دست مفسدان اقتصادی را نه از مچ از بازو قطع می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری میزان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آیین افتتاحیه بیست و سومین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه با بیان اینکه امروز پرچم «مبارزه با مفاسد» در دست مقام معظم رهبری است و بنده و همکاران سربازان ایشان هستیم، اظهار داشت: پرچم مقاومت نیز امروز در دستان مقام معظم رهبری قرار دارد و همه ما سربازان ایشان هستیم.
رئیسی افزود: امروز عده‌ای می‌گویند مگر می‌توان با مفسدان و ثروت اندوزان و قدرتمندان مبارزه کرد؛ باید بگویم که آری می‌شود. این انقلاب ریشه در خون پاک شهدا دارد و خداوند از خون‌ها نمی‌گذرد و ما هم نمی‌گذاریم خون این شهدا پایمال بشود.
وی با تاکید بر مبارزه قاطع با فساد تصریح کرد: دست کسانی که به بیت‌المال دست درازی کرده‌اند را نه از مچ بلکه از بازو قطع می‌کنیم.
 دزد دزد گفتن اعتماد نمی‌آورد


رئیس‌قوه قضائیه ادامه داد: راهبرد دشمن در شرایط کنونی بیان فساد در جامعه و ناامید کردن مردم است و متاسفانه عده‌ای هم این راهبرد را در داخل دنبال کرده‌اند. بیان فساد اعتمادآور نیست، مبارزه با فساد اعتمادآور است. دزد دزد گفتن اعتماد نمی‌آورد، مبارزه با دزدان اعتماد ایجاد می‌کند.
رئیسی گفت: امروز راهبرد ما این است که در مقابله بافساد کار با جدیت دنبال شود و مبارزه با فساد را ادامه خواهیم داد تا این وضعیت خاتمه یابد.
وی با بیان اینکه مطالبه مقام معظم رهبری از روسای سه قوه اصلاح ساختار فسادزا به ساختار فسادزدا است، اظهار داشت: امیدوارم مردم احساس اجرای عدالت را داشته باشند.
اجرای عدالت مثل سرنگونی پهپاد آمریکایی شدنی است
رئیس‌قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با‌اشاره به فضای کشور گفت: پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی، فضای کشور، فضای مقاومت و ایستادگی برابر زورگویان و نه فضای مذاکره شد.
رئیسی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که اجرای عدالت اقدامی ناشدنی است، افزود: اجرای عدالت امری شدنی است، همانگونه که کسی باورش نمی‌شد برادران سپاه بتوانند پهپاد آمریکایی را با به روزترین امکانات در آسمان سرنگون کنند، قطعا ما هم می‌توانیم عدالت را در این نظام مقدس اجرایی کنیم.
وی با بیان اینکه حضرت آقا فرمودند در بحث سوریه «دشمن خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم»، خطاب به فرماندهان و مسئولان سپاه گفت: این اقدام شما و این مقاومت در منطقه برای بسیاری قابل تصور نبود و شما ظرفیت‌ها را پای کار آوردید و جهان را مبهوت کار خودتان نمودید و قطعا ما هم می‌توانیم همچون شما در عرصه اجرای عدالت دست مفسدان اقتصادی را از بیت‌المال قطع کنیم.
 دیدار رئیس‌قوه قضائیه با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی
رئیس‌قوه قضائیه، همچنین عصر یکشنبه در دیدار رئیس‌و اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بر لزوم دقت نظر کافی در بیان برخی مسائل و موضع گیری‌ها در سطح رسانه توسط نمایندگان و سایر مسئولان تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با‌اشاره به انتقاد از برخی احکام صادره، نمایندگان حاضر را خطاب قرار داد و گفت: قاضی تابع قانونی است که شما عزیزان وضع کرده‌اید.
طرفدار حبس نیستیم
رئیسی ادامه داد: ما به هیچ عنوان طرفدار حبس نیستیم؛ جز در مورد مجرمان حرفه ای، مجرمان به عادت، مجرمان خطرناک، بر هم زنندگان نظم و امنیت، مفسدین، مزاحمین نوامیس و.... اما یک بار قانون آیین دادرسی کیفری را بخوانید و ببینید چه مفادی را تصویب کرده‌اید. وقتی در مورد یک جرم به قاضی الزام کرده‌اید که باید حکم حبس بدهد، قاضی چه کار دیگری می‌تواند انجام دهد؟ متاسفانه گاهی برخی نمایندگان آنچه در سطح عمومی و تریبونی بیان می‌کنند، با آنچه در موضع قانونگذاری عمل می‌کنند تعارض دارد. ما موافق مجازات‌های جایگزین حبس هستیم و در بسیاری موارد نیز که دست قضات به لحاظ قانونی باز است، از این ظرفیت استفاده می‌کنند اما قانونگذار نیز باید در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشد.
