دستور ویژه استاندار خراسان رضوی برای کشف رود

استاندار در پی انتشار گزارش روزنامه «خراسان رضوی» درباره وضعیت نابه سامان کشف رود، مشکلات زیست محیطی تخلیه فاضلاب در آن و آبیاری صیفی جات با فاضلاب جاری در این رودخانه، در دستوری ویژه، خواستار تشکیل جلسه کارگروه سامان دهی کشف رود در اسرع وقت شد.
چهارشنبه 3 مهرماه روزنامه «خراسان رضوی» در گزارشی میدانی که با عنوان «۲ دهه کشت مرگ در کشف رود» در همین صفحه منتشر شد، به بررسی حال و روز بزرگ‌ترین فاجعه زیست محیطی مشهد و مشکلات و معضلات ادامه دار کشف رود پرداخت. حال آن طور که روابط عمومی استانداری اعلام کرده است، این گزارش، دستور ویژه استاندار را به دنبال داشت و علیرضا رزم حسینی پیرو گزارش روزنامه خراسان، به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری دستور داد که در اسرع وقت، جلسه کارگروه ویژه سامان دهی کشف رود را به ریاست استاندار و با حضور نمایندگان آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و... تشکیل دهد. بر اساس دستور استاندار، از محمدحسام مسلمی خبرنگار روزنامه خراسان هم برای ارائه نظرات کــارشنـاســـی در  کارگروه ویژه سامان دهی کشف رود دعوت خواهد شد.
حال نزار کشف رود
کشف رود به عنوان یک رودخانه فصلی و تاریخی در مشهد، طی دو دهه دچار چالش های مختلف  اعم از تصرف بستر و حریم رودخانه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، تخلیه پساب و فاضلاب های آلوده در رودخانه، تخلیه نخاله و پسماندها و آبیاری محصولات کشاورزی و صیفی جات با فاضلاب آلوده بوده است. فاجعه بار تر این که روزانه 300 تا 400 تانکر فاضلاب خانگی و صنعتی وارد این رودخانه و از سوی دیگر با موتور پمپ ها به درون مزارع کشاورزی پمپاژ می شود که همین اتفاق سلامتی مردم را به خطر انداخته است.اگر چه در طول این دو دهه مدیران دستگاه های مختلف سعی کرده اند معضلات کشف رود را حل کنند، به ویژه دادستانی که با اقدامات خود به عنوان مدعی العموم وارد میدان شد و جلوی تصرفات غیرقانونی را در این رودخانه گرفت اما به هرحال هنوز هم کشف رود نیازمند توجه و اقدامات جدی است.
 روزنامه خراسان رضوی نیز همواره سعی کرده با گزارش های پیگیرانه خود، سامان دهی کشف رود را مطالبه کند چرا که سلامت مردم و افرادی که در حاشیه این رودخانه زندگی می کنند، یک اولویت است. در سال 93 اقدامات جدی برای سامان دهی کشف رود آغاز شد و طرح نجات کشف رود نیز به منظور سامان دهی این رودخانه قدیمی شهر کلید خورد؛ حالا اما حدود شش سال از آغاز طرح نجات کشف رود، می گذرد و بررسی میدانی ما حاکی از آن است که کشف رود همچنان در منجلاب فاضلاب گرفتار است، وضعیت فاجعه باری که چهره کشف رود را زشت کرده است.آن طور که علیمیرزایی دبیر کارگروه نجات کشف رود پیش از این به خراسان رضوی اعلام کرده است، بیش از 80 کیلومتر از اراضی حاشیه کشف رود از سال 93 تاکنون آزاد سازی شده است. حال با دستور ویژه استاندار برای تشکیل هرچه سریع تر کارگروه سامان دهی کشف رود، باید منتظر اقدامی جهادی برای کاهش مخاطرات رودخانه کشف رود و مشکلات و معضلات آن بود.