تماس چند عضو کنگره با ظریف

گروه سیاسی /   وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی، ضمن تبیین دلایل ایران برای اجتناب از انجام دیدار یا مذاکره با مقام‌های امریکا تأکید کرد که ایران توانسته است تا حدود قابل توجهی بر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های امریکا فائق آید.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف با اشاره به تلاش دیپلماتیک انجام شده از سوی فرانسه و دیگر کشورها برای فراهم کردن شرایط دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ، گفت: «رئیس‌جمهوری امریکا با تحلیل من بیشتر به دیدار تمایل دارد تا محتوای آن و برای ما این محتواست که اهمیت دارد. شاید به همین دلیل است که از کنار یکدیگر رد شدیم یا هماهنگی میان ما حاصل نشد.» وی در ادامه چنین دیدار تهی از محتوایی را شکست‌خورده‌ و دارای  مفهومی منفی برای اقتصاد ایران دانست و تأکید کرد: «ایران قادر بوده است بخشی از خساراتی را که در اثر خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای برای اقتصاد آن به بار آمده بود را جبران و 30 درصد از ارزش پولی‌اش را احیا کند و اکنون در حال حرکت به سوی ثابت شدن است.»
ظریف در ادامه این گفت‌وگو درباره اینکه آیا با توجه به اینکه دیدار اول گاهی فقط برای کاهش تنش‌ها میان افراد و منجر شدن به دیداری دیگر انجام می‌شود، فکر می‌کرد که در چنین دیداری همه مشکلات حل می‌شد، توضیح داد: «مشکل این است که ما در وضعیتی هستیم که رئیس‌جمهور ترامپ آن را پیش از دیدار اعلام کرد. او پیام‌های متعددی می‌فرستاد که می‌خواهد با ما دیدار کند. سپس در کنفرانسی خبری گفت که ایران می‌خواهد مذاکره کند اما من هنوز آن را نپذیرفته‌ام. این مبنای خوبی برای شروع نیست. وی در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که تحریم‌های ایران را لغو نخواهد کرد و تنها آنها را افزایش خواهد داد. اینها موضوعات تخطی امریکا هستند.»
از امریکا درخواست کمک خیریه نداریم


وی افزود: «ما از امریکا درخواست کمک‌های خیریه و حمایت‌رسانی نداریم و حتی از آن نمی‌خواهیم که با ما تجارت کند یا نفت‌مان را بخرد. تنها می‌خواهیم که بگذارد دیگران مطابق خواسته‌شان با ایران رفتار کنند، حتی دلار استفاده نکنند. آنها می‌توانند تجارت خودشان را با ایران داشته باشند و این مطابق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. امریکا کشورهای دیگر را برای بجا آوردن قوانین بین‌المللی تنبیه می‌کند. این تمام آن چیزی است که می‌خواهیم به آن پایان دهد.»
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به خبرنگار این شبکه که خط اعتباری اروپا برای تجارت با ایران را یک «قرض» تلقی کرد، گفت: «این یک قرض نیست. یک اعتبار برای فروش نفت ایران است، چراکه ما از کسی قرض نمی‌خواهیم، ما کشوری ثروتمند هستیم.»
وی در ادامه درباره اینکه چرا ایران کاهش گام به گام سطح تعهدات برجامی‌اش را پیش گرفته است و آیا در هفتم نوامبر غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهد داد، افزود: «ما می‌خواهیم رئیس‌جمهور ترامپ حدس بزند که چه اتفاقی در هفتم نوامبر خواهد افتاد. من فکر می‌کنم این بازی مورد علاقه‌اش است. اما کاهش تعهدات برجامی به این دلیل است که اینها راهکارهای مطرح شده در توافق هسته‌ای است. اگر کسی را در خیابان بدون هیچ دلیلی زندانی کنید، مرتکب جرم می‌شوید اما اگر کسی جرمی مرتکب شود و او را زندانی کنید، شما در حال اجرای قانون هستید. کاری که ما انجام می‌دهیم اجرای توافق است. توافق از دو طرف می‌خواهد که اگر یک طرف از تعهداتش تخطی می‌کند، تعهدات خود را کاهش دهد.»
