اولین جلسه محاکمه گروه «عظام» به اتهام قاچاق 764میلیون دلاری قطعات خودرو

به گزارش میزان، این پرونده هفت متهم دارد که به ترتیب عبارتند از: «عباس ایروانی»، مدیر گروه «عظام» که متهم است به افساد فی‌الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان 764میلیون و 37هزار و 425 دلار، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم.
«امیررضا رفیعی»، قائم‌مقام فروش گروه عظام متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم.
«مرتضی روغنی‌ها»، معاون امور بین‎الملل گروه عظام، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم.
«حامد خاتمی‌پور» متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، جعل اسناد، استفاده از اسناد مجعول، استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین و پرداخت رشوه.


«مردادعلی کرم‌نیا»، «حسن صفریان» و «مهدی شهابی» که هرسه کارمند گمرک و  متهم هستند به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو.
قاچاق، رشوه و معوقه بانکی توسط متهم ردیف اول
در ابتدای این جلسه نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت: عباس ایروانی از طریق تبانی با مدیران بانکی و بدون احراز صلاحیت از طریق ارتکاب رفتارهای مجرمانه موفق به اخذ تسهیلات بانکی خلاف ضوابط شد و از سوی بانک‌های ملی،‌ مسکن و صادرات تسهیلات دریافت کرد و چندین شرکت خرید و به تولید قطعات خودرو اقدام کرد.
به گفته شاه محمدی، معوقات بانکی ایروانی بیش از 3 هزار میلیارد تومان می‌باشد. وی با نفوذ به شبکه‌های بانکی از این طریق اقدام به واردات متعددی کرد. متهم از طریق پرداخت رشوه و اعمال نفوذ در صاحب‌منصبان دولتی از طریق کم‌اظهاری در تعداد کالاهای وارداتی تا سال 95 وجوه کلانی را به صورت نامشروع تصاحب کرد.
نماینده دادستان اظهار داشت: اظهار کالا به گمرک با اسناد و مجوزهای جعلی از طریق قاچاق نیز از دیگر اقدامات شرکت‌های این گروه است که با ریاست عباس ایروانی صورت می‌گرفت. همچنین شبکه تحت هدایت وی اظهارنامه گمرکی خلاف واقع را جعل می‌کرد و آن را به شبکه گمرکی ارائه می‌داد و اقدام به پرداخت رشوه می‌کرد و از این طریق می‌توانست قطعات خودرو را غیرقانونی وارد کشور کند.
شاهمرادی ادامه داد: متهم ایروانی با تشکیل یک گروه منسجم مجرمانه اقدام به قاچاق قطعات خودرو کرده است. وی نقش رهبری گروه را داشته و خط‌مشی‌ها و برنامه‌های مجرمانه را برنامه‌ریزی می‌کرده است به‌طوری که تمامی مدیران وی مکلف به تبعیت محض از وی بودند.
وی افزود: متهم امیررضا رفیعی به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت می‌کرده و قائم‌‌مقام خودرویی گروه عظام بوده است که وظیفه هماهنگی ابلاغ دستورات ایروانی را عهده‌دار شده است. وی وظیفه هماهنگی و ابلاغ دستورات ایروانی را به شرکت‌های زیرمجموعه عهده‌دار بوده و به مدیران شرکت‌های صنعت، معدن و تجارت و ایران خودرو و سایپا رشوه پرداخت می‌کرده است.
نماینده دادستان با استناد به نامه گمرک ایران گفت: گروه عظام در سال 80 در مجموع 764 میلیون و 37 هزار و 425 دلار واردات داشته که با توجه به موارد مذکور میزان قاچاق توسط گروه عظام متعلق به عباس ایروانی می‌باشد.
شاه محمدی افزود: نظر به کلان بودن مبالغ اخلال در نظام اقتصادی کشور و ورود خسارت عمده به حقوق عمومی و بیت‌المال عباس ایروانی متهم به افساد فی‌الارض متهم است و با توجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون مجازات اخلالگران و قانون مجازات اسلامی این اتهام محرز و مسلم به نظر می‌رسد.
وی یادآور شد: حسب گزارش‌ها، متهم عباس ایروانی به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار، امیر رضا رفیعی به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار، مرتضی روغنی‌ها به میزان ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار و حامد خاتمی‌پور به میزان بیش از ۱۲۸ میلیون دلار در زمینه قاچاق خودرو مشارکت داشتند.
نماینده دادستان گفت: رقم دست‌اندازی ایروانی به بیت‌المال سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سال‌های فعالیت وی در مجموع به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: شرکت‌های زیر مجموعه متهم ایروانی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان سود از شرکت‌های خودروسازی می‌گرفتند که باید ۲۰ درصد آن را به عنوان مالیات پرداخت می‌کردند.
تشکیل شبکه ارتشاء در گمرک
نماینده دادستان یادآور شد: متهمان در گمرک شبکه ارتشائی ایجاد می‌کنند و با ارائه اسناد مجعول اقدام به پرداخت رشوه به مدیران و کارشناسان گمرک می‌کرده‌اند که این مورد به دستور متهمان رفیعی و روغنی‌ها صورت گرفته و پرداخت رشوه تحت عنوان حق‌العمل ترخیص تأیید می‌شده است.
شاه‌محمدی افزود: تمامی محموله‌های وارد شده قاچاق می‌باشد و گروه عظام تاکنون ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار واردات داشته که به صورت قاچاق انجام شده است. متهم ایروانی از اسفند ۸۹ تا مرداد ۹۰، ۶۰۶ میلیون درهم از بانک مسکن دریافت کرده و تا به امروز هیچ وجهی را برنگردانده است و هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به این بانک بدهکار است که این مورد حاکی از تبانی ایروانی با مدیرعامل و هیئت مدیره اسبق بانک مسکن دارد.
در ادامه نماینده مبارزه با پولشویی در سازمان گمرک در جایگاه قرار گرفت و درباره نحوه شناسایی این باند توضیحاتی ارائه داد.
در ادامه قاضی صلواتی پایان جلسه را اعلام کرد و گفت جلسه بعدی روز شنبه آینده برگزار خواهد شد.