مودبیان؛ ‌نام‌آور در هنرهای نمایشی و کارگردانی باریک بین


میرجلال‌الدین کزازی
نویسنده، مترجم و شاهنامه‌پژوه
در روزهای اخیر مجموعه کتابی از داریوش مؤدبیان، نویسنده، مترجم و هنرمند تئاتر و سینما با عنوان «طنزآوران جهان نمایش» در حوزه تئاتر کمدی رونمایی شد. در این مراسم برخی پیشکسوتان فرهنگ و هنر همچون محمود دولت‌آبادی، علی نصیریان و میرجلال‌الدین کزازی حضور داشتند.



داریوش مؤدبیان هم نام آور است در هنرهای نمایشی و هم هنرمندی‌ست توانا و کارگردانی باریک بین. گذشته از آن ترجمان (مترجم)، نویسنده و پژوهشگر هم هست. همین سویمندی دوم در کارهایی که تاکنون انجام داده انگیزه‌ای نیرومند شده که در آن بخش هنری هم بتواند عملکرد بهتری داشته باشد و کار خود را سنجیده‌تر و گیراتر به انجام برساند.
یکی از تلاش‌های ارزشمند این هنرمند گرامی آن است که چندین سال درباره طنز و طنزپردازان پژوهیده است. دستاورد این پژوهش زنجیره‌ای ست چندین پوشینه‌ای(مجلد) از کتاب‌هایی که یکی-دو روز قبل در انتشارات گویا از آنها رونمایی شد. به هر روی از نگاهی بسیار فراخ، بخشی از هنر را که کاری‌ست ناخودآگاهانه و حتی می‌توانم گفت ناخواسته، آن زمینه دانش‌ورانه که در هنرمند از پیش می‌تواند آمد، می‌سازد. به سخن دیگر دانسته‌ها و پژوهیده‌های هنرمند به شیوه‌ای نهانی در آفرینش‌های هنری کارساز می‌افتد بازمی‌تابد. هنرمندی که پیش از هنرمند بودن هنرشناس است در هنر می‌پژوهد هنگام آفرینش هنری، آنچنان که گفته شد به گونه‌ای ناخواسته و ناآگاه از آن آموخته‌ها و اندوخته‌های خویش بهره می‌تواند برد.  داریوش مؤدبیان از دید من هنرمندی است از این گونه. آن پژوهش‌ها، آن آموخته، آن آزموده‌ها که چونان پژوهنده هنر یا آموزگار هنر به دست آورده است آفریده‌های هنری او را پایه ورتر، نقض‌تر و سنجیده‌تر گردانیده است. من برای این هنرمند گرامی زندگی دیریاز آرزو دارم، امیــــــــدوارم که بیش از پیش به بخـــــش‌های هنرشناســــــــــــــــی بپردازد و بیفزاید و هم به بخش آفرینش‌گری در هنر.