«آدریان دریا» در سوریه؛جیغ پمپئو درآمد

سرویس سیاسی- آمریکا که روزگاری به تهدیدهای بزرگ می‌پرداخت اکنون به انفعالی بی‌سابقه رسیده است. این موضوع را می‌توان در مواردی در این اواخر دید. ذکر دو مصداق به‌صورت کامل این موضوع را تایید می‌کند.
پس از آنکه پهپاد گران‌قیمت آمریکایی پس از تجاوز به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران مورد هدف موشک‌های تیزبین پدافند هوایی کشورمان قرار گرفت بسیاری منتظر واکنش آمریکا بودند، اما نه تنها هیچ واکنشی از آمریکا دیده نشد بلکه ترامپ از جمهوری اسلامی ایران تشکر کردند که هوایی که در پشت‌سر این پهپاد در حرکت بود و در آن افرادی از ارتش آمریکا حضور داشتند مورد اصابت قرار نداده است.  در این سو فرماندهان نظامی کشورمان گفتند که پس از هدف قرار گرفتن پهپاد هواپیمایی که حامل سرنشین بود از ورود به حریم هوایی ایران منصرف شده است. ماجرا به همین جا ختم نشد. چند روز پس از آن رسانه‌های غربی از موضوعی پرده برداشتند که نشانگر ابرقدرتی پوشالی بود که به رغم تجهیزات فوق‌العاده و قدرت اقتصادی اما از تقابل با ایران و نیروهای حامی ایران هراس دارد.
این رسانه‌ها گفتند که پس از هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی‌ها با واسطه عمان با طرف ایرانی تماس گرفته و از ایران می‌خواهند که اجازه دهد تا نیروی نظامی آمریکا ساختمانی یا منطقه‌ای خالی از سکنه را با موشک هدف قرار دهد تا بعداً در رسانه‌ها گفته شود که اقدام تلافی‌جویانه آمریکا صورت گرفت! حال آنکه آن هواپیما برخلاف قوانین بین‌المللی به حریم کشورمان نفوذ کرده و با اخطارها از ادامه مسیر خود منصرف نشده بود. در مورد دیگر نفتکش ایرانی با دستور آمریکایی‌ها و توسط انگلیسی‌ها در حال عبور از تنگه هرمز توقیف شد. آنها هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای این توقیف نداشتند و پس از گذشت حدود یک ماه نفتکش ایرانی را آزاد کردند. این نفتکش به مسیر خود ادامه داد و در مقصد پهلو گرفت. حالا وزیر خارجه آمریکا در توئیتی ملتمسانه از دیگر کشورها می‌خواهد که علیه ایران متحد شوند.
وزیر خارجه آمریکا در توئیت جدید خود ضمن به تصویر کشیدن عکسی از عملیات تخلیه نفت در سواحل سوریه نوشت علی‌رغم قول ظریف به انگلیس مبنی بر عدم ارسال نفت آدریان دریا 1 به سوریه، این کار انجام شد. وی نوشت: اگر این نفت به سوریه حمل شده باشد، آیا جهان توضیح و مسئولیت ایران را می‌پذیرد؟