 مهریه، دینی بر ذمه زوج است
وی درخصوص مسئله مهریه و پرداخت آن نیز اظهارداشت: مهریه، دینی بر عهده و ذمه زوج است و حتما هم باید پرداخت کند. حال اگر توان پرداخت آن را دارد و نمی‌دهد، باید مانند هر دین دیگری آن را گرفت و به طلبکار داد اما در جایی که فرد واقعا معسر است، باید به او مهلت داد که به صورت تقسیط پرداخت شود. بنابراین در مورد افراد معسر نیز به هیچ وجه بحث عدم پرداخت مهریه مطرح نیست بلکه صرفا مهلت دادن و تقسیط مورد تاکید است.
اعتراض کارگران باید شنیده شود
رئیس‌قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با‌اشاره به برخی انتقادات از برخورد با اعتراضات کارگری گفت: من معتقدم اعتراضات کارگری به دلیل مشکلاتی است که کارگران دارند و این مشکلات و اعتراضات باید پیش از آنکه جنبه قضایی یابد، توسط دولت و مجلس شنیده و حل و فصل شود.
رئیسی ادامه داد: شما به عنوان قانونگذار و ناظر، دستتان باز است و می‌توانید این مشکلات را به راحتی پیگیری کنید. قطعا باید اعتراض کارگر شنیده شود. وقتی کارخانه‌ای به یک فرد واگذار شده که اهلیت لازم را ندارد و بعد تولید این کارخانه رو به افول می‌رود و نهایتا تعطیل می‌شود، طبعا کارگران بیکار می‌شوند و وقتی حقوقی نگرفتند، اعتراض می‌کنند. این اعتراض‌ها باید در وقت خود شنیده شود و اساسا نباید اجازه داد کار به اینجا بکشد.
 نمایندگان مجلس
 باید مشکلات مردم را ببینند
وی با‌اشاره به ابزارهای نظارتی مجلس برای گفت‌وگو با دولت و حل و فصل مشکلات یادآور شد: امروز در جایگاه نماینده باید مسائل را واقعی دید و واقعی نظر داد. اگر مردم مشکلی دارند باید ببینید مشکل آنان چیست.
رعایت عفاف و حجاب مصداقی از بهداشت اخلاقی و روانی جامعه
رئیس‌قوه قضائیه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز خانواده‌ها را بهداشت اخلاقی و روانی و امنیت اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: دختر و پسری که به مدرسه و دانشگاه یا سر کار می‌روند، باید از جهت روانی امنیت داشته باشند. یکی از مصادیق این امنیت، رعایت عفاف و حجاب است که باید اجرای اسناد موجود در این زمینه مدنظر همه دستگاه‌ها و نهادها باشد. همه مردم دلشان می‌خواهد فضایی امن داشته باشند به نحوی که یک دختر خانم حتی پاسی از شب بتواند با امنیت کامل تردد کند و با هیچ مشکلی مواجه نشود.
باید آهنگ همه قوا در مقابله با فساد یکی باشد
رئیسی با بیان اینکه در مقابله با فساد باید آهنگ همه قوا یکی باشد و هیچ یک فساد را برنتابیم، افزود: عمل به قانون امروز یک ارزش است و نباید اجازه دهیم هیچکس با هیچ گرایش سیاسی، قانون را نقض کند. هیچ مسئول و شهروندی نباید اجازه نقض قانون پیدا کند. کشور باید بر مدار قانون اداره شود. هیچ کس در هیچ جایگاهی نباید از چراغ قرمزها و حتی چراغ زردها عبور کند و قانون‌گرایی باید تبدیل به فرهنگ عمومی‌شود.
 استقبال از بازدید از زندان زنان
وی همچنین در پاسخ به درخواست برخی نمایندگان برای بازدید از زندان زنان، از این امر استقبال کرد و گفت: هر چه این بازدیدها بیشتر باشد، برای ما هم بهتر است زیرا مشکلات موجود را به ما منعکس می‌کنید و ما در صدد رفع آنها برمی آییم. در این زمینه نیز می‌توان با برنامه‌ریزی و زمانبندی لازم، این کار را صورت داد.
در پایان این دیدار، رئیس‌و اعضای فراکسیون زنان مجلس بابت تسریع در تدوین لایحه امنیت زنان در برابر خشونت و همچنین روند مبارزه با اخلالگران و مفسدان اقتصادی از رئیس‌قوه قضائیه قدردانی کردند.