را متوجه سازمان یا افرادی کنند و سوال این است مگر در آن روستا تست دیابت داشته‌ایم؟ در ضمن دیابت کجا چک می‌شود، به طور حتم هرجا این کار صورت گیرد، از سوزن یک بار مصرف استفاده می‌شود. دو نفر هم اظهار کرده‌اند، برای کمپین فشار خون رفته بودند که مبتلا شده‌اند. حال سوال این است مگر ما در فشار خون از کسی خون می‌گیریم؟ این ماجراهائی که درست شده است، درست نیست. یکی می‌گوید دندانپزشکی رفته‌ایم و ویروس گرفته‌ایم. چطور در کل استان این آمار از بیماری را نداریم؟ در مجموع باید بگویم؛ چون موضوع خلاف اخلاق پزشکی است، ما نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.
>ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنارمحمودی
به ویروس HIV تائید شد
ساعتی بعد از این گمانه زنی‌ها نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ابتلای چندین نفر از اهالی روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان به ویروس HIV را تائید کرد.
سیدمرتضی خاتمی در این خصوص اظهار داشت: خبر ابتلا به ویروس به دلیل تست دیابت درست به نظر نمی‌رسد. بنا بر اطلاع موثق، ابتدا در این روستا کانون خطری مشاهده شده و در راستای اقدامات پیشگیرانه از جمله برای اینکه معلوم شود میزان آلودگی چه میزان است، آزمایشاتی صورت گرفته است. این که در اثر حجامت یا تست دیابت ابتلا به این ویروس رخ داده، به نظر نمی‌رسد که صحت داشته باشد و همواره در جریان بیماریابی احتمال پیدا کردن موارد بیشتری وجود دارد. خبرهای اولیه حاکی از این است که به دنبال مشاهده یک کانون پرخطر از لحاظ آلودگی، مبادرت به انجام تست در بین جمعی از روستائیان می‌شود و مواردی از ابتلا به‌دست می‌آید. امروزه آزمایشات با سرنگ‌های یک‌بار مصرف انجام می‌شود و به نظر نمی‌رسد اخباری از این دست صحت داشته باشد که به دنبال تست دیابت این اتفاق رخ داده باشد. لازم است کم و کیف بیشتر این خبر را مقامات بهداشتی کشور و دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری به اطلاع مردم برسانند.
وی در خصوص آمار تعداد افرادی که به ویروس HIV مبتلا شده‌اند، گفت: آمار را باید مسئولان ذیربط اعلام کنند، اما به نقل از منبع آگاه این آمار تعداد انگشت‌شماری را شامل می‌شود. وقتی چنین بیماریابی می‌شود، ممکن است افرادی علت آن را بر مبنای دیگری حمل کنند که این مساله در جریان نمونه‌گیری اتفاق افتاده است. وی همچنین در خصوص بازداشت رئیس شبکه بهداشت روستای چنارمحمودی اظهار بی‌اطلاعی کرد.
>مردم نگرانند
این اظهارات در شرایطی است که یکی از اهالی روستا به ایلنا گفته است:«مردم نگرانند و ترسیده‌اند و انتظارشان از مسئولان این است که یک تیم پزشکی برای آزمایش از همه اهالی به روستا اعزام کنند. به دلیل انتشار ویروس در روستای چال‌کندی مردم دچار رعب و وحشت زیادی شده‌اند و از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی خواستاریم هرچه سریع‌تر چاره‌ای بیندیشند. در این روستا 450 خانوار با جمعیت دو هزار و 150نفر زندگی می‌کنند که همگی به خاطر این اتفاق سردرگم و وحشت زده هستند. آنها نمی‌دانند که به چه بیماری مبتلا هستند که این گونه در سطح روستا منتشر شده است. امیدواریم تیم‌های پزشکی و مراقبتی هر چه زودتر منطقه را زیر نظر بگیرند و افراد این روستا را تحت آزمایش قرار دهند تا مردم خیالشان بابت این ویروس آسوده شود.
>گزارش‌های حوزه بهداشت متناقض است
همچنین محمدخالد سردشتی نماینده لردگان درباره شیوع یک بیماری ناشناخته در یکی از روستاهای لردگان گفته است:«این مسئله‌ای است که تقریبا چهار روز پیش به ما گزارش داده‌اند. بر همین اساس وقتی گزارشات مردمی به دستمان رسید که چنین مسئله‌ای وجود دارد، سریعا با وزیر بهداشت تماس گرفتم و مسئله را مطرح کردم و گفتم دستور دهید یک بازرسی ویژه انجام شود تا مشخص شود این موضوع چیست و اشکال کار کجاست؛ چراکه مردم نگرانند. وزیر بهداشت نیز فردای همان روز به بازرسی‌شان تفویض اختیار کرد و آخرین پیگیری‌هایی که خودم کردم و تا به امروز هم ادامه داشته، حاکی از آن است که موارد مشکوکی را یک ماه پیش آنجا تشخیص دادند و به صورت مستتر، پوشیده و کارشناسی شده مسئله را دنبال می‌کردند تا اینکه در چند روز اخیر که مقداری موضوع جنبه عمومی پیدا کرد، رسانه‌ها، سایت‌ها و گروه‌های خبری خبرهای ضد و نقیضی و شایعاتی را درست کردند.»
وی تصریح کرد: «مساله تحت کنترل است منتهی گزارشی که ما داریم و آن را دنبال می‌کنیم این است که هم دادستان و هم فرماندار به طور جدی این مساله را در دستور کار قرار دادند و چند جلسه گذاشتند. البته دوستان تخصصی ما نیز در حوزه بهداشت تقریبا گزارشات متناقضی در حوزه تخصصی مسئله به ما دادند. عده‌ای تعدادی را مشخص کردند و عده‌ای گفتند نه و ممکن است تست‌هایی که انجام می‌دهند، ایراد داشته باشد و مصداقی هم می‌گفتند که آنجا در چهارمحال و بختیاری تستی انجام شده و به شیراز رفتند و جواب منفی بوده و گمانه‌زنی‌ها، حدس و گمان‌ها این است که ممکن است یک ویروس ناشناخته باشد و تداخل بیماری داشته باشد.»
سردشتی افزود: «من فکر می‌کنم بررسی ابعاد این مسئله باید زودتر از طرف علوم پزشکی استان در دستور کار قرار می‌گرفت و ما امروز، هم از فرماندار خواستیم و هم از رئیس آموزش و پرورش و معاون بهداشتی استان چهارمحال و بختیاری که در روستای لردگان حضور پیدا کردند و اطلاع‌رسانی کردند و به مردم آرامش دادند اما معنایش این است که باید موضوع را دنبال کرده و ریشه‌یابی کنیم و اطمینان خاطر بیشتری بدهیم. من فکر می‌کنم آنقدری که دارند مسئله را گسترده می‌کنند، موضوع حاد نیست و شاید تعداد مبتلایان خیلی خیلی کمتر از آن چیزی باشد که مطرح می‌شود، ضمن اینکه شک قضیه که ممکن است تداخل باشد و یک بیماری ناشناخته باشد یا موضوع چیز دیگری باشد به نظر من مسیرش باز است. قرار است مسئولان بهداشت استان امروز حضور پیدا کنند. گرچه تا به امروز هم به صورت جدی این مسئله را در دستور کار دارند و پیگیری می‌کنند. در مجموعه وزارتخانه هم به ما اطمینان خاطر داده‌اند که ما همه شرایط را تحت کنترل داریم، بنده هم به آنجا می‌روم و گزارشات دقیق‌تر را خواهم گفت.»
>واکنش رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت چه بود؟
پروین افسر کازرونی، رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در واکنش به این موضوع گفت: بنده در چهارمحال بختیاری نیستم، بنابراین اطلاعی از این موضوع ندارم.
کازرونی در پاسخ به این سوال که چرا اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت واکنشی به این خبر نشان نمی‌دهد؟ گفت: پاسخگوئی به این موضوع به عهده ما نیست. البته این که کسی به خاطر تست دیابت به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شود، حرف نسنجیده‌ای است و افرادی که در ارتباط با اچ‌آی‌وی اطلاعات علمی دارند، می‌دانند که چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. اداره ایدز هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارد که آمار یا دلیل ابتلا را منتشر کند. من در این زمینه صحبت نمی‌کنم. این یک مسئله اداری و اصولی است. من کسی نیستم که بر این مسئله صحه بگذارد.
>تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند
«سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از مردم خواست ضمن حفظ آرامش و خویشتن داری، اخبار مربوط به انتشار خبر ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای این استان به ویروس HIV را از کانال‌های رسمی پیگیری کنند.» مجید شیرانی با بیان این مطلب، اظهار داشت: از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولین استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد. در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایشات تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.
>علت ابتلا پس از پایان بررسی‌ها اعلام می‌شود
با همه این اوصاف رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری روز گذشته اعلام کرد که علت ابتلا پس از پایان بررسی‌ها اعلام می‌شود. راشد جزایری گفت: «الان در منطقه هستم، اما تا پایان بررسی‌ها صحبتی نمی‌کنم.» وی درباره چرایی ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنارمحمودی به ویروس HIV گفت: در حال بررسی موضوع هستیم و پس از بررسی، نتایج به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید. با همه این اوصاف گمانه زنی‌ها درباره این اتفاق همچنان ادامه دارد و هنوز از طرف هیچ ارگان دولتی تائید نشده که بیماری اهالی لردگان ایدز است؛ موضوع تائید شده در اظهارات همه مقامات این است که اهالی روستای چنارمحمودی مبتلا به یک بیماری هستند.