برخی منابع خبری از احتمال عزل بوریس جانسون توسط ملکه خبر دادند سایه فروپاشی بر سر دولت جانسون

محمدرضا ستاری
پس از رای دیوان عالی بریتانیا مبنی بر غیر‌قانونی بودن تعطیلی پارلمان این کشور و در حالی که صلاحیت سیاسی بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر به میزان قابل توجهی زیر سوال رفته است، برخی از منابع آگاه از لندن گزارش داده‌اند که ملکه الیزابت دوم از برخی از مشاورانش درخصوص شرایط عزل یک نخست وزیر سوالاتی پرسیده است.
چند هفته قبل و به موازات تعطیلی تابستانی مجلس عوام بریتانیا، بوریس جانسون نخست وزیر این کشور از ملکه فرمان تعطیلی پارلمان را گرفت تا بتواند آنطور که خودش اعلام کرده، موضوع بریگزیت را نهایی کند. این تعلیق پارلمان در پیوند با تعطیلی تابستانی نمایندگان، شرایطی را ایجاد می‌کرد که دولت بتواند درخصوص بریگزیت بدون دخالت نمایندگان مخالف با دست بازتری حرکت کند.
در این میان و در حالی که همچنان انسداد سیاسی در لندن وجود دارد و جانسون تصریح کرده که به هر قیمتی تا یک ماه آینده موضوع خروج از اتحادیه اروپا را نهایی خواهد کرد، حالا صحبت از اختیارات سلطنتی ملکه مطرح شده که به موجب آن می‌تواند عزل و نصب نخست وزیر و وزرای کابینه را کلید بزند. منابع خبری می‌گویند که جانسون با ملکه تماس گرفته و از وی بابت رسوایی به وجود آمده پس از رای دیوان عالی مبنی بر غیرقانونی بودن تعطیلی پارلمان عذرخواهی کرده است. این در حالی است که جانسون در طول یک ماه گذشته هدف حملات بسیاری از قانون‌گذاران قرار دارد و حتی صحبت‌هایی مبنی بر متقاعد کردن وی برای استعفا وجود دارد؛ امری که خود جانسون چند روز قبل به صراحت گفت هیچ قصدی برای کناره‌گیری ندارد و مادامی که موضوع بریگزیت را به سرانجام نرساند با تمام قوا به کار مشغول خواهد بود.


پارلمان به دنبال رای عدم اعتماد به جانسون
از سوی دیگر بسیاری از نمایندگان و حتی مخالفان جانسون در حزب محافظه‌کار نیز خواستار به اجرا گذاشتن طرح رای عدم اعتماد علیه او هستند. در چنین شرایطی هر‌چند اتحادیه اروپا با مسئله به تعویق افتادن بریگزیت موافقت کرده، اما به صورت سرسختی نسبت به بازگشت دوباره بریتانیا به اتحادیه مقاومت می‌کند. سران اتحادیه معتقدند که پس از سه سال کش و قوس و پرداخت هزینه‌های زیاد دیگر حاضر نخواهند بود دوباره به نقطه اول بازگردند.
در همین راستا در لندن نیز بحران سیاسی به حدی تشدید شده که یک دولت یعنی کابینه ترزا می مجبور به کناره‌گیری شده و جانشین او یعنی بوریس جانسون که نقش زیادی در فروپاشی دولت ترزا می ایفا کرده، نه تنها در شرایطی بهتر قرار نگرفته، بلکه دچار واگرایی‌های گسترده‌ای در درون حزب خود نیز شده است. به طور مثال با روی کار آمدن جانسون برخی از سران ارشد حزب محافظه‌کار مانند فیلیپ هاموند، وزیر خزانه‌داری از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند و حتی چند نفر از اعضای این حزب نیز به صراحت اعلام کردند در‌صورت نخست وزیر شدن جانسون، حزب محافظه‌کار را ترک کرده و به حزب لیبرال دموکرات خواهند پیوست.
