ریزگردها نفس شهر را برید

دیروز مدارس مشهد در تمامی مقاطع در دو نوبت صبح و عصر تعطیل بود تا کمکی به کاهش آلودگی هوای مشهد بکند؛ آلودگی شدیدی که چهارشنبه دو هفته پیش با هجوم ریزگردهای صحرای قره قوم ترکمنستان به مشهد آغاز شد و هنوز نفس هوای شهر تنگ کرده است. تعطیلی مدارس در روز گذشته هرچند مقداری از آلودگی گازی هوای مشهد کاست اما نتوانست هوای مشهد را سالم کند چرا که ریزگردها همچنان نفس شهر را بریده اند و اقدامی عاجل و کاربردی نیز برای رفع مشکل انجام نمی شود.به گزارش «خراسان رضوی»، به استناد مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد، شاخص آلودگی هوا در صبح روز گذشته تا آستانه 200 و هشدار وضعیت قرمز برای تمامی افراد هم پیش رفت اما کم کم از میزان آلایندگی کاسته شد و در لحظه تنظیم این خبر (ساعت 16) شاخص کیفی هوا روی عدد 140 و ناسالم برای افراد حساس قرار گرفت. آن طور که محمد عرفانی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان به «خراسان رضوی» گفته هوای مشهد روز گذشته در وضعیت بدی قرار گرفت و سامانه پایش آلودگی برای میانگین سه ساعته نشان می داد که رقم شاخص آلودگی هوا در عدد 147 ثبت شده است. وی همچنین از تشکیل کارگروه آلودگی هوای مشهد خبر داد و گفت: با وضعیت افزایش آلودگی هوای مشهد این کارگروه تشکیل شد.
مدیر کل منابع طبیعی استان نیز در گفت و گو با «خراسان رضوی» در خصوص ریزگردهایی که هوای مشهد را آلوده کرده است، گفت: درباره ریزگردهای منطقه قره قوم در حال انجام مکاتباتی با کشور ترکمنستان هستیم. همچنین جلساتی را از نمایندگی وزارت امور خارجه شمال شرق در استان خواسته بودیم.
صحرایی افزود: قرار شد این موضوع از طریق استانداری پیگیری شود اما هنوز وارد مذاکره با طرف خارجی نشده ایم. چون باید هماهنگی های قبلی آن انجام شود و در صورت انجام هماهنگی ها و توافق استانداری، ما برای شناسایی کانون ریزگردهای قره قوم ترکمنستان اعلام آمادگی می کنیم و حاضریم کار مشترکی در این خصوص با آن ها انجام دهیم.تورج همتی مدیرکل محیط زیست استان نیز در این زمینه گفت: ما به وزارت امور خارجه و نمایندگی شمال شرق وزارت خارجه اعلام کرده ایم که دیپلماسی با کشورهای همسایه داشته باشند تا بتوانیم به نتایج بهتری برسیم و با اقدامات مفید میزان، نوع و بار آلودگی هوا را کاهش دهیم.
استمرار وزش باد و گرد و غبار تا روز جمعه


به گزارش تسنیم، رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی نیز گفت: سامانه وزش باد و گرد و غبار تا روز جمعه در استان استقرار دارد. یحیی قاینی‌پور اظهار کرد: براساس اطلاعات به دست آمده از ایستگاه‌‌های هواشناسی استان، دمای هوا در طول چند روز آینده کاهش می‌یابد که این کاهش دما در صبحگاه محسوس‌تر است. وی تصریح کرد: بیشینه دمای هوای مشهد برای روز سه‌شنبه به 24 درجه کاهش می‌یابد.قاینی پور همچنین در گفت و گو با فارس با تایید این مطلب که دستکاری در طبیعت و تخریب ارتفاعات جنوبی باعث افزایش گرد و غبار و آلودگی در هوای مشهد شده است، اظهار کرد: تعیین درصد تأثیر این موضوع در آلودگی هوای مشهد وظیفه مراکز تحقیقاتی و پایش آلاینده‌هاست.مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به این که در شرایط فعلی با ریزگردهایی روبه رو هستیم که سلامتی افراد حساس را می تواند به مخاطره بیندازد، گفت: ریزگردها در 2.5 میکرون و ۱۰ میکرون هستند که باعث آسیب به سلامتی فرد می شوند. حسنی در گفت و گو با وب دا  با بیان این که افراد حساس، کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی هستند، اظهار کرد: بررسی کیفیت هوا به چند بخش تقسیم می‌شود  و مولفه های آلاینده هوا دی اکسید نیتروژن، اوزن، ذرات معلق، دی اکسید گوگرد و منو اکسید کربن هستند که  براساس آن ها شرایط هوا ارزیابی می شود. وی با بیان این که در شرایطی که آلودگی هوا گزارش می شود، بیماران قلبی و عروقی و سالمندان باید فعالیت بدنی خود را کاهش دهند، اظهار کرد: اعلام آماده باش به پایگاه های اورژانس۱۱۵ که در مکان هایی مستقر هستند که آلودگی هوا شدت بیشتری دارد و استفاده از ماسک p۱و p۲ در این ایام ضروری است. حسنی گفت: توسعه فضای سبز و کاهش تردد خودروهای شخصی از جمله سیاست گذاری ها برای کاهش آلودگی هواست، علاوه براین برخی از عوامل آلاینده از خارج کشور به داخل وارد می شوند که برای مدیریت این موضوع تصمیم گیری هایی در سطح کلان انجام می شود.
تردد خودروهای دودزا ممنوع
روابط عمومی معاونت عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز به باشگاه خبرنگاران گفت: تردد خودروهای دودزا ممنوع است و به محض مشاهده خودروی دودزا در مشهد، آن خودرو متوقف می شود. مجید بخت آزما افزود: در زمینه کاهش آلودگی هوا، راهکارهای متفاوتی انجام شده است که از جمله  آن برخورد جدی با خودروهای دودزاست. وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات در زمینه کاهش آلودگی هوا کاهش سرفاصله اتوبوس ها و  تاکسی ها به ایستگاه هاست، افزایش ناوگان اتوبوسرانی از دیگر اقدامات برای استفاده بیشتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی است که قطعا تاثیر گذار است. همچنین در تمامی نقاط مشهد گروه هایی مستقر هستند که به محض مشاهده خودروهای دودزای سبک و سنگین آن ها را جریمه و به تعمیرگاه های مجاز هدایت می کنند.
 
خبر مرتبط
نوبت صبح مدارس ابتدایی مشهد امروز تعطیل شد
روز گذشته کارگروه اضطراری آلودگی هوای مشهد تشکیل جلسه داد و بر اساس تصمیم این کارگروه و بنا بر اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، کلیه مدارس ابتدایی دوره اول و دوم و مراکز پیش دبستانی و همچنین مدارس استثنایی نواحی هفت گانه مشهد و تبادکان و مناطق احمدآباد و رضویه ، امروز دوشنبه هشتم مهرماه۹۸ در نوبت صبح تعطیل است.