تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ماه حزن‌انگیز صفر آغاز شد و شیعیان همچنان سوگوار شهادت و اسارت اهل‌بیت نبوت علیهم‌السلام هستند.
سفر رئیس‌جمهور به همراه وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک درحالی پایان یافت که به لحاظ دیدارهای فشرده با مقامات کشورهای جهان، در شرایطی که دولت آمریکا تحریم و محدودیت‌های شدیدی را اعمال کرده بود، به معنای شکستن محاصره دیپلماسی ایران تعبیر شده است. رئیس‌جمهور نه‌تنها در سخنرانی محکم و استوار خود در مجمع عمومی سازمان ملل صدای مظلومیت ملت ایران را به گوش جهانیان رساند بلکه پرده از تزویر و دورویی مقامات کاخ سفید برداشت و مداخلات واشنگتن در امور بین‌الملل را نقض آشکار قوانین جهانی دانست.
وی همچنین ابتکار صلح هرمز برای همکاری میان کشورهای منطقه جهت کاستن تنش و حفظ امنیت خلیج فارس بدون حضور نیروهای بیگانه را تشریح کرد. این سفر علیرغم همه محدودیت‌ها و فشارهای بی‌سابقه دولت آمریکا به لحاظ مجموعه ملاقات‌ها و رایزنی‌ها با کشورهای جهان، دو پیام روشن داشت: نخست آنکه تعداد این ملاقات‌ها یک دهن‌کجی آشکار به تصمیم دولت آمریکا برای انزوای جمهوری اسلامی ایران بود و دیگر اینکه این پیام را منعکس کرد که ملت ایران جز با قاطعیت در برابر قلدری‌های آمریکا و همپیمانان اروپایی‌ کاخ سفید نمی‌ایستد و در عین حال هیچگاه باب دیپلماسی و مفاهمه را نمی‌بندد.


رئیس‌جمهور کشورمان در میانه هفته برای شرکت در اجلاس اتحادیه اورآسیا در صدر هیاتی به ارمنستان رفت. وی در این اجلاس طی سخنانی به تشریح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشورمان برای تعامل تجاری با اتحادیه اوراسیا، دیدارهای جداگانه‌ای با برخی سران شرکت‌کننده داشت و در مورد مهمترین مسائل مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیمانی است میان کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان با 20 میلیون کیلومترمربع مساحت که 2/5 درصد جمعیت جهان را در خود جا داده و امروزه به یک مرکز قدرتمند رشد اقتصادی با بیش از 180 میلیون نفر تبدیل شده است. با توجه به این ظرفیت تجاری و اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران در سال 95 به این اتحادیه پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را ارائه داد که سرانجام سال گذشته به تایید اعضا رسید. به این ترتیب حضور ایران از ماه آینده در جمع این اتحادیه می‌تواند مسیر ترانزیتی اوراسیا را از طریق ارمنستان به آبهای آزاد کامل کند.
دیروز گروهی از فرماندهان سپاه با فرمانده کل قوا دیدار کردند که رهبر معظم انقلاب در این دیدار سپاه پاسداران را نهادی پرافتخار و رشد یابنده در مسیر تعالی خوانده و با بیان توصیه‌هایی افزودند: «سپاه باید روحیه و کار جهادی را در همه عرصه‌ها در اولویت قرار دهد و از دنیاطلبی و اشرافی‌گری جداً پرهیز کند.» ایشان خطاب به فرماندهان سپاه تصریح کردند: «با همه اجزاء عظیم تشکیل‌دهنده نظام اسلامی اعم از دولت، مجلس، قوه قضائیه و بخش‌های دیگر همکاری و هم‌افزایی داشته باشید.»
آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به شکست بی‌تردید سیاست فشار حداکثری آمریکا و تسلیم نشدن ایران در مقابل نظام سلطه گفتند: «آنها اخیراً با کمک رفقای اروپایی‌شان برای ملاقات با رئیس‌جمهور کشورمان و ایجاد یک حالت نمایشی از شکست ایران، تلاشی بی‌نتیجه کردند اما ایران با جدیت و قاطعیت و تا رسیدن به نتیجه مطلوب به کاهش تعهدات هسته‌ای ادامه خواهد داد.»
رهبر انقلاب همچنین با اشاره به سختی وضع معیشتی مردم تاکید کردند: «اگر نگاه به داخل، قوی و منطقی و مجاهدانه انجام شود، در معیشت و زندگی مردم تاثیر مثبت خواهد داشت.»
بررسی تحولات خارجی این هفته را با پیدا شدن چشم‌انداز صلح در منطقه و گزارش‌هایی از رد و بدل شدن پیام‌های آشتی‌جویانه در بین کشورهای منطقه آغاز می‌کنیم که بازتاب گسترده‌ای یافت. تحولات اخیر، به دنبال حوادث چند هفته گذشته در منطقه بخصوص، وقایعی که در جنگ یمن و قدرت‌نمایی حوثی‌ها به وقوع پیوست، رخ می‌دهد. یمنی‌ها که چهار سال و نیم است آماج حملات ناجوانمردانه متجاوزان قرار دارند دست از پایداری و مقاومت برنداشتند و با اراده مصمم و تقویت توان دفاعی خود ضربات سنگینی به متجاوزان وارد کردند به‌گونه‌ای که محافل سیاسی به تغییر یافتن معادله جنگ به نفع یمنی‌ها اذعان کرده‌اند و شرایط جدید، طرفهای مقابل را به این نتیجه رسانده است که تداوم جنگ نه‌تنها چیزی را نصیب آنها نمی‌کند بلکه روز به روز با شکست‌های جدیدتری مواجه می‌شوند.