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار ان.بی.سی که گفت شما با این کار ، خود را منزوی کردید اما به جای آن می‌توانستید امریکا را منزوی کنید، اما به جای آن به برخی منتقدان‌تان در این کشور ثابت ‌کردید که به دنبال بهانه‌ای برای از سرگیری برنامه هسته‌ای‌ ایران هستید، گفت: «ما احتیاجی نداریم که آن برنامه هسته‌ای را از سر بگیریم و به وضوح گفته‌ایم که آماده‌ایم تصمیماتی را که در هشتم مه اتخاذ کردیم، در چند دقیقه یا ساعت به محض اینکه آنها به تعهدات‌شان عمل کنند، لغو کنیم.»
توافق با ترامپ دشوار است
ظریف امکان توافق با ترامپ را  به دلیل نوع رفتار او و دولتش دشوار دانست و با تأکید بر اینکه ایران حاضر نیست وقتش را برای مذاکره هدر بدهد در مورد اینکه آیا این بدان معنی است که ایران تصمیم گرفته تا زمان پایان ریاست ‌جمهوری ترامپ صبر کند، گفت «این طور نیست و ایران منتظر است تا این دولت یا دولت بعدی سر عقل بیاید و نشان دهد که برای امضای خود احترام قائل است. تا زمانی که نشان ندهند که برای امضای خود احترام قائلند، هیچ دلیلی برای مذاکره وجود ندارد، چرا که اگر موضوعی را که پیشتر در موردش مذاکره شده، مورد مذاکره مجدد قرار دهید، در آن صورت سابقه بدی بر جای می‌ماند، چون [برای این چرخه] پایانی وجود نخواهد داشت و همین فردا، حتی همین دولت، ممکن است بیاید و بگوید بیشتر می‌خواهیم.»
وزیر امور خارجه در مورد اتهام‌زنی کشورهای اروپایی به ایران در موضوع حمله اخیر یمنی‌ها به تأسیسات نفتی هم گفت اروپا هیچ مدرکی در این زمینه ارائه نکرده و صرفاً چون به عقیده‌اش هیچ «توضیح قابل قبول دیگری» وجود ندارد، در نتیجه باید ایران را مقصر معرفی کرد. ظریف در مورد تحقیقات سازمان ملل نیز گفت سه عضو این کمیته یعنی عربستان سعودی، امریکا و انگلیس خود جزئی از ائتلاف متجاوز به یمن هستند، بی‌آنکه از یمنی‌ها برای حضور در کمیته دعوت شود. وی تأکید کرد که با چنین ترکیبی، این کمیته تحقیق اعتباری ندارد و این «تحقیقی یکسویه است.» او تأکید کرد: «اگر عربستان سعودی می‌خواهد شلیک موشک‌ها متوقف شود، باید جنگ را در یمن متوقف کند.»
در پایان این مصاحبه از ظریف در مورد ادعای سرویس‌های اطلاعاتی امریکا مبنی بر احتمال تلاش ایران برای حمله سایبری و اثرگذاری بر انتخابات امریکا سؤال شد. وزیر امور خارجه گفت: «ما در انتخابات شما هیچ ترجیحی نداریم که بخواهیم به خاطرش در انتخابات مداخله کنیم.»
 پیام ریاض به ایران از طریق پاکستان
وزیر خارجه  همچنین در گفت و گویی با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به این سؤال که با توجه به اظهارات نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر اینکه پیام‌هایی را از سوی عربستان برای ایران آورده، آیا طرف ایرانی هم پیغام به عربستان ارسال کرده است؟ گفت: «ما همه پیغام‌هایمان علنی است و آن این است که ما به همه همسایگان گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که امنیت را نمی‌توانند از طریق خرید سلاح از امریکایی‌ها و باز کردن پای امریکایی‌ها به منطقه و درگیری در جنگ‌های بی‌پایان با همسایگانشان به دست بیاورند».  وی افزود: «امنیت از طریق اعتماد به مردم خودشان و گفت‌و‌گو و همکاری با همسایگانشان حاصل می‌شود. پیشنهاد مجدد آقای روحانی در مجمع عمومی به همین خاطر بود که یک بار دیگر ما در بالاترین سطح پیشنهاد گفت‌و‌گوی منطقه‌ای برای صلح را مطرح کنیم».
