زخم کمبودهای ریز و درشت بر تن سیس‌آباد 

گزارش: فرزانه غروبی  |  عکس‌ها: خراسان  |  «سیس‌آباد» نام منطقه‌ای در حاشیه شهر مشهد، حوالی رودخانه کشف‌رود است که قدمت آن به هزار سال پیش می‌رسد. همجواری با رودخانه کشف‌رود، از زمان‌های گذشته تا امروز سبب شده خانواده‌های زیادی از روستاهای اطراف، برای کشاورزی و زندگی به این نقطه بیاینــد؛ به‌شکلی که تا همین 10-11 سال قبل، سیس‌آباد روستا محسوب می‌شد و مدت زیادی نیست که به‌عنوان بافت شهری، واقع در منطقه 3 شهرداری مشهد شناخته می‌شود. محله‌ای که خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های تو در تو، تنگ و فرسوده‌اش، تراکم بالای جمعیت‌اش به‌نسبت فضــا، غیراصولی ساخته شدن معابرش و نبود شیب کافی در کوچه‌ها که سبب تجمع فاضلاب و پساب روان به شکل حوضچه‌های گل‌آلود و پر از زباله و انتشار آلودگی، بوی تعفن و بیماری سالک در این محله شده، در نگاه اول جلب‌توجه می‌کند. یک محله محــروم که از مشکلات مزمنی مثل فقر، اعتیاد و نبود امنیت رنج می‌برد مقصد سی و سومین تریبون‌محله خراسان‌رضوی به همراه شهردار منطقه 3 مشهد است. سیس آباد از شرق به بولوار طبرسی شمالی، از جنوب به محله دروی، از غرب به محله مهرمادر شمالی و از سمت شمال به اراضی کشاورزی منتهی می‌شود. در اولین پنج‌شنبه مهرماه، به محدوده رسالت 91 تا 97 واقع در این محله رفتیم و طبق اطلاع قبلی، سر قرار در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) محله که مملو از اهالی گلایه‌مند بود، حاضر شدیم. در گام اول، مردم، مشکلات و کمبودهای محله شان را با شهردار و مدیران شهری مطرح کردند و در گام بعد، اهالی به همراه شهردار به پیاده روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله و بازدید میدانی از مشکلات ریــز و درشت منطقه پرداختند. گزارش امروز، چکیده‌ای است از آن چه که به همت تریبون‌محله، پنج شنبه هفته قبل در سیس‌آباد گذشت.
 
یاد شهدای سیس‌آباد گرامی باد
شهید «غلامرضا جاهد دوراندیش» و شهید «باقر شریفی‌زو» دو شهیدی هستند که در محله سیس‌آباد بزرگ شدند و در سال‌های دفاع مقدس، برای دفاع از عقیده و آرمان و خاک، پر کشیدند. روح‌شان شاد، یادشان گرامی و راهشان پررهرو باد.
 
یک محله، بدون پلاک‌گذاری و پیاده‌رو و آسفالت مناسب  
خانم «موسوی» از اهالی سیس آباد می‌گوید: «کوچه‌ها و خیابان‌های این محله به خودیِ خود، پیچ در پیچ هستند، چه برسد به این که هیچ کدام از خانه‌ها هم پلاک ندارنــد. ما همیشه برای دادن نشانی منزل با مشکل مواجه ایم. چرا شهرداری برای پلاک گذاری خانه‌ها اقــدام نمی‌کند؟» خانم «همتی» هم که 37 سال است در این محله سکونت دارد، گلایه می‌کند و می‌گوید: « پیاده روهای این محله خیلی خراب است. کاش کسی به این موضوع  توجه می‌کرد.» «حسینی» از کسبه قدیمی محله هم ادامه می‌دهد: « خیابان‌های سیس آباد را ببینید! بیشتر خیابان‌های این محله پر از چاله چوله است که هم راننده‌‌های خودرو را عاصی کرده و هم عابــران و مسافران را.»
 شهردار منطقه 3 مشهد در پاسخ به این گلایه‌ها توضیح می‌دهد: «امسال، با توجه به بودجه و اعتبار 35میلیون تومانی که برای نصب 39هزار پلاک منزل در منطقه 3 در نظر گرفته شده، بخش زیادی از منازل سیس‌آباد پلاک‌کوبی خواهد شد و باقی مانده به سال بعد موکول می‌شود. در بحث رسیدگی به پیاده‌روهــا، ما اجرای طرح پیاده‌رو بر اساس استانداردهای روز را در دستور کار داشتیم که فعلا با مخالفت برخی کسبه همین محله مواجه شده است اما به دنبال کسب موافقت و اجرای طرح هستیم. درخصوص ترمیم و به‌سازی آسفالت معابر هم، موظف به رسیدگی هستیم و اگر قسمتی مانده که رسیدگی نشده است، حتما تا پایان امسال انجام خواهیم داد.»


 
نوجوانان محله، نیاز به فضای سبز و امکانات ورزشی دارند    
«حجت الاسلام حامد» امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) سیس‌آباد، می‌گوید: «یکی از مشکلات جدی این محله، کمبود فضای سبز و زمین بازی و امکانات ورزشی برای بچه‌هاست. کودکان و نوجوانان محله، جایی برای بازی ندارند و همیشه سرگردانند. زمینی در نزدیکی مسجد وجود دارد که مدت‌ها قبل، با تصویب شهرداری منطقه قرار شد به فضای سبز تبدیل شود ولی چندین سال می‌گذرد و هنوز اتفاقی نیفتاده است. واقعا دل آدم به درد می‌آید که بچه‌های این محله از ابتدایی‌ترین امکانات برای چند ساعت ورزش و بازی، محــروم‌اند.»
 «فرقانی»، شهردار منطقه 3 مشهد این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: « زمین بزرگ حوالی مسجد، برابر با کمیسیون ماده 5 جزو اراضی است که باید به فضای سبز تبدیل شود اما هنوز مصوبه کامل آن از اداره راه و شهرسازی به شهرداری برنگشته و تا زمانی که این مصوبه برنگردد، شهرداری نمی‌تواند اقدامی در این زمینه انجام دهد. هم اکنون، شهرداری در این منطقه هیچ زمینی برای احداث فضای سبز و پارک و بوستان و فرهنگسرا در اختیار ندارد و نمی‌تواند زمینی را که متعلق به فردی دیگر است تملک کند.»
 
آب آشامیدنیِ غیرقابل شرب و کودکانِ در معرض سالک
زنــی که از قدیمی‌های محله است و سال‌هاست با رنج زندگی در سیس‌آباد کنار آمده، گلایه می‌کند: «آب لوله‌کشی این محله، واقعا غیرقابل آشامیدن است بس که گچ و املاح دارد. شیر آب را که باز می‌کنیم و یک لیوان آب پر می‌کنیم، انگار شیر در لیوان ریخته‌ایم. تمام کتری‌ها و سماورهای اهالی این محله، طی یکی دو روز، گچ می‌بندد و مدام باید بسابیم و بشوییم. اگر باورتان نمی‌شود، به حیاط خانه بیایید تا جلوی چشم خودتان، شیر آب را باز کنم و ببینید. آب هم دیگر چیزی است که ما از آن محــروم باشیم؟» یکی دیگر از اهالی، با نشان دادن دست و پای دو پسرش که هر دو را پشه سالک گزیده و رد عمیق آن برجای مانده، می‌گوید: «بیشتر بچه‌های سیس‌آباد را پشه سالک گزیده و دلیلش هم، آلودگی ناشی از فاضلاب رها شده در کوچه‌ها، انبوه زباله‌های ریخته شده و انواع حشرات موذی است. بچه‌های ما چه گناهی کرده‌اند که در این محله زندگی می‌کنند؟» «خانم ارضی» از ساکنان سیس‌آباد که جزو شورای محلات این محله هم هست، ادامه می‌دهد: «جمع آوری زباله در این محله اصلا منظم نیست، زباله‌ها مدام می‌ماند و پیمانکار جمع آوری زباله، کارش را به درستی انجام نمی‌دهد. ماندن زباله‌ها باعث جمع شدن حشرات و جانوران، پاره شدن کیسه‌ها و پخش شدن آلودگی می‌شود.»
   آبفای مشهد درباره میزان ناخالصی‌های آب شرب سیس‌آباد و تاثیراتش بر سلامت اهالی، می‌گوید: «آلوده و غیرقابل شرب بودن آب هر منطقه، فقط با انجام آزمایش‌های خاص، قابل تشخیص است و درصورت درخواست اهالی، به‌زودی تیمی برای بررسی کیفیت آب شرب محله سیس‌آباد اعزام خواهد شد.»
  «حجت فرقانی» شهردار منطقه 3 مشهد که با ما پای درددل اهالی سیس‌آباد نشسته، در پاسخ به این گلایه‌ها می‌گوید: «به‌شخصه چندین بار برای رصد و کنترل چگونگی جمع‌آوری زباله‌های این محله، سرزده به سیس‌آباد رفتم و مشکلی در زمینه جمع‌آوری منظم و کامل زباله‌ها مشاهده نکردم. منتها از این به بعد هم، هرگاه اهالی این محله اعلام کنند، حتما سرزده و بدون ‌اطلاع قبلی سرکشی خواهم کرد تا با نظارت دقیق، مطمئن شوم پیمانکار کارش را درست انجام می‌دهد و در صورت تخلف، برخورد خواهد شد.»
 
نبود درمانگاه و داروخانه، یک کمبود مهم محله
خانم «قربان پور» که 15 سال است ساکن سیس‌آباد است، به نکته مهمی اشاره می‌کند: «در این محله درمانگاه و داروخانه‌ وجود ندارد.  مردم این محله باید برای درمان یک سرماخوردگی ساده و مراجعه به پزشک عمومی، به مرکز شهر بروند. اگر شب و نصفه‌شب مشکلی برای هر کدام‌ از اهالی پیش بیایـــد، دستمان به هیچ‌جا بند نیست. فقط یک مرکز بهداشت این جا وجود دارد که آن هم بیشتر مواقع دستگاه فشار خونش خراب است و حتی یک فشارخون ساده را نمی‌توان کنترل کرد...»
 «دکتر درخشان» مدیر گسترش شبکه بهداشت استان در پاسخ به این گلایه می‌گوید: «هم اکنون، دو مرکز درمانی برای سیس‌آباد در نظر گرفته شده که شامل یک پایگاه به‌اصطلاح ضمیمه و یک پایگاه غیرضمیمه است. در خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های ضمیمه شامل یک پزشک، پرستار، چند کارشناس بهداشتی و ماماست که در این پایگاه‌ها حضور دارند. در پایگاه‌های غیرضمیمه هم خدماتی همچون برنامه‌های بهداشتی و مراقبتی، ایمن سازی، مراقبت از مادران باردار و خدمات سرپایی و تزریقات ارائه می‌شود.»
 
دردسر  وجود اراضی کشاورزی در بافت مسکونی
آقای «دادخواه» ساکن 33 ساله محله سیس آباد گلایه می‌کند و می‌گوید: «یکی از مشکلات مهم ما در این محله، وجود زمین‌های کشاورزی در دل بافت مسکونی است. به‌هرحال فضای مسکونی با فضای کشاورزی، تفاوت‌هایی دارد و هر کدام، دارای اقتضائاتی است. در جای جای این محله‌، مثلا در همین رسالت 97 زمین‌های کشت صیفی جات وجود دارد که صاحبانشان به جای دیوار، از نخاله‌های ساختمانی برای جداسازی زمین از کوچه و خیابان استفاده کرده‌اند و خاک و گِل و آب و حشره و نخاله در کنار هم، شرایط ناخوشایندی ایجاد کرده است. قرار نیست هیچ کس به این وضعیت رسیدگی کنــد؟»
 شهردار منطقه 3 مشهد، در پاسخ می‌گوید: «تنها راه رسیدگی به این موضوع، همان طور که قبلا هم به اهالی گفتم، تنظیم یک استشهادیه اعتراضی به وجود زمین‌ها و شرایطی است که ایجاد کرده‌اند تا شهرداری، از مراجع قضایی دستور رسیدگی بگیرد و صاحبان زمین‌ها را مجبور به بهبود شرایط کند.»
 
جانمایی نامناسب ایستگاه اتوبوس سیس‌آباد
خانم «دوستی» از دیگر ساکنان این محله که بیش از 20 سال است در سیس‌آباد روزگــار می‌گذراند، می‌گوید: «لطفا برای جابه‌جایی ایستگاه اتوبوس سیس‌آباد که محل عبور اتوبوس‌هایی است که از مرکز شهر به سمت خیابان رسالت 91 و برعکس حرکت می‌کنند چاره‌ای بیندیشید. چرا که این ایستگاه شلوغ و پرمسافر، در محل پارکینگ تعمیرات خودرو قرار گرفته است و ما برای رفت و آمد و انتظار و سوار و پیاده شدن از اتوبوس، با مشکل مواجه ایم.»
 عباس اتحادی، مسئول روابط‌عمومی سازمان اتوبوسرانی مشهد در این خصوص می‌گوید: «هم اکنون جانمایی فعلی ایستگاه‌ اتوبوس این محله، مناسب و متناسب با تقاضای مسافران است. به شکل کلی، محدوده توقف و مسافرگیری همه اتوبوس‌ها، براساس تقاضای مسافر در نظر گرفته می‌شود و امکان جابه جایی این ایستگاه وجود ندارد اما اگر شهروندان پیشنهاد خاصی در این زمینه دارند، می‌توانند درخواست شان را از طریق واحد ارتباطات مردمی به شماره 137 یا سامانه پیامکی اتوبوسرانی 30008888   ارسال و پیگیری کنند.»
 
همین امروز 11 مهر ماه، خیابان «سجادیه»
امروز 11 مهرماه، تریبون‌محله‌ای‌ها مهمان مردم خیابان «سجادیه» واقع در منطقه 5 شهرداری مشهد هستند. اهالی محترم این محله می‌توانند ساعت 10صبح، در خیابان میرزا کوچک خان، نبش میرزا کوچک خان 5  منتظر تریبون محله با همراهی شهردار  منطقه5 باشند تا مشکلات و کمبودهای محله‌شان را بشنویم و انعکاس دهیــم.