حل اختلاف میان ارتش و سپاه در جنگ، به روایت جانشین فرمانده کل قوا

وقتی جنگ شد، امام(ره) گروهی را تعیین کردند که عضو شورای عالی دفاع باشند، من، هم عضو و هم، سخنگوی آن شورا بودم و بعدها مدتی نماینده امام در شورا بودم. دائماً، سیاست‌های جنگ را، از امام(ره) می‌گرفتم و به اعضای شورا، و اخبار محرمانه را هم، از شورا می‌گرفتم و به امام می‌رساندم.
آن موقع، بیشتر در تشکیل سپاه، موثر بودم چون، گروه‌هایی که سپاه را تشکیل داده بودند، نوعاً کسانی بودند که در دوران مبارزه، اکثراً با من سر و کار داشتند. آن گروه در جمشیدیه، جمع شدند و من از طرف شورای انقلاب، مامور شدم و به آنجا رفتم و تشکیلات آنها را درست کردم و اگر کاری بود، به آنها می‌گفتم تا به مرور زمان، شکل گرفت. وقت من برای امور نظامی، بیشتر صرف این کار می‌شد، به ارتش و نیروهای دیگر کاری نداشتم در دست آیت‌الله خامنه‌ای بود.
پس از عملیات رمضان، عملیات والفجر مقدماتی شروع شد، واقعاً عملیات ناموفقی بود و خسارات و تلفات زیادی دادیم. اول، والفجر یک بود ولی وقتی ناموفق شد، گفتند والفجر مقدماتی است. بعد از آن، اختلاف بروز کرد، اختلاف به گونه‌ای شده بود که قابل تحمل نبود. عملیات خیبر که طراحی شد، از نوع عملیاتی بود که ارتشیها، نمی‌پسندیدند ولی سپاه می‌پسندید. اختلافات فرماندهان سپاه و ارتش، در شیوه جنگیدن، مشکل‌زا شده بود.
در جلسات سران قوا و در خدمت امام(ره) بحث می‌شد که چکار کنیم، راه‌هایی را پیشنهاد می‌دادیم که عملی نمی‌شد. بالاخره معلوم شد که تنها راه، این است که یک نفر از طرف امام، فرمانده جنگ شود تا نظر آن شخص در اختلافات، داور باشد.


نظر ما، آیت‌الله خامنه‌ای بود ولی امام گفتند: الان آقای خامنه‌ای رئیس‌جمهور هستند و خوب نیست گرفتار جنگ شود، به علاوه تو، دو نایب اول و دوم در مجلس‌داری که اگر هم نباشی، آنها کارها را اداره می‌کنند، از لحاظ جسمی هم، سالم‌تر هستی که حضور در جبهه‌ها، تحرک می‌خواهد.
با نظر امام(ره) قرار شد، من فرمانده شوم و اختلافاتی که بود را حل کنم. وقتی فرمانده شدم و می‌خواستم به منطقه بروم برای خداحافظی، خدمت امام رفتم و گفتم: نظر ما این است که یک پیروزی قاطع به دست آوریم که پس از آن، بجای عراق، شعار آتش‌بس بدهیم، اگر عراق بپذیرد که خیلی خوب می‌شود و اگر نپذیرد در جهان جنگ‌طلب معرفی می‌شود، در آن صورت، حداقل موضع سیاسی ما، قوی‌تر می‌شود. امام جواب روشنی ندادند و فقط تبسم کردند، ولی نظر مسئولان در جلسه سران قوا، این بود.
پس از خداحافظی از امام(ره)، همان شب حرکت کردم و به قرارگاه عملیات خیبر رفتم و در همان جلسه، به فرماندهان سپاه گفتم نظر من این است و مسئله را به امام، منتسب نکردم و گفتم نظر من است در آن جلسه کسی چیزی نگفت و بعدها که فرماندهان، به قرارگاه‌های خود رفتند و جلسه گرفتند، دو نظر مطرح شد، بعضی‌ها می‌گفتند همه می‌گویند جنگ جنگ تا پیروزی، و آقای هاشمی می‌گوید جنگ جنگ، تا یک پیروزی. این حرف از آن جلسه به بعد رایج شد. بعضی‌ها خیلی خوشحال شدند که اکثریت فرماندهان سپاه و ارتش را شامل می‌شد، چون گرفتاری‌های جنگ را می‌دانستند.
بخشی از سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: تقویت 40 درصدی پول ملی و مهار رشد تورم حضرت آیت‌الله جوادی آملی: برخی در کشور دهه غارت و چپاول داشتند که از آنها غفلت شده بود رئیس جمهور : اگر می خواهیم زودتر پیروز شویم باید از ایران صدای اتحاد شنیده شود ظریف: عربستان اگر به منطقه برگردد با آغوش باز ایران مواجه می شود تحلیل سیاسی هفته توصیه های مهم رهبر انقلاب به سپاه حل اختلاف میان ارتش و سپاه در جنگ، به روایت جانشین فرمانده کل قوا تویط وزارت بهداشت اعلام شد جزئیات ماجرای ابتلای تعدادی از اهالی یک روستا در استان چهارمحال و بختیاری به ایدز نخست وزیر انگلیس: هر چه می‌خواهد بشود، 9 آبان از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم ترامپ: دموکراتها به دنبال کودتای سیاسی هستند سخنگوی وزارت خارجه با محکوم کردن اظهارات مداخله‌جویانه دبیرکل ناتو: دخالت بیگانگان در ترتیبات امنیتی منطقه عامل ناامنی است در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ دولت نظام نامه اجرای قانون ثبت شرکت‌ها را اصلاح کرد وام نوبت ششم بازنشستگان کشوری واریز شد امضا و تبادل توافقنامه گسترش و توسعه خط 6 مترو در منطقه 2 تهران