معاون مطبوعاتی در پاسخ به «ابتکار» مطرح کرد لایحه نظام جامع مطبوعاتی ، شاید وقتی دیگر

گروه فرهنگ و هنر - نشست خبری محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در محل ساختمان این معاونت برگزار شد.
خدادی در حاشیه این نشست درباره لایحه نظام جامع رسانه‌ای به «ابتکار» گفت: این لایحه در حال حاضر در مجلس متوقف شده است. اعتراض‌ها در مورد این لایحه سبب شد که اقدامی از سوی دولت در مورد این لایحه انجام نگیرد و ما به سمت اصلاح برویم اما عملا با توجه به باقی‏ماندن تنها 6 ماه از عمر مجلس دهم، عملا اتفاقی در این خصوص رخ نخواهد داد. در حال حاضر این لایحه در کمیسیون اجتماعی است و می‌خواهند آن را بررسی کنند. اطلاعات من در حال حاضر در همین اندازه است.
او همچنین درباره وضعیت برخی خبرنگاران که در حال حاضر در زندان به‌سر می‌برند افزود: ما خبرنگاری که به واسطه جرم رسانه‌ای در زندان باشد، نداریم. همه این افراد جرائم غیررسانه‌ای دارند. این‌گونه نبوده که خبرنگاری از طریق رسانه‌ای برای تهیه خبر یا چاپ مطلبی بازداشت شده باشد. آنچه که من از مراجع ذی‌صلاح پرسیده‌ام در همین حد است. حتی مدیران رسانه‌ها هم نگفته‌اند که این خبرنگاران از سوی رسانه برای تهیه گزارش رفته بودند که اگر این‌گونه بود ما پیگیری می‌کردیم. بنابراین وقتی مدیران رسانه‌ها حرفی نمی‌زنند و دستگاه‌های امنیتی نیز دلیل بازداشت را موارد رسانه‌ای نمی‌دانند، اساسا نمی‌توانیم کاری بکنیم.
خدادی همچنین در پاسخ به این پرسش «ابتکار» مبنی بر اینکه برای امنیت شغلی و تامین معاش خبرنگاران چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: در این زمینه دو مشکل وجود دارد. اولین مشکل، مهارت خبرنگاران ما در چگونگی نوشتن گزارش‌ها است، بالاخره قوانینی وجود دارد که نمی‌توان گفت آنها را عوض کنید. مشکل دوم در رابطه با درگیر شدن فضای رسانه‌ها با کمّی‌گرایی است. این فضا باعث تکثر منابع رسانه‌ای و در پی آن ایجاد یک نوع اغتشاش خبری شده است. در این وضعیت، باید به جای حمایت از 50 رسانه از 13 هزار رسانه حمایت کنیم. بنابراین در حال حاضر افراد زیادی هستند که معتقدند برخی خبرنگاران به جای کار خبری کار دیگری می‌کنند. ما باید این موضوع را اصلاح کنیم. وقتی 1000 نفر خبرنگار مشخص باشد، می‌شود آنها را بیمه کرد، می‌شود برایشان مسکن در نظر گرفت یا به آنها وام داد. اما مسائل 18000 خبرنگار را نمی‌توان مدیریت کرد.


او در ادامه درباره راستی‌آزمایی هویت خبرنگاران افزود: ما به دنبال این اتفاق هستیم. در حال حاضر ما به وضعیت اشباع رسیده‌ایم که باید به تعادل برگردیم.
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که در این معاونت تشکیل شد با بیان آماری درباره رسانه‌های دارای مجوز در کشور گفت: اکنون 11 هزار و 900 رسانه دارای مجوز داریم که از این میزان 354 روزنامه، 1424 هفته‌نامه، 765 دوهفته‌نامه، 2118 ماهنامه، 327 دوماهنامه، 1968 فصلنامه، 666 دوفصلنامه، 93 سالنامه را تشکیل می‌دهند همچنین 7715 رسانه دارای مجوز چاپی داریم. در بخش رسانه‌های برخط نیز 42 خبرگزاری دارای مجوز، 3360 پایگاه خبری داریم و جمع رسانه‌های برخط ما 3402 عدد است و علاوه بر این موارد رسانه‌هایی هم داریم که در سی‌دی منتشر می‌شوند که تعداد آنها در حدود 600 عدد است.