کوربین وارد میدان می‌شود
در این بحران بلاتکلیفی که گفته می‌شود پس از جنگ جهانی دوم در بریتانیا بی‌سابقه است و با خارج شدن پارلمان از تعلیق که بوریس جانسون را مجبور کرد سفر خود به هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را نیمه کاره رها کرده و به لندن باز گردد، اعضای حزب کارگر نیز به نفع استراتژی جرمی کوربین، رهبر این حزب در موضوع بریگزیت رای داده و از پیشنهاد وی برای برگزاری انتخابات قبل از تصمیم‌گیری درمورد ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا حمایت کرده است. در این رابطه خبرگزاری یورونیوز گزارش داد که این حزب که پیش‌تر شاهد درگیری و تنش میان اعضای خود بود، در گردهمایی سالانه خود که در شهر ساحلی برایتون برگزار شد مواضع کوربین را برای خنثی ماندن در قبال مذاکرات کنونی و تلاش برای دست‌یابی به یک توافق جدید تایید کرد.
در ادامه اعضا از کوربین خواستند تا با برگزاری یک کنفرانس مواضع حزب کارگر را درمورد بریگزیت روشن کند. این حزب معتقد است که بریگزیت اثرات مخربی بر وضعیت کار و زندگی کارگران خواهد گذاشت. کوربین پیش‌تر در‌این‌باره گفته بود: «من حزب را رهبری می‌کنم، افتخار می‌کنم که حزب را رهبری می‌کنم، به دموکراسی حزب افتخار می‌کنم و قطعا هر تصمیمی را که اعضا بگیرند، اجرا خواهم کرد.»
این در حالی است که کوربین نیز نسبت به آنچه برخی آن را موضع مبهم در رابطه با بریگزیت توصیف می‌کنند، مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی از اعضای حزب کارگر گفته‌اند عدم شفافیت او احتمال پیروزی حزب را در انتخابات آینده پایین آورده است. انتخاباتی که بوریس جانسون خواستار برگزاری زودهنگام آن در تاریخ 23 مهر ماه شد، اما درخواست او از سوی پارلمان رد شده است.
در چنین شرایط پیچیده‌ای جانسون خواستار خروج قعطی از اتحادیه چه با توافق و چه بدون توافق تا تاریخ 9 آبان ماه است و مخالفان او نیز به دنبال راهی برای به تعویق انداختن یا تعلیق بریگزیت هستند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد اگر تکلیف دولت جانسون تا این تاریخ مشخص نشود، احتمالاً محقق نخواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون مطبوعاتی در پاسخ به «ابتکار» مطرح کرد لایحه نظام جامع مطبوعاتی ، شاید وقتی دیگر جلال خوش‌چهره توقف یا استمرار دیپلماسی؟ «ابتکار» از راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده گزارش می‌دهد مشارکت به شرط گفت‌وگو با مردم «ابتکار» زوایای پنهان در اقتصاد را بررسی کرد نیمه تاریک اقتصاد به مناسبت فرا رسیدن «ماه گیاهخواری» بررسی شد گیاهخواری، از رژیم غذایی تا سبک زندگی تا زمانی که نبض بازار دست دلال باشد امیدی به تنظیم بازار نیست مافیای قدرتمند تعیین قیمت‌ ظریف در گفت‏و‏گو با المیادین: اروپا هنوز برای لغو تحریم‌های ایران جدی نیست برخی منابع خبری از احتمال عزل بوریس جانسون توسط ملکه خبر دادند سایه فروپاشی بر سر دولت جانسون نیویورکر گزارش داد روحانی پاسخ تماس تلفنی ترامپ را نداد رئیس قوه قضائیه: دست مفسدان را نه از مچ بلکه از بازو قطع می‌کنیم سخنگوی وزارت خارجه: اقدامات جبرانی برای طرف‌های مقابل در برجام پیش‏بینی کرده‏ایم