مجلس با یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی موافقت کرد

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی موافقت کردند. نمایندگان با 168 رای موافق، 33 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر با فوریت این طرح موافقت کردند.
محمد علی وکیلی نماینده تهران به عنوان طراح این طرح گفت: خوشبختانه شفافیت امروز تبدیل به مطالبه ملی شده است و باید این مطالبه را قدر بگذاریم؛ شفافیت نقطه مقابل نفاق است و نفاق در هر کشور و سیستمی همچون موریانه می‌تواند حکمرانی خوب را از چرخه مطلوب خارج کند.
وی با بیان این که شفافیت روی سکه پاسخگویی است،گفت: هر جریان و سیستمی که به پاسخگویی قدرت معتقد باشد و مشروعیت قدرت و میزان مشروعیت قدرت را در میزان پاسخگویی به ملت بداند، حتما و لزوما به شفافیت به ویژه شفافیت مذکرات و آرا و چگونگی رفتار حکمرانان معتقد است؛ هر چه ساحت قدرت شیشه‌ای‌تر و در معرض عموم باشد، هم اعتماد افزا و هم مشروعیت آفرین است در چنین شرایطی شفافیت آرای نمایندگان ملت موجب تخصیص اکثریت است.
نماینده تهران گفت: امروز بیشترین شفافیت را در مجلس شورای اسلامی شاهد هستیم و تمام سکنات نمایندگان اعم از تذکر و اخطار و اظهار نظر و حتی چرت زدن آنها در معرض دوربین عکاسان و خبرنگاران است و از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود، بار نمایندگی ملت امانت گران‌سنگ است که باید آن را قدر بگذاریم؛ شفافیت آرا نمایندگان یک مطالبه است؛ نمایندگان بخشی از حاکمیت هستند و بخش‌های دیگر نیز در قالب‌های دیگر باید نقش خود را به شکل شفاف ایفا کنند.


علیرضا محجوب نماینده تهران در مخالفت با فوریت این طرح گفت: وقت زیادی از این مجلس نمانده است و رفت و برگشت‌های این طرح، مشمول مجلس آینده خواهد بود؛ این امور آیین نامه‌ای است، من فوریتی برای این طرح نمی‌بینیم، مگر اینکه بحث ما این باشد که بگوییم این موضوع را مطرح کردیم.
وی افزود: اکنون موضوع اشتغال جوانان،مسکن فقرا و کارمندان دولت،معیشت کارمندان وکارگران فوریت دارد؛ این طرح چقدر اهمیت دارد که چه کسی به چه موضوعی چه رایی دارد، اگر چه اساس بر مخفی بودن آرا نمایندگان است و ما نباید این را به عنوان یک حق جمعی تعیین کنیم؛ فوریت این است که 14 میلیارد تومان صرف سفره فقرا شود.
احد آزادیخواه نماینده ملایر هم در موافقت با فوریت این طرح گفت: اتفاقی که در دهه محرم توسط یکی از خطبای انقلابی در خصوص انتقاد به عملکرد مجلس و شفافیت آرا نمایندگان مطرح شد، به جا می‌دانم و از ایشان در توئیتی تشکر کردم؛ نباید برای خود حفاظ شیشه‌ای ایجاد کنیم.
وی در پاسخ به فریادهای مخالفت تعدادی از نمایندگان به سخنانش گفت: رفتار شما گویای این مساله است که دو دقیقه انتقاد همکار خود را بر نمی‌تابید این جای سوال دارد؛ قرار نبود دیوار شیشه‌ای ایجاد کنیم.
نماینده ملایر افزود: ما وکلای ملت هستیم و به وسیله مردم هویت یافتیم. ما وکیل موکلین خود هستیم؛ این حداقل حق موکلین است که بدانند وکیل آنها که به حق آنها صاحب هویت و کرسی شده است، چه رایی می‌دهد، ما باید وکالت مردم را بر عهده بگیریم و به این وکالت پایبند باشیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: ما نباید بر خلاف نظر ملت عمل کنیم و به جای وکیل ملت بودن، وکالت دولت را بر عهده بگیریم، این خیانت به ملت و خون شهدا است.
آزادیخواه قصد ادامه اظهارات خود درباره فوریت این طرح بود که «مسعود پزشکیان» رئیس جلسه علنی در پاسخ به وی گفت، وقت شما تمام شد، شما چند دقیقه خارج از موضوع صحبت کردید؛ آزادی خواه نیز گفت من سه دقیقه دیگر وقت دارم، من زمان گرفتم، که پزشکیان با بیان اینکه نمایندگان رای خود را در باره فوریت این طرح مطرح کنند، گفت که وقت شما تمام شده است و طرح را به رای گذاشت.
در این هنگام آزادیخواه به روبروی جایگاه هیات رئیسه رفت و خطاب به پزشکیان گفت که شما تخلف کردید، پزشکیان نیز خطاب به وی گفت تخلف را شما انجام دادید.