در چنین فضایی، گزارش‌ها از رد و بدل شدن پیام‌های آشتی‌جویانه، در منطقه خبر داده‌اند که باید آنرا به فال نیک گرفت. چشم‌انداز جدید صلح مورد استقبال اکثر کشورهای منطقه قرار گرفته است و از این‌رو روزهای آینده می‌تواند تحولات مهم و تعیین‌کننده‌ای را در پی داشته باشد.
روز گذشته، بار دیگر تلاش احزاب رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه به شکست انجامید و با این رویداد، پیچیدگی و ابهام در صحنه سیاسی این رژیم دوچندان شد. انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی، که سردمداران این رژیم به نتایج آن در جهت کمک به ثبات سیاسی، دلبسته بودند نه‌تنها چنین پیامدی را به دنبال نداشت بلکه گرهی بر گره‌های قبلی بحران سیاسی داخلی این رژیم افزود.
نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیست افراطی که با تمسک به انواع حیله‌ها و ترفندها، از جمله وعده الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی تصور می‌کرد که به سادگی انتخابات را خواهد برد ولی با شکست مواجه شد. رقیب وی یعنی رئیس پیشین ستاد ارتش این رژیم نیز وضعیت بهتری ندارد و به تنهایی قادر به تشکیل کابینه نیست. این وضعیت، صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی را در بن‌بست قرار داده است.
این هفته، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درحالی برگزار شد که نارضایتی مردم از چهره‌های موجود سیاسی از یکسو و تهدید گروهک طالبان برای حمله به حوزه‌های رای‌گیری موجب شد تا انتخابات با اقبال کمی مواجه شود.
به گفته مسئولان انتخابات، اوضاع امنیتی انتخابات اخیر نسبت به دوره‌های قبل از بهبود نسبی برخوردار بود با این حال بنا به گزارش‌ها، گروه طالبان در حمله به چندین حوزه دهها نفر را کشت و زخمی کرد.
عبدالله عبدالله رئیس‌ اجرایی حکومت افغانستان قبل از اعلام نتیجه رسمی مدعی شد که برنده انتخابات شده است، ادعایی که بلافاصله توسط اشرف غنی نیز تکرار شد. 27 مهر، موعدی است که کمیسیون انتخابات برای اعلام نتیجه مشخص کرده است.
این هفته، تلاش‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تشدید شد. این تحرکات پس از آن آغاز شد که رسانه‌ها از تماس ترامپ با همتای اوکراینی‌اش خبر دادند که در این تماس، ترامپ نسبت به مسائل مربوط به فرزند «جو بایدن» سناتور دمکرات از رئیس‌جمهوری اوکراین سوال کرده است. فرزند بایدن مدتی در اوکراین فعالیت تجاری داشته است. رقبای ترامپ، وی را متهم کردند که با این کار مسائل امنیتی و حیثیتی آمریکا را خدشه‌دار کرده است.
حرکت جدید برای استیضاح ترامپ که اکنون از مقبولیت بالای 50درصدی مردم این کشور برخوردار شده آنچنان دلشوره‌ای را در جان رئیس‌جمهور بی‌کفایت آمریکا انداخته که وی آنرا به کودتای سیاسی دمکراتها تعبیر کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: تقویت 40 درصدی پول ملی و مهار رشد تورم حضرت آیت‌الله جوادی آملی: برخی در کشور دهه غارت و چپاول داشتند که از آنها غفلت شده بود رئیس جمهور : اگر می خواهیم زودتر پیروز شویم باید از ایران صدای اتحاد شنیده شود ظریف: عربستان اگر به منطقه برگردد با آغوش باز ایران مواجه می شود تحلیل سیاسی هفته توصیه های مهم رهبر انقلاب به سپاه حل اختلاف میان ارتش و سپاه در جنگ، به روایت جانشین فرمانده کل قوا تویط وزارت بهداشت اعلام شد جزئیات ماجرای ابتلای تعدادی از اهالی یک روستا در استان چهارمحال و بختیاری به ایدز نخست وزیر انگلیس: هر چه می‌خواهد بشود، 9 آبان از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم ترامپ: دموکراتها به دنبال کودتای سیاسی هستند سخنگوی وزارت خارجه با محکوم کردن اظهارات مداخله‌جویانه دبیرکل ناتو: دخالت بیگانگان در ترتیبات امنیتی منطقه عامل ناامنی است در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ دولت نظام نامه اجرای قانون ثبت شرکت‌ها را اصلاح کرد وام نوبت ششم بازنشستگان کشوری واریز شد امضا و تبادل توافقنامه گسترش و توسعه خط 6 مترو در منطقه 2 تهران