رسوایی «اوکراین گیت» و حرکت آمریکا به سمت جنگ داخلی!

سرویس خارجی-این روزها تنش‌ها در فضای سیاسی آمریکا به اوج خود رسیده و سیاستمداران این کشور بی‌رحمانه به یکدیگر حمله می‌کنند. صحبت از استیضاح ترامپ و تیراندازی به مهاجران و زندانی کردن رئیس‌جمهور آمریکا هم می‌شود. ماجرا از افشای تماس تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین شروع شد. رسانه‌های آمریکا گزارش دادند ترامپ در این مکالمه تلفنی تلاش کرده رئیس‌جمهور اوکراین را برای تحقیقات فساد از کسب و کار «جو بایدن» و پسر او «هانت» تحت فشار قرار دهد و کمک‌های اقتصادی و نظامی به کیف را منوط به همین کار کرده است.
 همین کافی بود تا دموکرات‌ها رسما موضوع استیضاح ترامپ را وارد فاز عملیاتی کنند. در مقابل ترامپ نیز بیکار ننشسته و طی روزهای اخیر دموکرات‌ها را به دروغ‌گویی، خیانت، جاسوسی و ایجاد جنگ داخلی و این اواخر«کودتا» متهم کرده است. ترامپ در توئیتر نوشت: «طبق چیزهایی که روز به روز دستگیرم می‌شود دارم به این نتیجه می‌رسم که اتفاقی که در حال رخ دادن است استیضاح نیست بلکه کودتایی است با هدف ربودن قدرت مردم، رأی آنها، آزادی‌شان، حقشان ذیل متمم دوم قانون اساسی، مذهبشان، دیوار مرزی‌شان و حق اعطا ‌شده به آنها به عنوان شهروند ایالات متحده آمریکا».
با بالاگرفتن تنش‌ها بین دموکرات‌ها و ترامپ بر سر موضوع استیضاح این روزها کلیدواژه جنگ داخلی نیز در رسانه‌های بین‌المللی در توصیف تحولات آمریکا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترامپ یکشنبه گذشته نیز با انتشار توئیتی نه تنها دموکرات‌ها بلکه همه مردم آمریکا را به وقوع جنگ داخلی تهدید کرد. او در این پیام نوشت: «اگر دموکرات‌ها موفق شوند من را برکنار کنند (که هرگز این اتفاق نمی‌افتد)، منجر به وقوع جنگ داخلی خواهد شد. جنگی که ملت ما را درگیر خود خواهد کرد».
در همین راست پایگاه اینترنتی« نیوز ویک »از قول یک مورخ با ذکر شباهت‌هایی میان دوران جنگ داخلی در آمریکا با اوضاع کنونی این کشور نوشته است استیضاح دونالد ترامپ، آینده این کشور را بار دیگر در معرض جنگ داخلی قرار می‌دهد.«هدر کاکس ریچاردسون» استاد تاریخ در کالج بوستون که کارشناس تاریخ آمریکای قرن نوزدهم نیز است پس از انتشار توئیت بحث‌برانگیز ترامپ در مورد جنگ داخلی در مطلبی تحت عنوان «شباهت ترسناک» به بررسی شرایط فعلی آمریکا با دوران پیش از جنگ داخلی در این کشور پرداخت.


به گزارش باشگاه خبرنگاران وی با بیان اینکه «نفی رنگین‌پوستان آمریکایی آغازگر جنگ داخلی در این کشور بوده است»، گفت: «تحکم قدرت برده‌داران در سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۶۰ و همچنین ظهور جنبش محافظه‌کاران از سال ۱۹۵۴ تاکنون (۲۰۱۹) که به اوج خود رسیده، موضوعی ترسناک است که کاملا به یکدیگر شباهت دارد. در آن دوره، گزینه‌های نژادپرست‌ها اکثریت آراء را به دست آوردند و پس از کسب مناصب بزرگ دولتی به تصویب قوانینی روی آوردند که باعث پولدار شدن ثروتمندان سفیدپوست شد». وی اضافه کرد: «این سیاست به شکل کنونی در حال فروپاشی است. در حال حاضر، سران فعلی آمریکا از الیگارشی برای جمع‌آوری قدرت استفاده می‌کنند، اما زمانی که ترامپ به جنگ داخلی تهدید می‌کند صرفا درباره باقی ماندن خود در قدرت نیست بلکه او از حامیان خود می‌خواهد به نژادپرستی و تفکیک جنسیتی روی آورند».
ریچاردسون تنها تفاوت اساسی میان آن دوره و اوضاع کنونی آمریکا را در سفید برترپنداری می‌داند. او معتقد است در سال ۱۸۶۰ آمریکا تحت سلطه مردان سفیدپوست بود همین شرایط را برای جنگ داخلی فراهم می‌کرد، اما اکنون رنگین پوستان آمریکا و زنان با آرای خود در سیاست آمریکا نقشی دارند و بروز جنگ داخلی به آن شکل که در قرن ۱۹ رخ داد، ممکن نیست.
شلیک به پا
در بحبوحه دعواها در مورد استیضاح خبر عجیبی نیز در مورد پیشنهاد ترامپ برای مقابله با مهاجران منتشر شده. «نیویورک‌تایمز» گزارش داده «دونالد ترامپ» در جریان جلسه‌ای در کاخ سفید ابتدا پیشنهاد شلیک گلوله به سمت مهاجران غیرقانونی را مطرح کرده و بعد از آنکه متوجه شده این کار غیرقانونی است، پیشنهاد شلیک گلوله به سمت پای آنها را مطرح کرده است. «نیویورک‌تایمز» نوشته در جلسه‌ای که ماه مارس(اسفند) در دفتر کار ترامپ برگزار شده او همانند بسیاری از دیگر جلسات شروع به مطرح کردن گله و شکایت‌های خود از مهاجران کرده است، با این تفاوت که این‌بار او راهکاری هم مدنظرش داشت.طبق این گزارش، ترامپ در میان بهت مشاورانش ابتدا به آنها دستور داده مرز ۲۰۰۰ مایلی با مکزیک را تا ظهر فردا به‌طور کامل ببندند.