بعد از اظهارات آزادیخواه، ذوالنوری نیز خواستار ارائه تذکر شد که پزشکیان اجازه این اقدام را نداد.
همین موضوع سبب شد تا صدای فریادها دوباره در مجلس بلند شود تا جایی که پزشکیان مجبور به ارائه واکنش شد. او خطاب به ذوالنوری گفت: آخر چه تذکری درباره فوریت یک طرح می‌خواهید مطرح کنید؟
رئیس جلسه علنی مجلس در ادامه بی‌توجه به فریادهای اصولگرایان، یک فوریت طرح ایجاد شفافیت در آرا و مشروح مذاکرات نظام تقنینی جمهوری اسلامی را به رای گذاشت که نمایندگان با آن موافقت کردند.
این اقدام عصبانیت اصولگرایان را دو چندان کرد تا جایی که آزادیخواه با حضور در جایگاه ناطقان با فریاد پزشکیان را متهم به تخلف از آیین نامه کرد که رئیس مجلس در پاسخ به او گفت: عربده نکش بشین سرجات! متخلف شمایی که اضافه حرف می‌زنید!
در این میان ذوالنوری نیز که موفق به ارائه تذکر خود نشده بود به جایگاه هیات رئیسه رفت و با عصبانیت با پزشکیان مشغول بحث شد. مشاجره لفظی این دو از قرار معلوم برسر مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بود چراکه چندین مرتبه پزشکیان موادی از آیین نامه را نشان ذوالنوری داد.
با این حال و براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی طرح‌ها و لوایح یک فوریتی، پس از تصویب فوریت، به کمیسیون‌های اصلی و فرعی ارجاع می‌شود تا خارج از نوبت مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. گزارش کمیسیون درباره این طرح‌ها و لوایح حداقل چهل و هشت ساعت قبل از موقع طرح در مجلس چاپ و بین نمایندگان توزیع می‌شود.
* مجلس با فوریت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی کشور موافقت کرد
مجلس شورای اسلامی در ادامه با یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور موافقت کرد که در صورت تصویب نهایی این لایحه، چهار صفر از پول ملی کشور حذف می‌شود.
نمایندگان با 144 رای موافق، 76 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر با یک فوریت اصلاح قانون پولی و بانکی کشور موافقت کردند. براساس ماده واحده لایحه قانون پولی و بانکی کشور؛ واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر 10 هزار ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.
بر مبنای تبصره 1 این ماده واحده؛ برابر پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عندلزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول، محاسبه و تعیین می‌شود.
به موجب تبصره 2 این ماده واحده؛ دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال که در این قانون، «دوره گذار» نامیده می‌شود، حداکثر دو سال با رعایت تبصره 4 این بند خواهد بود. طریقه جمع‌آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال از جریان، بر طرق مفاد بند (ب) ماده 3 و بند ج ماده 4 قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می‌شود.
بنابر تبصره 3 ماده واحده این لایحه؛ پس از پایان دوره گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.
بنابر تبصره 4؛ بانک مرکزی موظف است ظرف 2 سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز «دوره گذار» فراهم کند.
تبصره 5- آئین نامه اجرایی این قانون ظرف 3 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
*همتی: حذف چهار صفر از پول ملی به فرایند مبادلات مردم کمک می‌کند
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی به فرایند مبادلات مردم کمک می‌کند، گفت: درحال حاضر 9 میلیارد اسکناس در کشور وجود دارد که با حذف چهار صفر به2.2 میلیارد اسکناس می‌رسد و مسکوکات هم دوباره وارد چرخه اقتصاد کشور می‌شوند.
عبدالناصر همتی در جلسه علنی در دفاع از لایحه حذف چهار صفر از پول ملی کشور گفت: بحث اصلاح ظاهر پول ملی کشور از ضرورت‌های است که از گذشته تاکنون بررسی‌های متعددی درباره آن صورت گرفته است؛ پول ملی کشور به خاطر تورم در سال‌های عملا خاصیت خود را از نظر ظاهر از دست داده است و مردم از واحد پول ملی به عنوان ریال اسم نمی‌برند و تومان را برای به کار می‌برند مثلا 500 هزار ریال نه حتی 50 هزار تومان بلکه 50 تومان عنوان می‌کنند.
وی با بیان این که هدف این است که کار برای مردم راحت شود و مردم بتوانند براساس اسکناس‌های جدید و پول جدید که معرفی می‌شود، امورات بازرگانی و مالی خود را انجام دهند، اظهارداشت: هدف اولیه هماهنگی با فرهنگ عمومی و عرف جامعه است؛ چهار صفر از پول حذف می‌شود و درحال حاضر در رابطه با پول در ارزهای خارجی نیز رابطه جالبی نیست و هیچ پولی در دنیا جز در یکی دو کشور که مشکل جدی پولی دارد، پشت ممیز رقم اسکناس‌ها، 5 تا 8 صفر وجود ندارد.