شرط دیدار روحانی و ترامپ
وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره علت دیدارهای متعدد مقامات اروپایی‌ با مقامات ایران در نیویورک، گفت: «خیلی از اروپایی‌ها فکر می‌کنند راه‌حل مشکل آنها این است. ما که بحمدالله مشکلی نداریم، آنها نتوانستند تعهداتشان را در برجام و همچنین تعهداتشان بعد از خروج امریکا از برجام را انجام دهند. فکر می‌کنند راه‌حل مشکلات آنها این است که ما با آقای ترامپ مذاکره کنیم». او افزود: «این مشکل ما نیست که آنها در اجرای تعهداتشان مشکل و ایراد دارند یا اراده و توان کافی ندارند که این تعهدات را اجرا کنند. آنها باید برای این مشکل خود راهی پیدا کنند». رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «ما آمادگی نداریم اقتصاد و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رئیس جمهوری قرار دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و از همه تعهداتش خارج شده است».  ظریف در پاسخ به این سؤال که پیام آخر شما قبل از ترک نیویورک همین است؟ گفت: «بله ما همواره اعلام کردیم و رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که اگر امریکایی‌ها می‌خواهند این توفیق را داشته باشند که با جمهوری اسلامی طرف صحبت باشند باید به تعهداتشان برگردند و تحریم‌ها را متوقف کنند». وزیر خارجه ایران درباره شرط ایران برای مذاکره با امریکا عنوان کرد: «ما شرط‌ مان این بود که نه برای دیدار بین روحانی و ترامپ، بلکه دیدار بین سران 1+5 و روحانی، باید با رفع تحریم‌ها انجام شود و آقای ترامپ هم نگفت بعد از دیدار، رفع تحریم‌ها انجام می‌شود، بلکه مایل بود بیشتر دیدار انجام شود و می‌گفت این امکان هم هست که بعد از دیدار، تحریم‌ها هم رفع شود». ظریف درباره سرنوشت اینستکس هم گفت: «این بستگی به اروپایی‌ها دارد، سرنوشت اینستکس واقعاً وابسته به این است که اروپا به این نتیجه برسد که نمی‌تواند از امریکا برای هر کارش اجازه بگیرد».
راه جلوگیری از تشدید تنش، توقف جنگ یمن
وزیر خارجه با بیان اینکه کسانی که برای ما پیغام آوردند همه تلاش می‌کردند و این تلاش‌شان هم بسیار پسندیده است که از گسترش و تشدید تنش جلوگیری کنند، در ادامه یادآور شد: «ولی راه جلوگیری از تشدید تنش در شرایط کنونی کاملاً مشخص است. جنگ یمن را پایان بدهید». ظریف اضافه کرد: «جنگ یمن را پایان دهید، یعنی به کشتار صد هزار نفر که تاکنون کشته شدند، 2.3 میلیون که وبا گرفتند، 20 میلیون نفر که در شرایط گرسنگی قرار دادند و تشنج در منطقه را پایان می‌دهید و همین‌طور به کاسته شدن بیشتر حیثیت عربستان هم پایان داده می‌شود.  این بهترین راه‌حل است». رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: «فکر می‌کنیم دولت عربستان هر چه سریع‌تر این واقعیت را بپذیرد، سریع‌تر به این وضعیت بسیار خطرناک منطقه ما پایان داده است».

برش
تماس چند عضو کنگره با ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران قبل از ترک نیویورک در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری صدا و سیما درباره دیدار با برخی از اعضای کنگره با بیان اینکه من در سفرهای مختلف با گروه‌های مختلف امریکایی دیدار دارم، گفت: «این بار من سفرم را بسیار کوتاه کردم، الان فضای امریکا فضای استیضاح است و همه در این فضا هستند اما با چند نفر تلفنی صحبت کردم، به من تلفن زدند چون نتوانستیم وقتش را هماهنگ کنیم با توجه به حضور کوتاه من در نیویورک که آنها بتوانند به نیویورک بیایند و دیدار داشته باشیم».  او در پاسخ به این سؤال که آیا خواسته‌ای از اعضای کنگره دارید؟ بیان کرد: «ما خواسته‌ای از اعضای کنگره نداریم، در امور داخلی امریکا دخالت نمی‌کنیم، دیدارهایی که تاکنون داشتم به درخواست طرف مقابل بوده و از این دیدارها برای ارائه تصویر واقعی استفاده کردیم نه برای درخواستی».