ماجرای تماس ساعت 21:30 ترامپ با روحانی

«یک هفته پیش در چنین روزی در ساعت 21:30 شامگاه سه شنبه به وقت آمریکا، تیمی از تکنیسین‌ها و کارشناسان فنی برای ایجاد یک خط تماس امن وارد هتل «میلنیوم هیلتون» محل اقامت روحانی در نیویورک می شوند؛ رئیس جمهور فرانسه که قبلاً هماهنگی هایش را با ترامپ انجام داده، در هتل حاضر می شود. تماس تلفنی از طرف ترامپ گرفته می شود، امانوئل ماکرون گوشی را برمی دارد، اما روحانی هرگز از اتاقش بیرون نمی آید و در نهایت رویای رئیس جمهور آمریکا برای یک دیالوگ نمایشی با روحانی بر باد می رود.» این خلاصه روایتی است که خبرنگار نشریه آمریکایی نیویورکر به نقل از «منابع آگاه»ادعا کرده است. بنا به گزارشی که رابین رایت خبرنگار نیویورکر نوشته، یک دیپلمات فرانسوی درباره این تماس به او گفته است که برای این تماس و قبول تعهدات جدید توسط ایران در ازای کاهش برخی تحریم ها ماه ها تلاش شده است. بنا بر گزارش رسانه ها، ماجرای این تماس، در حالی رخ داد که روز بعد، ترامپ برای [سفر] مقامات ایرانی و خانواده‌هایشان [به آمریکا] ممنوعیت ایجاد کرد. به نوشته نیویورکر، «مأموریت ماکرون در نیویورک این بود که از ترامپ و روحانی درخصوص طرح چهار بندی (فرانسه) برای شروع دیپلماسی و اجتناب از یک جنگ دیگر در خاورمیانه یک توافق شفاهی را تضمین کند.»
طرح چهار بندی مورد اشاره این نشریه، این بوده که ایران اولاً درخواست ترامپ برای گسترده شدن دامنه برجام بعد از سال 2025 را اجابت خواهد کرد، ثانیاً برای پایان دادن به جنگ پنج ساله در یمن کمک خواهد کرد، ثالثاً درباره امنیت و آزادی دریانوردی در سراسر خلیج فارس تعهد می‌دهد و در بند چهارم این طرح، تهران می تواند صادرات نفت خود را مجدد آغاز کند.» دراین طرح هیچ اشاره ای به برداشتن تحریم ها نشده است. به ادعای خبرنگار نیویورکر ظریف بعد از پاسخ ندادن روحانی به تماس ترامپ، گفته است: «این فقط یک بازی بود که ما را بدون ارائه تضمین‌هایی درباره اقدامات ترامپ، به یک دیدار بکشانند.»  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پس از بازگشت رئیس جمهور کشورمان به تهران و افشای تلاش آمریکا برای برگزاری دیداری نمایشی، در توئیتی نوشت: «ایران از من خواسته بود که برای انجام دیدار، تحریم‌های علیه آن ها را لغو کنم. من هم البته گفتم نه.» خبرنگار نیویورکر پس از تشریح همه ماوقع، درباره علت بی اعتمادی ایران به آمریکا نوشته است: چهار روز قبل از حضور ترامپ در نیویورک (برای نشست مجمع عمومی)، دولت او دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرده و این بار بانک مرکزی ایران را هدف قرار داده بود». به گزارش ایسنا، وی همچنین اظهارات روحانی در سازمان ملل درباره مذاکره با آمریکا را منتشر کرده است.
در همین حال دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در یک مصاحبه با یک روزنامه صهیونیستی، درباره مواضع دونالد ترامپ برای دیدار ادعایی خودش با همتای ایرانی گفت: «هیچ تحریمی قبل از این دیدار برداشته نمی‌شود». روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم در گزارشی به نیاز شدید ترامپ برای گرفتن یک عکس تبلیغاتی با روحانی اشاره کرد. به نوشته این روزنامه، ایران هم همزمان با رایزنی با اروپا، برنامه‌ «ب» خود را در مراوده با کشورهای اوراسیا دنبال می کند.