معاون مطبوعاتی در ادامه گفت: بر اساس قانون رسانه‌هایی که شش ماه منتشر نشوند مجوزشان به صورت خودکار باطل می‌شود اما این قانون تا به حال اعمال نشده است. به نوعی باید بگوییم داشتن بیش از 11 هزار رسانه به معنای فعال بودن همه آنها نیست و این قانون که بعد از شش ماه رسانه‌های غیرفعال باطل می‌شوند، در حال اعمال شدن است.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره موضوع تخصیص کاغذ در سال 98 گفت:‌ زمانی که به عنوان معاون مطبوعاتی منصوب شدم پنج ماه بود که کاغذ وارد نشده بود و مشکل شدیدی در این زمینه داشتیم. در این مدت زمان همچون دوران دفاع مقدس، رسانه‌ها حضور داشتند و اجازه ندادند در این جنگ رسانه‌ای مشکلی برای کشور احساس شود. مشکل کاغذ از سال ۹۷ بروز جدی داشت که با نقش‌آفرینی مقام معظم رهبری و معاون اول رئیس‌جمهوری و شخص وزیر ارشاد این موضوع مدیریت شد. امروز کاغذ با ارز نیمایی به وفور وجود دارد. احساس‌مان بر این بود که وقتی کاغذ مطبوعاتی مشمول ارز کالاهای اساسی شد رسانه‌ها هم ارزشی برابر با دارو دارند.
معاون مطبوعاتی با تشکر از مدیران روزنامه ها، چاپخانه‏داران، رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان وزارت صمت در حل بحران کاغذ افزود: امروز قیمت کاغذ با ارز نیمایی قریب به ۱۱ هزار تومان است. البته به من گزارش داده‌اند که قیمت ۹ هزار تومان هم در بازار است.
خدادی با اشاره به اینکه علاوه بر سه شرکت وارد‌کننده بخش خصوصی، روزنامه‌های خراسان، کیهان، اطلاعات، خبر ورزشی و ایران هم در ماه‌های گذشته اقدام به واردات کاغذ کرده‌اند، تصریح کرد: تا امروز قریب به ۴۰ هزار تن کاغذ به بخش مطبوعاتی تخصیص داده شد که ۲۷ هزار تن آن تایید شده‌اند. از این میزان ۵ هزار تن کاغذ توزیع شده است، سه هزار و ۵۰۰ تن آماده توزیع در ماه جاری و ۵ هزار تن هم در ماه آینده توزیع خواهند شد. برای ماه‌های بعد هم 8500 تن توزیع می‌شوند و برنامه‌ریزی کرده‌ایم و برای سه ماه اول سال ۹۹ هم برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم. در مجموع طی این مدت ۷۰ پرونده واردات داشتیم که برای ۲۴ هزار تن کاغذ تخصیص ارز انجام شده است و ۱۶ هزار تن هم تامین ارز شده‌اند. ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن کاغذ خریداری شده و ۵ هزار تن هم ترخیص شده است.
خدادی ادامه داد: در پایان مردادماه موضوع راستی‏آزمایی توزیع این ۵ هزار تن را در دستورکار قرار دادیم و از رسانه‌ها خواستیم به ما اعلام کنند که آیا کاغذی گرفته‌اند یا خیر. قصد ما این بود که اگر بین واردات و توزیع حفره‌ای وجود دارد آن را کشف کنیم. برآوردی هم کردیم که نشان می‌دهد ۱۵۸۰ نشریه کاغذ دریافت کرده‌اند.
حرکت تازه‌ای که در راستای حل مشکل انجام شده، این بوده که اعلام کردیم از پنج هزار تن کاغذی که توزیع شده است، هر رسانه سهم خود را اعلام کند و حتی آنهایی هم که کاغذ دریافت نکردند این موضوع را اعلام کنند تا به این صورت مشخص شود که کاغذها کجا هستند. بر این اساس تاکنون 1580 رسانه کاغذ دریافت کردند که تا پایان شهریور تنها 880 نشریه در زمینه دریافت کاغذ خوداظهاری کردند همچنین این موعد یک هفته تمدید شد که در این مدت 200 نشریه دیگر نیز فرم خوداظهاری دریافت کمک را اعلام کردند اما تاکنون 400 نشریه دیگر هنوز این موضوع را اعلام نکرده‌اند همین جا اعلام می‌کنم که استمرار دادن توزیع کاغذ به رسانه‌ها منوط به پرکردن فرم خوداظهاری دریافت کاغذ است.
خدادی در ادامه گفت: در ابتدا برآورد نشریات 20 هزار تن کاغذ بود که با بررسی ما پنج هزار تن تشخیص داده شد و اکنون مشکل حل شده است. به نوعی ما پنج شاخص برای مصرف کاغذ در نظر گرفتیم اول خوداظهاری دریافت کاغذ، دوم اعلام چاپخانه‌ها، سوم بازرسی سرزده، چهارم آمار شرکت‌های توزیع و پنجم نظر کارشناسی. علاوه بر این موارد بر اساس اعلام چاپخانه‌ها مالیات تعلق می‌گیرد بنابراین چاپخانه‌ها نمی‌توانند عدد اشتباه اعلام کنند. مسیر ما مسیر بهینه کردن منابع و استفاده حداکثری از آنهاست به این ترتیب اجازه سوء‏استفاده افراد را از منابع نمی‌دهیم و حتما دنبال این هستیم که منابع در خدمت اثر قرار گیرد.
وی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد:‌ پیش‌نویس جدید قانون مطبوعات که معاونت مطبوعاتی در نظر گرفته به صورت دومرحله‌ای است که در آن شش‏ماهه اول به یک صورت در نظر گرفته شده و شش‏ماهه دیگر به صورت دیگر. ضریب انتشار رسانه‌ها در سال باید 90 درصد باشد که شاخص اول ما به شمار می‌آید همچنین در بخش محتوا 40 درصد محتوای روزنامه باید برای خودِ آن رسانه باشد که شاخص دوم ما به شمار می‌رود. اولویت دیگر ما حضور رسانه در مناطق محروم است که باید به آن توجه ویژه‌ای نسبت به رسانه‌های شهرهای دیگر داشته باشیم. اولویت دوم ما نیز با پرداختن به موضوعاتی است که اولویت مردم به شمار می‌رود گرچه در این موارد می‌توان به موضوعات آسیب‌های اجتماعی بحث اقتصاد، معارف دینی و دفاع مقدس، مسائل اجتماعی، سیاست خارجه و امنیت ملی اشاره کرد. همچنین توجه به رسانه‌های با زبان خارجه نیز در دستور‏کار قرار گرفته است.
معاون مطبوعاتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اولین بحران ما در رسانه بحران مخاطب است به نوعی همان انتقادی که رسانه‌ها به صدا و سیما وارد می‌کنند که مخاطب خود را نمی‌بینند همان انتقاد متوجه رسانه‌ها نیز هست. ما چند باشگاه مخاطبان در رسانه‌ها داریم و چقدر از خوانندگان پیگیر رسانه‌ها محل انتشار اخبار را از نزدیک دیدند. در این راستا مبنای ما این است که در پایان سال گزارشی داشته باشیم که بر اساس میزان کمکی که به رسانه‌ها داده شده رسانه‌ اعلام کند که آن کمک خرج چه چیزهایی شده است. این موضوع تاکنون نبوده ما می‌خواهیم آن را انجام دهیم که امیدواریم از پس این اتفاق بربیاییم. بنای ما این است که رسانه‌ها را به شفافیت از خود ترغیب کنیم.
وی در ادامه گفت ما به اسم رسانه‌ها یارانه نمی‌دهیم بلکه به محتوای آنها اهمیت داده می‌شود چرا که تاکنون بر اساس پول نفت یارانه داده می‌شد و حال که پول نفت به صفر رسیده یارانه رسانه‌ها از مالیات مردم تامین می‌شود بنابراین باید به مشکلات آنها پرداخته شود.
محمد خدادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بیمه خبرنگاران نیز توضیح داد: 6500 خبرنگار عضو صندوق حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هستند که تا امروز 1500 نفر آنها بیمه شده و 600 نفر نیز امسال برای بیمه معرفی شدند همچنین 2600 نفر نیز تاکنون از خدمات بیمه تکمیلی بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: جامعه خبرنگاران ما نیاز به هویت‌یابی دارند، به نوعی رسانه‌ها باید به نقطه‌ای برسند که خودشان خبرنگاران را بیمه کنند. اکنون تعداد رسانه‌های خارجی 174 عدد بوده که به 16 زبان مشغول کار خود هستند. همچنین 346 خبرنگار خارجی نیز در حال حاضر در کشور مشغول هستند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون مطبوعاتی در پاسخ به «ابتکار» مطرح کرد لایحه نظام جامع مطبوعاتی ، شاید وقتی دیگر جلال خوش‌چهره توقف یا استمرار دیپلماسی؟ «ابتکار» از راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده گزارش می‌دهد مشارکت به شرط گفت‌وگو با مردم «ابتکار» زوایای پنهان در اقتصاد را بررسی کرد نیمه تاریک اقتصاد به مناسبت فرا رسیدن «ماه گیاهخواری» بررسی شد گیاهخواری، از رژیم غذایی تا سبک زندگی تا زمانی که نبض بازار دست دلال باشد امیدی به تنظیم بازار نیست مافیای قدرتمند تعیین قیمت‌ ظریف در گفت‏و‏گو با المیادین: اروپا هنوز برای لغو تحریم‌های ایران جدی نیست برخی منابع خبری از احتمال عزل بوریس جانسون توسط ملکه خبر دادند سایه فروپاشی بر سر دولت جانسون نیویورکر گزارش داد روحانی پاسخ تماس تلفنی ترامپ را نداد رئیس قوه قضائیه: دست مفسدان را نه از مچ بلکه از بازو قطع می‌کنیم سخنگوی وزارت خارجه: اقدامات جبرانی برای طرف‌های مقابل در برجام پیش‏بینی کرده‏ایم