«‌ابتکار» بزرگ‌ترین عملیات نظامی حوثی‌ها علیه ائتلاف عربی را بررسی می‌کند توفان یمنی در نجران

محمدرضا ستاری
در تازه‌ترین و در عین حال مهم‌ترین تحولات جنگ یمن، نیروهای انصارالله اعلام کردند شامگاه شنبه طی یک عملیات گسترده نظامی در مرزهای جنوبی عربستان واقع در منطقه نجران، توانسته‌اند با محاصره سه تیپ ائتلاف عربی و شکست آنها، هزاران نفر از نظامیان عربستان را به اسارت بگیرند.
این خبر را سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای انصارالله طی یک نشست خبری مطرح و اعلام کرد: این عملیات با عنوان «نصر من الله» طی ماه‌ها رصد اطلاعاتی و میدانی و بر پایه اصل غافلگیری نیروهای ائتلاف عربی در منطقه نجران در اواسط هفته قبل آغاز شد و با کمک قوای موشکی، پهپادی و زمینی، علاوه بر آزادسازی 350 کیلومتر مربع از منطقه عملیاتی، سه تیپ از نیروهای ائتلاف سعودی منهدم و مقادیر زیادی سلاح و تسلیحات آنها به دست نیروهای انصارالله افتاده است. در این میان علاوه بر 500 کشته و زخمی، بیش از دو هزار نفر از نیروهای ائتلاف عربی به اسارت حوثی‌ها درآمده‌اند.
دومین ضربه پس از حمله به آرامکو


این عملیات دو هفته پس از حمله گسترده نیروهای انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو و پیشنهاد صلح حوثی‌ها به نیروهای ائتلاف عربی صورت گرفته است. هر چند تا عصر روز گذشته جامعه بین‌المللی و عربستان سعودی نسبت به اعلام این خبر واکنشی نشان نداده و خبرگزاری‌های غربی نیز این موضوع را با تیتر ادعای حوثی‌ها در حمله گسترده به نیروهای ائتلاف پوشش داده‌اند. اما تصاویر منتشر شده از تلویزیون المسیره و برخی از تارنماهای خبری حاکی از صحنه میدانی عملیات روز شنبه «نصر من الله» است.
پس از حمله پهپادی نیروهای انصارالله به دو منطقه نفتی عربستان که بزرگ‌ترین ذخایر نفتی این کشور را در‌بر می‌گیرد، جامعه جهانی به شدت تحت‌تاثیر افزایش قدرت حوثی‌ها و نیز تبعات وارده نسبت به حملات آرامکو قرار گرفت. هر‌چند ایالات متحده، عربستان و کشورهای اروپایی مسئولیت این حملات را متوجه ایران کرده‌اند، اما حوثی‌های یمن پس از حملات آرامکو تصریح کردند که اکنون قابلیت دسترسی به تمامی نقاط عربستان را دارند.
این حملات علاوه بر قطع 5.7 میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی، ضررهای هنگفتی را نیز به عربستان وارد کرد. در این میان کارشناسان معتقدند که در عرض یک شب 500 میلیارد دلار از ارزش سهام دو هزار میلیارد دلاری آرامکو که قرار بود به زودی در بورس لندن به فروش گذاشته شود، کاسته شد.
در همین راستا و در حالی که سعودی‌ها همچنان در قبال عملیات نجران سکوت اختیار کرده‌اند، اواخر هفته گذشته روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرده بود که عربستان سعودی روز جمعه به انصارالله پیشنهاد آتش‌بس محدود داده و اعلام کرده است در مناطقی مانند صنعا و سه نقطه دیگر این آتش‌بس اجرایی شود تا درصورت مثبت بودن نتایج آن به سایر نقاط نیز تعمیم داده شود. این موضوع چند روز پس از پیشنهاد مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن به منظور توقف عملیات‌های پهپادی و موشکی انصارالله به سمت عربستان مطرح شد. امری که درنهایت عملیات روز شنبه تمامی معادلات آن را برهم زد.
سردرگمی سعودی‌ها
در این میان کارشناسان از سردرگمی سعودی‌ها از وضعیت میدانی جنگ در یمن حکایت می‌کنند. آنها اکنون علاوه بر گیر افتادن در این جنگ، با متحد خود یعنی امارات نیز در عدن درگیر هستند، به طوری که گفته می‌شود این درگیری‌ها و دست به دست شدن عدن میان گروه‌ شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات و نیروهای طرفدار عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی مورد حمایت عربستان ممکن است به زودی باعث فروپاشی ائتلاف عربی مهاجم به یمن شود.
از سوی مقابل سعودی‌ها پس از چهار سال و نیم جنگ و هجوم همه‌جانبه به یمن نه تنها به اهداف خود دست نیافته و هزاران غیر نظامی را قربانی و میلیون‌ها نفر را آواره کرده‌اند، تمامی استراتژی‌های خود را در سواحل دریای سرخ نقش بر آب می‌بینند. به همین دلیل با گیر افتادن در یک اضطرار امنیتی بی‌سابقه و خطرناک، نه راه گریز از یمن دارند و نه قادر به ادامه جنگ هستند.
