روایت روحانی از اتفاقات نیویورک

آرمان ملي: رئيس‌جمهور با بيان اينکه امروز و باوجود مظلوميت و فشار به اين ملت، روز عزت ملت ايران است، تصريح کرد: قدرت و جايگاه ملت بزرگ ايران بعد از يکسال و نيم فشار مداوم اقتصادي، روشن‌تر و رفيع‌تر شده است. حسن روحاني در جلسه هيات دولت، با مرور تحولات 13 مهر سال 57 به عنوان يک قطعه مهم تاريخي در ايران و اصرار رژيم صدام براي خروج حضرت امام(ره) از عراق گفت: همزمان با اصرار رژيم صدام، کشورهاي همسايه عراق نيز تحت فشار رژيم شاه حاضر به پذيرش امام نبودند و در نهايت ايشان تصميم گرفتند عازم فرانسه شده و در نهايت در نوفل لوشاتو ساکن شوند. رئيس‌جمهور با بيان اينکه اين غربت ظاهري امام و فشار آن زمان رژيم شاه و همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها، درست برعکس خواسته آنها نتيجه داد، گفت: اين فشار، يک فرج و گشايشي را براي انقلاب، ملت ايران و امام به‌وجود آورد به گونه‌اي که صداي امام رساتر و گوش جهانيان براي دريافت پيام انقلاب شنواتر شد و مردم ايران به‌رغم همه فشارهاي رژيم، نشاط و توانمندي جديدي پيدا کردند. اهم اظهارات رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد:
در سفر به نيويورک و شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل نيز براي ما روشن بود که امروز، به رغم مظلوميت و فشار به اين ملت، روز عزت ملت ايران است. در سفر سازمان ملل هر کجا ايران و نماينده ايران بود، سياست و ديپلماسي همان‌جا مي‌چرخيد و همه مي‌خواستند از ايران بشنوند؛ منطقه از زبان ايران، سياست‌هاي جهاني از زبان ايران و حتي به بياني سياست داخلي آمريکا هم با بيان و عمل ايران؛ همه آنها احساس مي‌کردند اقدام ايران مي‌تواند در سياست داخلي آمريکا هم تأثيرگذار باشد.
لابي ضد ايراني توطئه‌اي را تهيه کرده بود که به مردم جهان بگويد ايران آغازگر يک تنش در منطقه حساس خليج فارس است؛ شرايط غيرمناسب و يا حتي شرايط جنگي پيش روست و آغازگر و مقصرش ايران است. لازم بود اين توطئه شکسته شود و همه مردم جهان بشنوند آنهايي که اين مشکل را در منطقه پيش آوردند کساني هستند که 5 سال پيش مردم مظلوم يمن را هدف بمباران وحشيانه خودشان قرار دادند و ايران در طول اين مدت مدافع مظلومين و مقاوم و مبارز در برابر تروريسم جهاني بوده و کسي نمي‌تواند اين واقعيت را انکار کند.
آنچه در پايان مدت کوتاهي که در نيويورک بوديم احساس کرديم اين بود که جوي که دشمن ساخته بود، شکسته شد و شرايط ديگري پيش آمد؛ مخصوصاً که ما منادي صلح بوديم و بحث ابتکار صلح هرمز را مطرح و اين طرح را ارائه داديم. اين طرح با توجه به مسائل مختلف و از ديد کشورهاي مختلف بود؛ هيچ کس نمي‌توانست با اين طرح مخالفت کند ولو اينکه کسي دلش نمي‌خواست بگويد که ما پشتيبان اين طرح هستيم.


همه اصرارها، صحبت‌ها و تماس‌ها بر اين مبنا بود که يکبار ديگر 1+5 درست شود و ما هم گفتيم که حرفي نداريم و در يک شرايط مناسب اشکالي ندارد، به شرط اينکه آنهايي که به 1+5 ضربه زدند به آداب و رسوم 1+5 برگردند. 1+5 بر مبناي تعهد يک توافق بود و بايد به آن سمت حرکت کنند و اگر به آن سمت حرکت کردند، اشکالي ندارد. 1+4 که در نيويورک تشکيل شد، مي‌توانست 1+5 هم بشود.
اين حرف که طرحي را فرانسه آماده کرده بود و کليت آن طرح به يک معنا مي‌توانست قابل قبول باشد، چون کليت آن برمي‌گشت به اينکه ايران دنبال سلاح هسته‌اي نباشد که هميشه اين را گفتيم، ايران به صلح منطقه و صلح آبراه‌هاي منطقه کمک کند که هميشه کمک کرديم. آمريکا کل تحريم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختيار قرار بگيرد.
راه تمام و مسير بسته نشده و باز هم اروپايي‌ها و ديگران تلاش مي‌کنند، گفت: هر زماني که حقوق ملت ايران مورد احترام و کرامت ملت ايران مورد توجه قرار بگيرد و حاضر شوند به عزت اين ملت توجه کنند، راه بسته نيست؛ باز هم راه باز است. هر چه داريم از مقاومت ملت ايران است؛ اگر اين همه کشورهاي اروپايي، يکي بعد از ديگري براي ملاقات با نماينده ملت ايران مي‌آيند و ما در آن 70 و چند ساعت هر چه که وقت داريم در اختيار مي‌گذاريم و باز هم 5 الي 6 ملاقات باقي مي‌ماند و ما وقت نمي‌کنيم؛ به‌خاطر ملت ايران و مقاومت ملت ايران است.
اگر ملت ايران مقاومت نمي‌کرد، کسي سراغمان نمي‌آمد، کسي اصرار نمي‌کرد؛ کسي نمي‌آمد بگويد که راه‌حلي پيدا کنيم؛ اگر نشان دادن اقتدار ملي توسط نيروهاي مسلح‌مان براي دفاع از کشور نبود و پهپاد آنها به فضاي کشورمان تجاوز مي‌کرد و تنها نگاه و سکوت مي‌کرديم، اين جايگاه را امروز نداشتيم.
بر اساس گزارش بانک مرکزي ارزش پول ملي در 10 مهرماه نسبت به 10 مهرماه سال گذشته،40 درصد افزايش پيدا کرده است. سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و بانک مرکزي مي‌گويند شرايط تورمي ماه به ماه نسبت به ماه‌هاي قبل کاهش پيدا مي‌کند؛ تورم در شهريور نيم درصد بوده و نقطه به نقطه ما در 2 ماه گذشته مجموعاً براي توليدکننده (شاخص توليد کننده) 12درصد در 2 ماه کاهش پيدا کرده است. شرايط و ثبات اقتصادي و روحيه مردم از يکسال پيش به مراتب بهتر است و اين باعث شده که دنيا به سراغ ما بيايد و در برابر محل اقامت نماينده ملت ايران صف بسته شود، با اين قدرت بود که همه آمدند و گفتند که مي‌خواهيم مسأله حل و فصل شود و قبول داريم اين مسأله بايد حل و فصل شود.