اروپا نیازمند استقلال سیاسی

در شرایطی که بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس ممکن است هر لحظه‌ با رای عدم اعتماد مجلس مواجه شود و موقعیت شدیداً لرزان و شکننده‌ای براثر عواقب گسترده برگزیت دارد و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در پایین‌ترین سطح از اعتماد عمومی براثر تظاهرات مستمر و پرتکرار روزهای شنبه فرانسوی‌ها علیه نظام سرمایه‌داری قرار دارد، موضع بی‌ثبات سه کشور اروپائی عضو برجام در زمینه این معاهده بین‌المللی، کاملاً سوال‌برانگیز است.
تهدید به خروج از برجام، ادعای همیشگی سه کشور اروپائی برای حفظ برجام را قویاً به زیر سوال می‌برد و به‌وضوح نشان می‌دهد که آنها از حضورشان در برجام، سوءاستفاده کرده و در فکر «استفاده ابزاری» از برجام علیه ایران هستند که قطعاً بیشترین پایبندی‌ها را به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برجام نشان داده است. پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، سه کشور اروپائی تعهدات 11گانه‌ای را پذیرفتند و متعهد شدند برای جبران خسارات وارده به ایران براثر خروج واشنگتن از توافق برجام،‌ تمامی تلاش‌های خود را به کار خواهند بست. اگرچه هر سه کشور اروپائی در این مدت با توسل به «سیاست دفع‌الوقت»، همواره با تکرار مواضع حامیانه نسبت به برجام، در میدان عمل به‌کلی بی‌تحرک، بی‌انگیزه و فاقد راهکار مثبت عملیاتی ظاهر شده‌اند. تقریباً بدون استثنا هیچ‌یک از محورهای 11گانه تعهدات برجامی سه کشور اروپائی عضو برجام تا این لحظه عملیاتی نشده و کاملاً بعید به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک هم شاهد تحرک و اقدام عملی آنها در این زمینه باشیم.
با این حال، تصمیمات و عملکرد همین کشورها طی روزهای اخیر دچار نوسانات پرشتابی شده که عملاً فاصله ظاهری مواضع آمریکای ترامپ با مواضع منافقانه سه کشور اروپائی عضو برجام را به حداقل ممکن رسانده است. مواضع اخیر این سه کشور که تماماً تاسف‌بار بوده و باعث تعجب و اعتراض شده به این شرح است.
1- تکرار ادعای پوچ و بی‌اساس آمریکا در مورد نقش ایران در حملات پهپادی ارتش و مقاومت یمن به تاسیسات نفتی آرامکو که هر سه کشور اروپائی بدون تحقیق و بدون ارائه هیچگونه مستنداتی مطرح کرده‌اند.


2- همصدائی و همراهی با آمریکا در موارد ادعائی واشنگتن و تکرار خواسته‌های آمریکا در مورد توان و ظرفیت موشکی ایران و ادعای وجود نقش منفی ایران در ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه علیرغم آنکه ایران کارنامه درخشان و بسیار افتخارآمیزی در مهار و نابودی داعش و شبکه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه داشته است.
3- تهدید به خروج از برجام در صورت استمرار عملکرد زمان‌بندی شده در کاهش تعهدات برجامی ایران درحالی که اقدام برگشت‌پذیر ایران دقیقاً منطبق با بندهای 26 و 36 برجام است و در صورت تامین منافع ایران از برجام و بازگشت عملی دیگران به برجام، اقدامات ایران هم برگشت‌پذیر است. اگر تا هفته گذشته رفتار سه کشور اروپائی عضو برجام به‌وضوح نشانگر همراهی با آمریکا و «تقسیم‌ کار» میان طرف‌های اروپائی و آمریکائی این توافق نبود، از هفته گذشته دنیا شاهد آنست که اروپا علناً سرگرم ایفای «نقش مکمل سیاست‌های ترامپ» است.
برای این سه کشور اروپائی بسیار شرم‌آور است که حیثیت جهانی خود را خرج آمریکای ترامپ کنند درحالی که خودشان در جلسات متعددی در پشت درهای بسته اعتراف کرده‌اند که عملکرد آمریکای ترامپ کمترین اعتبار و آبروئی برای آمریکا و تعهداتش باقی نگذاشته است.
دنباله‌روی کورکورانه این سه کشور اروپائی از سیاست‌های ترامپ با هر دلیل و توجیهی که مطرح باشد، کمترین اعتبار و آبروئی برای آنها باقی نخواهد گذاشت. به‌ویژه آنکه ترامپ هم در معرض استیضاح قرار گرفته و دولتمردان همین سه کشور اروپائی هم در موقعیت متزلزل و پایداری قرار گرفته‌اند و فاقد پشتوانه مورد انتظار هستند.
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه اقتصادی رئیس جمهور پیش از عزیمت به ارمنستان: برقراری روابط تجاری با منطقه اوراسیا از ماه آینده رونمایی از بزرگترین نیروگاه سیار ایران برای استفاده در شرایط بحرانی چشم انداز مثبت صلح در منطقه رئیس قوه قضاییه در مجمع سراسری فرماندهان سپاه: مبارزه با فساد اعتمادآور است دزد دزد گفتن اعتماد نمی آورد ظریف در جمع ایرانیان مقیم در فرانکفورت: آمریکایی‌ها در صحنه سیاسی، منطقه‌ای و میدانی از ایران شکست خورده‌اند حمایت آمریکایی‌ها از استیضاح ترامپ به بالای 50 درصد رسید نخست وزیر عراق: تحقیقات نشان می‌دهد که اسرائیل عامل حمله به مواضع «حشد الشعبی» است از خلبان علی اکبر شیرودی به مسئولان ایرانی اروپا نیازمند استقلال سیاسی ریشه را اصلاح کنید پاسخ دکتر جهانگیری به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست؛ اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودرو‌های دیزلی است رئیس جمهور درگذشت دکتر محمدحسین ملایری را تسلیت گفت نخست وزیر عراق: تحقیقات نشان می‌دهد که اسرائیل عامل حمله به مواضع «حشد الشعبی» است بیانیه جمعیت دفاع از ملت فلسطین به مناسبت روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی