چشم انداز مثبت صلح در منطقه

بخش اخبار جهان – تحولات جدید میدانی در منطقه به ویژه مسائل مربوط به یمن باعث ایجاد تحرکات دیپلماتیک وبروز چشم انداز جدید ومثبت صلح در منطقه شده است. در همین راستا عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق پس از بازگشت از سفر به ریاض گفت واقعیات موجود در منطقه و وحشت از یک جنگ بزرگ موجب گرایش کشورهای منطقه به مذاکره شده است.
به گزارش ایرنا، نخست‌وزیر عراق روز گذشته طی سخنانی با بیان اینکه هیچ طرفی جز اسرائیل در منطقه به دنبال جنگ نیست،‌ اظهار کرد: کشورهای حوزه منطقه خلیج فارس از مذاکره صحبت می‌کنند و ما هم آمادگی خود را برای میزبانی جهت آغاز گفت‌و‌گوها میان طرف‌های درگیر در منطقه اعلام کرده ایم. وی همچنین گفته که ایران و عربستان نیز آماده مذاکره هستند.
عبدالمهدی در مصاحبه با شبکه خبری "الجزیره"، با اشاره به اینکه "همه از پذیرش مذاکرات برای حل بحران سخن می‌گویند"، گفت: باید شبح جنگ را از منطقه دور کرد.
عبدالمهدی در ادامه، هدف از سفرش به عربستان را از بین بردن تنش در منطقه عنوان کرد و گفت: این بدین معناست که طرف‌ها آماده هستند از برخی مواضع خود عقب نشینی کنند.


نخست وزیر عراق افزود: عربستان هم به دنبال صلح و حل بحران می‌گردد و حل بحران یمن، کلید حل بحران در منطقه خلیج فارس است.
عبدالمهدی افزود: به راه انداختن جنگ هر لحظه و با تصمیم یکطرفه ممکن است اما خروج از آن سخت و دشوار خواهد بود.
وی عنوان کرد: کشورهای درگیر در بحران حوزه خلیج فارس از مذاکره صحبت می‌کنند و عربستان و ایران آماده گفت‌و‌گو هستند.
این مقام عراقی گفت: برخی از کشورهای منطقه می‌توانند میزبان حل اختلافات و آغاز گفت‌و‌گو باشند و بغداد یکی از آنهاست.
به گفته منابع مطلع، عبدالمهدی در جریان سفر غیرمنتظره خود به عربستان، بطور جداگانه با سلمان پادشاه و بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وی در جریان این سفر پیشنهاد میانجیگری میان تهران - ریاض را مطرح کرد.
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه اقتصادی رئیس جمهور پیش از عزیمت به ارمنستان: برقراری روابط تجاری با منطقه اوراسیا از ماه آینده رونمایی از بزرگترین نیروگاه سیار ایران برای استفاده در شرایط بحرانی چشم انداز مثبت صلح در منطقه رئیس قوه قضاییه در مجمع سراسری فرماندهان سپاه: مبارزه با فساد اعتمادآور است دزد دزد گفتن اعتماد نمی آورد ظریف در جمع ایرانیان مقیم در فرانکفورت: آمریکایی‌ها در صحنه سیاسی، منطقه‌ای و میدانی از ایران شکست خورده‌اند حمایت آمریکایی‌ها از استیضاح ترامپ به بالای 50 درصد رسید نخست وزیر عراق: تحقیقات نشان می‌دهد که اسرائیل عامل حمله به مواضع «حشد الشعبی» است از خلبان علی اکبر شیرودی به مسئولان ایرانی اروپا نیازمند استقلال سیاسی ریشه را اصلاح کنید پاسخ دکتر جهانگیری به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست؛ اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودرو‌های دیزلی است رئیس جمهور درگذشت دکتر محمدحسین ملایری را تسلیت گفت نخست وزیر عراق: تحقیقات نشان می‌دهد که اسرائیل عامل حمله به مواضع «حشد الشعبی» است بیانیه جمعیت دفاع از ملت فلسطین به مناسبت روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی