هنوز به نسخه اولیه ادغام و ساماندهی مؤسسات نرسیده‌ایم




سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گویی تفصیلی با خبرگزاری «مهر» با تمرکز بر موضوعاتی چون جوان‌گرایی در وزارت ارشاد در راستای عمل به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، ادغام زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد توضیحاتی ارائه کرد. صالحی در پاسخ به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدنه مدیریتی خود و در انتصابات تا چه اندازه به بیانیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر به کارگیری نیروی جوان در بدنه مدیریتی کشور پایبند بوده است؟ تصریح کرد: «آنچه محل توجه ماست و در وزارت ارشاد نیز برنامه‌ها با نگاه به آن در حال تنظیم است، این مسأله است که در همه حوزه‌های فرهنگ، جوانان و حرکت‌های پویای آنها مورد حمایت ویژه قرار بگیرد.  ثقل حرکت ما در دهه اول گام دوم بر این مبنا بوده و هست که حرکت‌های جوانان را مورد حمایت بیشتری قرار دهیم و این مسأله را به سازمان اداری خودمان نیز سوق خواهیم داد.»


وزیر فرهنگ درباره موضوع ادغام و اصلاح ساختار مؤسسات معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد: «در حوزه سازماندهی ساختارهای مؤسسات مرتبط باید چند نکته را عرض کنم. نخست اینکه اصل بر این نیست که این مؤسسات در نقطه تأسیس‌شان ضروری نبوده‌اند. نکته دوم اینکه هدف از این رویکرد تازه هم این نیست که خدمات این مؤسسات در برهه‌هایی نادیده گرفته شود. ما با یکسری مجموعه ناکارآمد روبه‌رو نیستیم که بخواهیم آنها را حذف یا ادغام کنیم اما همان‌طور که مطلع هستید و در این باره صحبت شده است ما با نگاه اصلاح و نوسازی قدم در مسیر اصلاح ساختاری و ادغام مؤسسات تابع خود گذاشته‌ایم. قطعاً در این راه خدمات مفید این مجموعه‌ها کم نمی‌شوند، نیروهای این مجموعه‌ها دچار دغدغه امنیت و معیشت نمی‌شوند و نیروهای کارآمد این مؤسسات را از دست نمی‌دهیم. تجربه‌های آنها بسیار گرانقیمت است و هیچ مسئولی حق ندارد به سادگی آنها را از دست بدهد. با این همه این بازسازی هم بر پایه اصولی شکل گرفته است. خدمات برخی از این مؤسسات همپوشانی‌هایی دارند که ممکن است ابتدا به ساکن در آنها وجود نداشته است و در ادامه راه شکل گرفته باشند. این مسأله علی‌القاعده باید رفع شود. از سوی دیگر برخی  وظایف و کارکردهای مؤسسات در دوره‌ای لازم بوده و حالا دیگر ضرورت ندارد بخش دولتی آن را ادامه دهد و می‌توان به بخش خصوصی و مردم‌نهاد برای اداره واسپاری‌شان کرد.»  صالحی در مورد مقاومت دو گروه هنرمندانی که با برخی از این سازمان‌ها و مؤسسات همکاری داشته و حالا نسبت به ادغام آنها معترض هستند و دیگری بخشی از مدیران زیرمجموعه ارشاد و رویکردش در مقابل این دو گروه تأکید کرد: «اگر قبل از رسیدن به ویرایش اولیه طرح بخواهیم وارد گفت‌و‌گو با گروه‌های مختلف شویم، ممکن است منجر به سوءتفاهم شود. به همین دلیل نگاهمان از ابتدا این بود که برای گفت‌و‌گو با بیرون از سازمان، ابتدا به یک نسخه ویرایش اول برسیم تا بر مبنای آن بتوانیم گفت‌و‌گو داشته باشیم.
اینکه در مواردی شاهد برخی حساسیت‌ها از سوی برخی هنرمندان بوده‌ایم، ناشی از این مشکل است که پاره‌ای حرف‌ها، به‌شکل غیررسمی و غیرقطعی به برخی از این عزیزان منتقل شده و حساسیت‌هایی را در میان اهالی هنر ایجاد کرده است. فکر می‌کنم درباره واکنش هنرمندان، همین اطلاعات غیرقطعی ایجاد سوءتفاهم کرده است و اگر بپرسید چرا وارد گفت‌و‌گوهای رسمی‌تر با این گروه‌ها نمی‌شوید، دلیلش این است که هنوز به نسخه اولیه نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم امروز حرفی بزنیم و فردا از آن حرف بازگردیم.»