پیش بینی حضور 3 میلیون ایرانی در راهپیمایی اربعین


وزیر کشور که هشتم مهرماه در ستاد هماهنگی اربعین در کربلا حضور پیدا کرد، با تأکید بر اینکه نباید سطح توقعات و مطالبات را بالا ببریم، گفت: زائر اباعبدالله برای خوردن و خوابیدن و رفاه و آسایش بیشتر به کشور عراق نمی‌رود، هرچند فراهم کردن همه اینها وظیفه ماست؛ اما در بازه زمانی محدود با این حجم امکانات محدود نمی‌توان شرایط خانه و کاشانه مردم را در کشور دیگری فراهم کرد و اینها باید به مردم گفته شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست ستاد هماهنگی اربعین عراق که در کربلای معلا برگزار شد، گفت: همه باید در این حادثه عظیم، چند ویژگی مهم را که مقام معظم رهبری تأکید دارند، درنظر بگیریم، اول؛ مردمی بودن این حرکت است. ما باید خود را آماده کنیم، موضوع اربعین و نهضتی که راه افتاده است، تجلی یکی از جلوه‌های عاشورا است.وی ادامه داد: بعد از چندین و چند قرن از واقعه کربلا، ما امروز شاهدیم که این موج جدید واقعاً توانسته در عرصه جهانی به عنوان یک موضوع کاملاً فرهنگی و اعتقادی خود را نشان دهد و این موضوع در دو بعد مطرح است؛ یک بعد ظاهری و صورت موضوع است که تلاش کرده‌ایم درخصوص زیرساخت‌ها، خدمات و نظائر آن اقداماتی را انجام دهیم و ادامه هم خواهیم داد و باید هم درست شود و موضوع بعدی که در این نهضت باید انجام دهیم، مسأله‌ای است که مقام معظم رهبری به عنوان معنویت افزایی و بعد فرهنگی، از آن نام می‌برند.وزیر کشور در ادامه به ویژگی‌های دیگری از اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اربعین موضوع انسانی است یعنی نه نژادی است، نه مذهبی و نه دینی بلکه موضوع کاملاً انسانی است و کاملاً منطبق با فطرت، یعنی نیاز امروز انسان است.
دکتر رحمانی فضلی یادآور شد: همین که در فراز و فرود تاریخی بعد از سده‌های متمادی، مجدداً با این چشمه جوشان، با این شتاب و حرکت مواجه می‌شویم، نشان دهنده حقانیت جریان و نهضت کربلا است.


وی در تبیین حقانیت نهضت کربلا، به مفهوم حق پرداخت و دو ویژگی و معنی برای آن برشمرد و گفت: اول، حق در مقابل باطل معنی می‌یابد؛ آنچه که اصالت دارد آنچه که ریشه دارد و آنچه که از حق تعالی منشعب شده است یعنی جلوه‌های اسما و صفات الهی برای ما حق است و حق تعالی حق مطلق است. معنی و ویژگی دیگری که برای حق قائل هستیم اثبات، استحکام و اتقان آن است. بنابراین بعد از  گذشت قرن‌ها، این استمرار و این جوشش و این حرکت نشان دهنده حقانیت واقعه کربلا است و ما در این مقطع کوتاهی که خداوند متعال به همه ما فرصت داده است، به عنوان دستگاه‌های اجرایی و مسئولانی که اینجا هستیم واقعاً باید کاری کنیم که در همان مسیری که مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند یعنی همان مردمی بودن، انسانی بودن، فرهنگی بودن و معنویت‌افزایی به وظایف خود عمل کنیم.
وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشترین آمار تردد زوار اربعین مربوط به سال ۹۵ و حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود، افزود: امسال پیش‌بینی حداقل سه میلیون نفر را داریم؛ جابه‌جایی سه میلیون نفر در مدت ۲۰ روز، از اقصی نقاط ایران و بردن آنها به کشور دیگری که قوانین و مقررات آن متفاوت است، بسیار با اهمیت و دارای پیچیدگی‌های خاص خود است، البته در این مسیر تجربه چندین ساله داریم و حتماً باید این مهم را بخوبی انجام دهیم.
وزیر کشور همچنین به موضوع توقف زائران در کربلا اشاره کرد و گفت: به دلیل ازدحام جمعیت در اربعین، باید تلاش کنیم که توقف و اسکانی در کربلا نباشد و مراجع و مسئولان نیز بر این موضوع تأکید کنند. برنامه‌ریزی ما نیز به گونه‌ای بود که از اول محرم تا اربعین ترددها زیاد شود که امسال این اتفاق افتاد و حدود ۷۵۰ هزار نفر تردد داشته‌ایم که سال قبل ۳۵۰ هزار نفر بود.
وزیر کشور در پایان ضمن تأکید بر مردمی بودن مراسم اربعین، درخصوص تأکید و توصیه مقام معظم رهبری درخصوص قوت بخشیدن مسائل معنوی و فرهنگی اربعین، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که در این عرصه، وظایف سنگین‌تر است؛ چراکه تا دوسه سال دیگر به تناسب این افزایش ظرفیت، روندهای ساماندهی نهادینه می‌شود و شاید دیگر نیازی به تحول ویژه‌ای در عرصه تدارکات و پشتیبانی و نظائر آن، مانند الان نباشد و همه این موضوعات تثبیت شود، ولی بعد معنوی هیچ نقطه پایانی ندارد و هرچه جلو برویم عمیق‌تر خواهد شد و طبعاً مطالبه از ما بیشتر و وظیفه و رسالت ما نیز بیشتر خواهد شد.