تا جایی که امکان دارد حکم زندان صادر نکنید

سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار قضات محاکم دادگستری کل استان تهران گفت: یکی از مشکلات قوه قضائیه، افزایش ورودی پرونده‌ها است که از کار‌های این دوره آن است که تلاش همگان به‌ویژه تلاش دولتمردان به کاهش ورودی پرونده‌ها به عدلیه بینجامد.
وی افزود: ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی باید به هنجار‌ها تبدیل شوند که این هنجار‌ها باعث می‌شود شاهد افزایش ورودی پرونده‌ها نباشیم. البته ساز و کار‌های قانونی می‌طلبد که این‌ساز و کار‌ها دنبال می‌شود.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه طبق آماری که گرفتم بالاترین رقم پرونده‌های ورودی به دادگستری مربوط به «توهین» و «تهدید» است، گفت: این‌ها مواردی است که با رضایت باید تمام کرد و این مسائل می‌تواند در شورای حل اختلاف وارد شود. شورای حل اختلاف باید کار‌های فصل الخصومت و ریش سفیدی کند و کار بسیار خوبی است.
رئیسی با بیان اینکه قانون بین جرم سیاسی و امنیتی تفاوت قایل شده است، گفت: رسیدگی به جرم سیاسی با حضور هیئت منصفه است. بودن هیئت منصفه برای این جرم بسیار به قاضی کمک می‌کند و می‌تواند به حکم علاوه بر مقبولیت قانونی، مقبولیت عمومی هم دهد.


رئیسی خطاب به قضات و توصیه آن‌ها به شنیدن سخن کارشناس، وکیل و ضابط گفت: قاضی نظر می‌دهد ولی حکم هر چه مبتنی به نظر کارشناسی باشد، بهتر و پسندیده‌تر است. وی افزود: ضابط گزارش را به قاضی می‌دهد ولی در نهایت قاضی باید تصمیم بگیرد و تحت تأثیر هیچ کسی قرار نگیرد. عزت قاضی باعث می‌شود قاضی نفوذناپذیر باشد. عزیز کسی است که نفوذ نمی‌پذیرد حتی از حب و بغض شخصی خودش. وی تأکید کرد: قاضی شجاع و عزیز و توانا افتخار دستگاه قضایی است و حتماً باید به دادگستری و کشور معرفی شوند. در برنامه‌هایی که داریم قضات شجاع و با کفایت در رده‌های مختلف را به جامعه معرفی می‌کنیم زیرا بسیار ارزشمندند.
رئیسی افزود: اگر اعلام شد در قوه قضائیه یا در کادر اداری چند آدم نادرست به خاطر نادرستی و ناسلامتی با آن‌ها برخورد شده است، این ضعف دستگاه قضایی نیست بلکه قوت قوه قضائیه است. این تقویت دستگاه قضاست. معلوم است دستگاه سفید و نورانی، چند نقطه سیاه را تحمل نمی‌کند.
رئیس قوه قضائیه خطاب به قضات تأکید کرد: بخشنامه کرامت و نیز موضوع کاهش جرایم کیفری ارائه شده است بنابراین تا جایی که امکان دارد حکم حبس صادر نکنید. باید وضع زندان‌ها را متحول کنیم. ببینید از کل کشور کسانی که یک یا دو یا چهار یا ۲۴ ساعت و یا یک سال به زندان می‌روند چقدر هستند و آمارش قابل توجه است. وی افزود: سارقین سابقه دار، قاچاقچیان مواد مخدر و کسانی که باعث ناامنی فضای جامعه می‌شوند با دیگر متهمان متفاوتند به‌ویژه در مورد خانم‌ها و نوجوانان. باید به این موضوع توجه کرد.