به گفته ناظران، عربستان سعودی پس از هشتاد سال محافظه‌کاری و حرکت چراغ خاموش در سیاست خارجی و منطقه‌ای خود، اکنون همزمان با به قدرت رسیدن ملک سلمان، دوره‌ پر چالشی را از منظر داخلی و خارجی تجربه می‌کند که به طور کلی با اصول سیاستگذاری خاندان سعودی مغایر است. از منظر داخلی آنها در یک دگردیسی مشهود قدرت بر خلاف سنت خاندان سلطنت دو ولیعهد را برکنار کرده و محمد بن سلمان را بر راس قدرت می‌بینند؛ شخصی که از زمان بروز و ظهور وی، سیاست خارجی سعودی‌ها به سیاست خارجی تهاجمی بدل شد و در داخل نیز جنگ قدرت تا جایی ادامه یافت که ده‌ها شاهزاده پرنفوذ و قدرتمند خاندان سعودی دستگیر و زندانی شده و اموالشان مصادره شد.
پس از آن نوبت به شکست‌های منطقه‌ای سعودی‌ها رسید. نخستین آن میدان سوریه بود. پس از آن بحران قطر پیش آمد و سپس ماجرای گروگان‌گیری سعد الحریری نخست وزیر لبنان در ریاض به افتضاحی دیپلماتیک برای آنها بدل شد. همزمان با این موضوع و در حالی که ریاض به شدت با تهران درگیر یک نزاع نیابتی و سیاسی شد، ماجرای سال گذشته قتل جمال قاشقجی همچنان پرونده‌ای مفتوح و اهرم فشاری قوی علیه محمد بن سلمان است.
در این میان جنگ یمن باری سنگین‌تر بر روی تمامی این چالش‌هاست. موضوعی که می‌تواند به میزان قابل توجهی تمامی توان سیاسی و اقتصادی خاندان حاکم را در خود فرو ببرد. در همین راستا و طی تازه‌ترین تحولات، عملیات اخیر انصارالله پس از حمله به آرامکو شاید مهر پایانی بر پرونده خونین عربستان در یمن باشد. به گفته یحیی سریع، ارتش یمن می‌خواهد بخش‌هایی از عملیات اخیر «‌نصر من الله» مخفی بماند، زیرا دادن اطلاعات درباره سرنوشت اسرای سعودی و اینکه چند نفر از آنها مرده یا زنده هستند، تنها با مذاکره و اقدامات متقابل ممکن خواهد بود».
در چنین شرایطی سعودی‌ها یا باید با قبول شکست در یمن و فروپاشی ائتلاف عربی، خود را برای پایان جنگ آماده کرده و در قبال دادن امتیازاتی ظاهری فکری به حال اسرای خود کنند و یا اینکه طی روزهای آینده سعی کنند هرچه در توان دارند به کار بگیرند تا در دستاوردهایی تاکتیکی، زمینه‌ مذاکرات و خروج آبرومندانه از یمن را فراهم کنند؛ امری که به گفته کارشناسان موضوع دوم درخصوص آن محتمل خواهد بود و درنتیجه باید انتظار داشت تا شدت درگیری‌ها طی روزهای آینده در یمن تشدید شود.
سایر اخبار این روزنامه
«‌ابتکار» بزرگ‌ترین عملیات نظامی حوثی‌ها علیه ائتلاف عربی را بررسی می‌کند توفان یمنی در نجران ژوبین صفاری شفافیت را از معنا تهی نکنیم «ابتکار» دلایل کمرنگ بودن نقد هنری در فضای تجسمی کشور را بررسی می‌کند رنگ ناپیدای نقد در هنر «ابتکار» ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو را بررسی کرد ساماندهی یا آشفته‌سازی! دولت در حذف صدک به جای دهک درآمدی، هوشمندانه عمل کرد اما و اگرهای یارانه نقدی «ابتکار» از عوامل تاثیرگذار بر روند اجرای یک قانون گزارش می‌دهد اجتماعات عمومی در انتظار اجرای قانون آیا سال 99 پایان کار آزمون ورود به دانشگاه‌ها است؟ گرهِ کورِ کنکور معاون اول رئیس‌جمهوری:‌ بیش از راهکارهای اقتصادی، به افزایش اعتماد مردم نیاز داریم ظریف در گفت‌و‌گو با شبکه NBC مطرح کرد ایران و آمریکا در جنگ سایبری همتی در صحن مجلس: جایگزینی پول‌های جدید با پول‌های فعلی ۴ سال زمان می‌برد امیر حاتمی در همایش پیشکسوتان جهاد و مقاومت: مقاومت، فشار حداکثری را به التماس حداکثری دشمن تبدیل می‌کند سردار جلالی در واکنش به نظرات مخالف درباره کوپن: هر سیستمی برای توزیع مناسب باید مورد توجه باشد