همکاری تجاری ناخواسته تلویزیون با شبکه‌های ماهواره ای

آفتاب یزد- می‌گل هشترودی: بارها و بارها رسانه‌ها در رابطه با تبلغات صدا و سیما و آسیب‌هایی که در پی آن به جامعه وارد می‌شود صحبت کرده‌اند. شامپوهای رفع سفیدی مو و رویش مجدد موی‌سر، دمنوش‌های لاغری و حتی کرم‌های بر طرف کننده چین و چروک صورت و معرفی کفش برای برطرف‌کردن درد کمر از جمله تبلیغاتی هستند که روزی چند بار از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شوند و در هر تبلیغ نه آدرس شرکتی داده می‌شود و نه مرکز قابل اعتنایی برای مراجعه وجود دارد! تنها یک شماره تلفن و یک سامانه پیامکی رابط خریدار و فروشنده محصول است. کارشناسان زیادی این موضوع را ریشه یابی کرده‌اند و حتی راهکار پیشنهاد داده‌اند اما چیزی که در نهایت شاهد آن هستیم این است که همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد و هیچ تغییری در تبلیغات صدا و سیما صورت نگرفته است. مسئولان صدا و سیما می‌گویند که کمبود بودجه را از راه همین تبلیغات جبران می‌کنند اما کارشناسان بر این اعتقاد هستند که صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی نباید تن به تبلیغ هر محصول بی مجوز و درجه چندم بدهد. با همه این اوصاف اما این روزها با شگرد جدید از تبلیغات در صدا و سیما و شبکه‌های ماهواره‌ای مواجه هستیم که نشان میدهد نوعی همکاری نانوشته و ناخواسته تجاری بین آن‌ها بر قرار است چرا که اگر نگاه کوتاهی به تبلیغات برخی شبکه‌های ماهواره‌ای داشته باشید متوجه خواهید شد که در آن از برنامه‌های رپورتاژی صدا و سیما برای جلب اعتماد مردم استفاده می‌شود!
>رفع سفیدی موی سر، از صدا و سیما
تا شبکه‌های ماهواره
صدا و سیما باید به عنوان یک رسانه ملی، امین مردم باشد اما چیزی که این روزها شاهد آن هستیم تبلیغات بی پایه و اساسی است که روز به روز بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود؛ بار‌ها و بارها تبلیغات مربوط به رفع سفیدی موی سر را در شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی دیده‌ایم اما نکته حائز اهمیت این است که این روزها در تبلیغات ماهواره ای، گزیده‌ای از برنامه‌های رپورتاژی صدا و سیما با مجری گری علی ضیا پخش می‌شود تا بتوانند از این طریق اعتماد بیشتر مردم را جلب نمایند. تماشا گران با این اعتماد که وقتی در رسانه ملی چنین برنامه‌ای پخش می‌شود حتما محصول مورد نظر دارای مجوز است برای خرید آن اقدام می‌کنند در حالی که بارها توسط سازمان غذا و دارو اعلام شده است که این محصولات مجوز رسمی ندارند و مردم گول تبلیغات را نخورند! حمید گودرزی نیز یکی دیگر از افرادی است که برای این محصول تبلیغ انجام میدهد تا اعتماد مردم توسط یک سلبریتی برای خرید این محصول سراسر کذب جذب شود.


>کرم ضد چروک و بازی با اعتماد مردم
همین که پای کرم ضد چروک به میان می‌آید می‌توان تعداد بیشماری از بازیگران خانم را نام برد که در تبلیغات آن شریک هستند! نسرین مقانلو، فاطمه گودرزی و سحر قریشی از جمله بازیگرانی هستند که این کرم را تبلیغ می‌کنند و تبلیغات مربوط به آن‌ها هنوز هم در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها و صدا و سیما منتشر می‌شود. در صورتی که به گفته کارشناسان، پژوهش‌ها ثابت کرده است که این کرم‌ها تاثیر آن چنانی بر پوست ندارد! این دقیقا همان سوء استفاده از اعتماد مردم است که بار‌ها و بارها در باره آن صحبت کرده‌ایم اما نتیجه‌ای در بر نداشته است. این در حالی است که برنامه‌های پر مخاطب صدا و سیما جولانگاه این تبلیغات شده‌اند به طوریکه ما شاهد چنین تبلیغاتی در برنامه‌های حالا خورشید، فرمول یک و غیره بودیم. در خیلی از این برنامه‌ها حتی دقایقی به توضیح درباره این محصولات می‌گذشت و رسما رپورتاژ خبر اتفاق می‌افتاد!
>رسانه ملی مامنی امن برای کلاهبردارها؟
همین چند سال پیش بود که صدا و سیما به مامن امنی برای تبلیغات صندوق‌های اعتباری تبدیل شده بود، آن قدر تبلیغات برای ثامن‌الحجج(ع) و پدیده شاندیز و سایر موارد انجام شد که مردم اعتماد کردند و میلیارد‌ها پول را به این موسسات و پروژه‌ها سپردند و دست آخر فاجعه‌ای به بار آمد و خیلی‌ها زندگیشان را در این راه از دست دادند. حالا اما دیگر بحث موسسات و صندوق‌های اعتباری نیست، حالا صحبت از شامپو‌ها و لوازم آرایشی بهداشتی است که نمونه‌های آن را در هیچ داروخانه‌ای پیدا نمی‌کنید و برای دریافت آن‌ها باید به سامانه‌ای که بارها و بارها توسط رسانه ملی منتشر می‌شود پیامک بزنند.جالب اینجاست که شبکه‌های ماهواره‌ای هم این روزها نقش دستیار صدا و سیما را بازی می‌کنند به طوری که هر تبلیغی را در رسانه ملی می‌بینید، می‌توانید آن را با آب و تاب بیشتری در شبکه‌های ماهواره‌ای هم مشاهده کنید.
>شورای نظارت بر صدا و سیما کجاست؟!
صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی، رسالتی سنگین بر عهده دارد و آن هم آگاهی رسانی به افراد جامعه است. و از آن جایی که یک رسانه تصویری است میتوان گفت که تاثیر گذار ترین رسانه به شمار می‌آید؛ شاید باورش سخت باشد اما در روند نظارتی موجود، شورایی متشکل از 6 نماینده از 3قوا بر کار صدا و سیما نظارت دارند.
ولی علیرغم وجود چنین هیئتی به دلایل سیاسی و قانونی هیئت فوق فاقد اثرگذاری لازم جهت نظارت بر صدا و سیما است.