همتی با اشاره به اینکه این اصلاح به فرایند مبادلات مردم کمک می‌کند، گفت:‌ به علت بی‌ارزش شدن واحد پولی، سکه و مسکوکات از جریان مبادلات مردم خارج شده است و درحال حاضر برای تولید هر سکه 500 تومانی، 800 تومان هزینه می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تعادل را به مجموعه پولی کشور برگردانیم، زمان 4 ساله لازم داریم تا کار را به نتیجه برسانیم و هزینه‌های آن نیز در میان مدت کاهش پیدا می‌کند.
به گفته همتی درحال حاضر 9 میلیارد اسکناس در کشور وجود دارد که با حذف چهار صفر به2.2 میلیارد اسکناس می‌رسد و مسکوکات هم دوباره وارد چرخه اقتصاد کشور می‌شوند.
وی افزود: مطالعات اقتصادی و بحث‌های کارشناسی لازم در این زمینه صورت گرفته است و اکنون فرصت خوبی است که برای این کار اقدام کنیم زیرا صفرها ارزش خود را از دست داده‌اند و باید اعتبار ظاهر پول را حفظ کنیم. همتی افزود: این کار طولانی مدت است و باید مقدمات لازم را فراهم کنیم که پول جدید و اسکناس‌های جدید به تدریج جایگزین پول‌های قدیمی شود؛ تلاش ما بر این است که اصلاح پول ملی را در کنار سایر اصلاحات اساسی درحال انجام در بخش بانکی و هم در سیاست‌های پولی کشور انجام دهیم.
*لاریجانی از رهبر انقلاب برای ابلاغ سیاست‌های کلی قانون‌گذاری قدردانی کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از رهبری در اهتمام ایشان در ابلاغ سیاست‌های کلی دستگاه قانونگذاری گفت: بخش بزرگی از این سیاست‌های ابلاغی مربوط به قانون‌گذاری است و بنابراین باید سازوکار ارائه طرح‌ها و لوایح، قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها مدون شود.
علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی دیروز گفت: رهبری معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی قانونگذاری را ابلاغ کردند، بخش مهمی از این سیاست‌ها مربوط به مجلس شورای اسلامی است و بخش‌های مربوطه به نحوه کار با لوایحی است که دولت و قوه قضاییه یا بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها یا مقرراتی است که سایر بخش‌ها انجام دهند. نسبت به اینها با قوانین، چگونگی کار، باید مدون شود.
وی افزود: حتی تصمیماتی که در شوراها می‌گیرند و اینها الزاما باید باشند، در سیاست‌های کلی رهبری معظم انقلاب اسلامی، آمده است و باید این سازوکار را فراهم کنند؛ هم کمیسیون آیین نامه روی آن کار کند و هم باید دولت و قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان جلساتی را بگذاریم که این نسبت‌ها روشن شود، هم در اجرای سیاست‌های کلی و هم در مواردی که ایشان ارائه طریق فرمودند.
لاریجانی خطاب به نمایندگان و رئیس کمیسیون قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر می‌خواهید امری را به مجلس ارسال کنید باید با نصاب بالا باشد بنابر این باید تغییراتی در آیین نامه ایجاد شود؛ علاوه بر این جلساتی با بخش‌ها و قوای مختلف برگزاری می‌کنیم و بعد نتیجه آن اعلام می‌شود؛ چون ایشان فرمودند که زمان بندی شده، خدمت ایشان گزارش دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس بسیج مستضعفان کشور؛ بیش از 6 هزار طرح عام‌المنفعه زودبازده در کشور افتتاح شد وزیر ارتباطات: به من تهمت می‌زنند تا فسادهای خودشان را بپوشانند مجلس با یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی موافقت کرد تشریح دستاوردهای عملیات «نصر من الله» توسط سخنگوی نیروهای مسلح یمن بحران برگزیت؛ احتمال رای عدم اعتماد به جانسون و صدارت کوربین کلینتون: ترامپ دیپلماسی آمریکا را به «طرحی شرم‌آور» برای اخاذی تبدیل کرده است رونمایی از موشک هسته‌ای چین که نیم ساعته به آمریکا می‌رسد به مناسبت 8 مهر روز بزرگداشت مولوی خاستگاه فتوا و فقه درباره مولوی رئیس جمهور بخشنامه بودجه سال 99 را ابلاغ کرد رئیس پلیس بین‌الملل ناجا خبر داد: استرداد ۵۰ متهم فراری به کشور نتایج انتخابات افغانستان 27 مهرماه اعلام می‌شود جنگ‌افروزی در یمن و تجربه تلخ آل‌ سعود راه‌اندازی پویش شهر مهر در پاییز امسال با رای دیوان عدالت اداری؛ مصوبه تعیین محل تجمعات مردمی ابطال شد بازدید فرمانده نیروی زمینی ارتش از نمایشگاه دستاوردهای سازمان صنایع دفاع خدایی: نتیجه پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها منتشر ‌شد دکتر روحانی یک قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد