روایت خواندنی الجزیره از عملیات بزرگ «نصر من الله»


عملیات بزرگ «نصر من الله» که انقلابیون و ارتش یمن در نجران عربستان به اجرا درآورده ا ند، به عنوان زلزله‌ای علیه قدرت بازدارندگی عربستان از آن یاد می‌شود. بسیاری حتی از این فرا‌تر رفته و عملیات مذکور را سر آغاز فروپاشی قدرت دفاعی عربستان می‌دانند. در این میان، شبکه الجزیره نیز طی گزارشی درباره عملیات بی‌سابقه «نصر من الله» انصارالله، آن را ضربه سنگینی به عربستان توصیف کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره افزود، عملیات «نصر من الله»، اعتبار پرهزینه‌ترین ارتش خاورمیانه را مخدوش کرده است.
این شبکه تصریح کرد:« دست‌کم آن طور که نیروهای انصارالله می‌گویند عملیات نصر من الله با توجه به تلفات و خسارت‌های سنگین، ممکن است تاثیر نظامی و روانی بر جنگ در یمن بگذارد. این عملیات بی‌سابقه علیه نیرو‌های سعودی در محور نجران صورت گرفته است. تصاویری که انصارالله پخش کرد، اجساد سوخته و خودرو‌های زرهی آتش گرفته را نشان می‌دهد. این در حالی است که طرف سعودی همچنان از ارائه هر گونه توضیحی در‌باره این ماجرا خودداری می‌کند. »
گزارشگر شبکه الجزیره، در حالی که تصاویر به اسارت درآمدن مزدوران سعودی پخش می‌شد، گفت:« این تصاویر برای هر ارتشی شرم‌آور و سخت است. در حالی که انصارالله روایت خود را از ماجرا اعلام کرده، سعودی‌ها علیرغم گذشت چندین ساعت، در مورد تایید ، تکذیب ، توجیه و یا تفسیر ماجرا، سخنی بیان نکرده‌اند. انصارالله می‌گوید، این عملیات بزرگ نظامی طی چند هفته گذشته در منطقه نجران (جنوب عربستان) جریان داشته و در این عملیات، طرف مقابل متحمل تلفات و خسارت‌های سنگینی شده است.»
آزادی شماری از اسرا


انصارالله یمن در عملیات نصر من الله، بیش از 2000 مزدور سعودی را اسیر کرده است. این جنبش اعلام کرده که اسامی و تصاویر همه اسرا را منتشر نخواهد کرد تا در میز مذاکره از آنها استفاده کند. اکنون «عبدالقادر المرتضی» رئیس‌کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن، مستقر در صنعا، از ابتکار یکجانبه آزادی سه اسیر سعودی در قالب ۳۵۰ اسیر ائتلاف سعودی خبر داد و از ائتلاف خواست تا حسن نیت خود را با اقدام مشابه نشان دهد. المرتضی در کنفرانسی خبری که دیروز برگزار شد، بعد از یک روز از انتشار تصاویر اسارت چند هزار «نیروی اجیر شده ائتلاف سعودی» که در طول عملیات موسوم به «نصر من الله» اسیر شده‌اند، اعلام کرد که صنعا طرح پیشنهادی خود برای تبادل 350 اسیر که سه نفرشان نظامی سعودی هستند، را به سازمان ملل ارائه کرده و این لیست طبق توافق سوئد است. به گفته این مقام یمنی، این طرح ابتکاری زیر نظر و حمایت سازمان ملل و کمیته صلیب سرخ جهانی انجام خواهد شد و این دو نهاد، ریاست مشترک نظارت بر اجرای توافق سوئد را بر عهده‌دارند. این مقام یمنی این اقدام را نشانه «اعتبار و جدیّت» صنعا در اجرای توافق سوئد (درخصوص توافق درباره اسرای جنگی) دانست. نماینده سازمان ملل در امور یمن از آزادی یکجانبه ابراز خوشحالی کرد و گفت امیدوار است این کار به توافقنامه جامع مبادله زندانیان منجر شود.
جزئیات جدید عملیات نصر من الله
«حسین باسلیم» معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن یکشنبه شب در سخنانی با‌اشاره به عملیات «نصر من الله» در محور نجران اعلام کرد که آنچه در منطقه نجران رخ داده است، روی اقتصاد عربستان و آمریکا تاثیر می‌گذارد. معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن گفت: «عربستان از برملا شدن آنچه که در نجران رخ داده است، هراس دارد، زیرا می‌داند که این مسئله بر روحیه نیروهای ارتش سعودی تاثیر منفی خواهد گذاشت.» از سوی دیگر، «ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی یمن گفت که گروه اطلاع‌رسانی نظامی یمن (الاعلام الحربی) این عملیات را با حدود ۱۰۰ دوربین ضبط کرده است و در آینده آن را
پخش خواهد کرد.
هدف عملیات «نصر من الله»
محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن، درباره عملیات ارتش این کشور در منطقه نجران تحت عنوان «نصر من الله» گفت که هدف اصلی این عملیات، توقف تجاوزات ائتلاف سعودی به یمن بوده است. سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: «پیام‌های رسیده از آمریکا و انگلیس نشان می‌دهد که عربستان تمایل دارد جنگ یمن متوقف شود، اما تاکنون درخصوص آن تعلل کرده است». محمد عبدالسلام که با شبکه «المیادین» گفت‌وگو می‌کرد، افزود:«تعداد کسانی که در این عملیات به اسارت گرفته شده‌اند، باید به شکل مبهم باقی بماند، چون این مسئله ما را در عملیات تبادل اسرا کمک خواهد کرد». سخنگوی جنبش انصارالله تاکید کرد: «عملیات نجران نشان داد که ائتلاف سعودی پشت نظامیان تحت امر خود را در طول جنگ، خالی می‌کند». محمد عبدالسلام افزود: «دستاوردهایی که به نمایش گذاشته شده، به دلایل مسائل امنیتی برای ادامه عملیات، بسیار کمتر از آن چیزی است که در عمل به دست آمده است».
هشدار به متجاوزان سعودی
از سوی دیگر، ضیف الله الشامی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن پیروزی در محور نجران را به ملت یمن تبریک گفت. ضیف الله الشامی در گفت‌وگو با تلویزیون المیادین گفت:« شهروندان ما در عملیات انتقال اسیران با وجود حملات هوایی ائتلاف سعودی، نقش مهمی داشتند.» الشامی افزود:« این عملیات موازنه بازدارندگی را پس از گذشت پنج سال از تجاوزات ائتلاف سعودی، بازگرداند. دشمنان پس از عملیاتی که عمق خاک عربستان سعودی را هدف قرار داد، بلافاصله ایران را به دست داشتن در آن متهم کردند.» الشامی تاکید کرد، ما توانایی پاسخ به هر تجاوزی را داریم و از هیچ چیزی هم نمی‌ترسیم. او با بیان اینکه نیرو‌های یمنی می‌توانند موازنه نظامی را تغییر دهند و این چیزی است که اخیرا رخ داد، افزود، هرگونه پاسخ انتقام‌جویانه از طرف عربستان با پاسخی گسترده‌تر مواجه خواهد شد، آنها می‌دانند که تنها راه‌حل برای آنها، موافقت با پیشنهاد مهدی المشاط، رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن است. وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن همچنین خاطرنشان کرد عربستان از طریق روزنامه‌ها فاش کرده که خواستار توقف جنگ است. عربستان سعودی باید بداند حملات آینده شدیدتر خواهد بود و باید با ابتکار و طرح المشاط موافقت کند.ضیف الله الشامی گفت، هدف از اعلام این عملیات این است که به سعودی بگوییم ما می‌توانیم موازنه را تغییر دهیم. وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن تاکید کرد، دستان ما به طرف صلح دراز است و با کسی که با ما می‌جنگد، می‌جنگیم.