دومین ضربه مهلک حوثی‎ها بر پیکر ریاض

بنفشه غلامی/ نیروهای مردمی یمن در بزرگترین عملیات خود طی پنج سال دفاع مقابل تجاوز‎های ائتلاف سعودی که با عنوان «نصر من‎الله» در خاک عربستان انجام شد، هزاران نظامی سعودی را به اسارت و صدها خودروی نظامی را به غنیمت گرفتند. این دومین ضربه جدی نیروهای مقاومت یمن به ریاض در دو هفته اخیر و پس از حمله پهپادی آنها به تأسیسات نفتی در شرق عربستان است.
به‌ گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، حوثی‎های یمن خبر دادند، بزرگترین عملیات زمینی خود در 5 سال گذشته را در مناطق مرزی نجران، عسیر و جیزان در جنوب عربستان انجام دادند. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مردمی یمن در گفت‎و‎گو با تلویزیون «المسیره» خبر از انجام این عملیات داد و در توضیح آن تأکید کرد: «این عملیات که توسط تک‎تیراندازها و نیروهای زمینی از روز جمعه کلید خورد، از پشتیبانی پهپادها و موشک‎های واحد دفاع هوایی نیروهای مردمی برخوردار بود.» به‌گفته او حوثی‎ها در این عملیات توانستند در مرحله اول با ۱۰ موشک بالستیک به فرودگاه جیزان حمله کرده و سپس رودرروی جنگنده‌ها و بالگردهای ائتلاف عربستان قرار گرفته و بعد از مجبور کردن آنها به فرار از منطقه، با پیشروی نیروهای زمینی، بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر مربع از این مناطق را آزاد کنند. بنابراین گزارش در این عملیات از سامانه‌های دفاع هوایی جدید استفاده شده‎ است.
در این عملیات نیروهای مردمی یمن با نابود کردن 3 تیپ از نظامیان عربستان، هزاران نیروی نظامی این کشور را که بین آنها نظامیان ارشد و افسران نظامی هم دیده می‎شدند، به اسارت گرفتند. نیروهای مقاومت یمن همچنین صدها خودروی نظامی را نیز به غنیمت گرفتند. سخنگوی حوثی‎ها همچنین تأکید کرده‎ است: «این عملیات، حاکی از افزایش توان نظامی حوثی‎ها در انجام عملیات‎های برون مرزی در صورت تداوم تجاوزهای عربستان است.»
محمد عبدالسلام، رئیس هیأت مذاکره‌کننده و سخنگوی انصارالله یمن نیز دیروز در بیانیه‎ای درباره این عملیات تأکید کرد: «این عملیات، حاوی پیامی نظامی به اشغالگران و مهاجمان است و با یاری خدا، تمام مناطق اشغالی در خاک یمن آزاد خواهد شد.»


در همین حال ظهر دیروز نیز یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشستی خبری اعلام کرد که سرنوشت اسرای عربستانی و کشته‌های عملیات «نصر من الله» تنها در جریان مذاکرات آینده مشخص خواهد شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، یحیی سریع گفت: ارتش یمن تنها تعدادی از اسامی این اسرا را ارائه می‌دهد نه اسامی کل آنها. زیرا حوثی‎ها قصد دارند، افشای نام این اسرا و حتی تعداد دقیق کشته‎ها و مجروحان سعودی را در جریان مذاکرات با عربستان فاش کنند. از همین رو تصویری نیز از این افراد منتشر نخواهد شد.
یحیی سریع با این حال به طور ضمنی اعلام کرد: تلفات نیروهای ائتلاف سعودی در این عملیات بالغ بر ۵۰۰ کشته و زخمی بود. بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای دشمن نیز هنگام فرار در حملات هوایی ائتلاف عربی کشته شدند. در این عملیات بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای ائتلاف اسیر شدند که تعدادی از آنها کودک هستند. نیروهای ائتلاف از کودکان یمنی در جبهه‌های جیزان، عسیر و نجران استفاده می‌کند. بیشتر اسرا بعد از اینکه در تمامی محورها محاصره شدند و در معرض حملات جنگنده‌های دشمن قرار گرفتند خود را تسلیم کردند.
پیش از این نشست مطبوعاتی برخی منابع گفته بودند حوثی‎ها در نظر دارند از اسرای گرفته شده به‌عنوان سپر دفاعی مردم یمن استفاده کرده و آنها را در اماکنی که غیرنظامیان بی‎دفاع زندگی می‎کنند، مستقر کنند تا شاید جنگنده‎های ائتلاف عربستان از حملات کور خود دست بردارند.
تغییرات معنادار استراتژیک
«نبیل خوری،» نایب رئیس هیأت دیپلماتیک امریکا در یمن معتقد است، دو عملیاتی که نیروهای مردمی یمن در دو هفته اخیر انجام دادند، حاکی از تغییر استراتژی حوثی‎ها در مقابله با عربستان است. او می‎گوید: نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان بارها و بارها نظامیان خود را در مرزهای جنوبی عربستان، در جایی نزدیک به محل استقرار یمنی‎ها و به اصطلاح «هارتلند حوثی‎ها» مستقر کردند. حملات اخیر حوثی‎ها در واقع پاسخ به این اقدام و تلاشی برای حفاظت از خود در برابر تهدیدات نظامی عربستان است. آنها هفته پیش طرح صلحی ارائه کردند که با بی‎توجهی عربستان مواجه شد. بنابراین با این حملات قصد دارند به ریاض تأکید کنند که نه تنها توان مقابله با تهدیدات نظامی را دارند که خود می‎توانند خطری جدی برای این کشور و متحدانش باشند.»
حمله جنگنده‌های امارات به نیروهای منصور هادی
وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در سخنان خود در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبرداد که جنگنده‌های امارات در جریان درگیری نیروهای دولت مستعفی با شورای انتقالی جنوب یمن در عدن، نیروهای این دولت را هدف قرار دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، محمد الحضرمی، وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن در ادامه از عربستان که ائتلاف متجاوز عربی را رهبری می‌کند، تشکر و قدردانی کرد. وی در حالی در مجمع عمومی سخنرانی کرد که تعدادی از یمنی‌های مقیم امریکا در اعتراض به اقدامات ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان و امارات در یمن در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک تجمع کردند و با سردادن شعارهایی علیه ائتلاف سعودی جنایت‌های آنها را علیه ملت یمن محکوم کردند. معترضان همچنین ائتلاف عربی را مسئول کشتار غیرنظامیان یمنی دانستند.‌