آغاز جمع آوری موتور پمپ ها از کشف رود

روز گذشته با دستور دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان، جمع آوری موتورپمپ هایی که در حاشیه کشف رود اقدام به پمپاژ فاضلاب به درون زمین های کشاورزی می کردند، آغاز شد؛ موتورپمپ هایی که به صورت ویژه در گزارش روزنامه «خراسان رضوی» با عنوان «دو دهه کشت مرگ در کشف رود» که 3 مهرماه در همین صفحه منتشر شده بود، درباره فعالیت خطرناک آن ها در پمپاژ فاضلاب جاری در کشف رود به مزارع کشاورزی هشدار داده بودیم و حالا با پیگیری های ویژه دستگاه قضایی، اقدامات جدی برای جمع آوری این موتور پمپ ها شدت گرفته است. پیش از این نیز رزم حسینی استاندار خراسان رضوی پس از انتشار گزارش خراسان، دستور تشکیل هرچه سریع تر کارگروه سامان دهی کشف رود را صادر کرد.
گره زدن سلامت مردم به مباحث مالی و بودجه ای به هیچ عنوان مورد قبول نخواهد بود
به گزارش «خراسان رضوی»، قاضی فرزاد بهشتی توندری دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان، با بیان این که دستورات قضایی مبنی بر جمع آوری موتور پمپ ها در کشف رود صادر شده است، اظهار کرد: امیدواریم دستگاه ها و سازمان های مسئول به وظایف خود به درستی عمل کنند. وی با بیان این که در چارچوب قوانین و مقررات، دستورات مکرر قضایی مبنی بر جمع آوری موتور پمپ هایی که در حاشیه کشف رود وجود دارد صادر شده است، تصریح کرد: البته مشکل اصلی در کشف رود، فاضلاب جاری در آن است که متاسفانه دستگاه ها و سازمان های مسئول به وظایف خود به درستی عمل نکردند و چنان چه مشکل ورود فاضلاب به کشف رود حل شود، به طور طبیعی دیگر شاهد وجود موتور پمپ ها و محصولات آلوده در حاشیه کشف رود نخواهیم بود.
دادستانی با مدیران سهل انگار برخورد خواهد کرد


قاضی بهشتی تصریح کرد: گره زدن سلامت مردم به مباحث مالی و بودجه ای به هیچ عنوان مورد قبول مردم نخواهد بود و دادستانی به عنوان مدعی العموم قطعا با مدیران سهل انگار برخورد خواهد کرد، از این رو امیدواریم دستگاه ها از جمله شرکت آب منطقه ای، شرکت آب و فاضلاب، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و... به وظایف خود در سامان دهی هر چه سریع تر کشف رود اهتمام جدی داشته باشند. وی تاکید کرد: امید است در کارگروه نجات کشف رود که قرار است با حضور استاندار برگزار شود هر چه سریع تر تصفیه خانه سپتاژ تعیین تکلیف شود تا با راه اندازی این تصفیه خانه دیگر شاهد تخلیه فاضلاب در کشف رود نباشیم.
دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان تصریح کرد: باید دستگاه ها و ادارات مسئول، اراده جدی در نجات این رودخانه حفاظت شده محیط زیستی داشته باشند و به سمتی حرکت شود که این رودخانه با سامان دهی و ایجاد فضای سبز در حاشیه آن، تبدیل به محل تفرجگاهی برای مردم شود.
وعده آب منطقه ای: پرونده بهداشتی کشف رود تا پایان سال 99 بسته می شود
علیمیرزایی دبیر کارگروه نجات کشف رود نیز در این زمینه به «خراسان رضوی» گفت: از روز چهارشنبه بحث جمع آوری موتور پمپ های غیر قانونی که در کشف رود فعالیت می کردند، با حکم دادستانی و همکاری نیروی انتظامی در دستور کار قرار گرفته است. وی همچنین وعده داد که پرونده بهداشتی کشف رود تا پایان سال 99 بسته خواهد شد و در این زمینه یادآور شد: تصفیه خانه خین عرب ظرف 15 روز آینده به بهره برداری می رسد، با بهره برداری از این تصفیه خانه بیش از 700 لیتر بر ثانیه پساب جمع آوری خواهد شد، همچنین در پایین دست کشف رود اقدام به احداث تصفیه خانه کردیم که به خاطر مشکلات بودجه ای متوقف مانده بود، با اقداماتی که انجام می شود پرونده بهداشتی کشف رود تا پایان سال 99 بسته خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای کشاورزان حاشیه کشف رود برنامه های خوبی داریم تا معیشت این افراد با مشکل مواجه نشود، چرا که این کشاورزان در دهه گذشته از کشف رود حق آبه داشتند و معیشت آن ها به این رودخانه وابسته بود و نباید به مسائل یک طرفه نگاه  کنیم.
قول می دهیم به زودی مشکل کشف رود برطرف شود
وی تاکید کرد: استاندار و معاون دادستان، همه پیگیر هستند که قضیه کشف رود حل شود، قول می دهیم به زودی مشکل آن جا برطرف شود، با برنامه ها و اقداماتی که در پیش رو داریم خبرهای خوبی خواهیم داشت. علیمیرزایی با قدردانی از پیگیری روزنامه خراسان برای سامان دهی کشف رود و مطالبه آن از دستگاه های مختلف گفت: موضوع کشف رود از طریق روزنامه خراسان پیگیری شد و آقای استاندار هم دستور دادند جلسه کارگروه ویژه تشکیل شود که از این بابت تشکر می کنم. هفته آینده این جلسه تشکیل خواهد شد و امیدوارم با کمک روزنامه خراسان موضوع کشف رود حل شود.
 
نکته سردبیر

هر زمان که موضوع کشف رود و مشکلات و معضلات آن مطرح می شود اولین اقدامی که در پی آن در دستور کار مسئولان قرار می گیرد، جمع آوری موتورپمپ هاست. هرچند این اقدام که با حمایت ویژه دستگاه قضایی انجام می شود، تاثیر آنی به سزایی  در کاهش آثار مخرب ورود فاضلاب جاری در کشف رود به مزارع و به تبع آن سلامت مردم دارد اما باید قبول کرد توجه صرف به این اقدام تنها پاک کردن صورت مسئله و حذف معلول هاست، نه علت اساسی. واقعیت این است که مسئولان و متولیان باید به سه اصل اساسی که در ادامه می آید، توجه کنند و برای آن چاره ای بیندیشند:
1- برای افرادی که در اطراف کشف رود سال هاست مشغول کشت و زرع هستند،  جایگزین در آمدی تعریف شود.
2-منطقه کشف رود و حریم آن باید رفع تصرف و رودخانه کشف رود دارای حریم شود.
3-اقدامات بازدارنده قضایی در برابر متخلفان اتخاذ شود که ضامن جلوگیری از تکرار تخلف باشد.

تا این سه مورد مد نظر  برنامه ریزان، مسئولان و متولیان قرار نگیرد، مشکل کشف رود حل نخواهد شد، موضوعی که تامین اعتبار ملی را می طلبد.