برجام بدون منافع برای ایران ارزشی ندارد


گروه سیاسی / رئیس دفتر رئیس جمهوری در واکنش به بی نتیجه خواندن مذاکرات برای حفظ برجام در نیویورک، تأکید کرد که هیچ وقت بن‌بستی وجود ندارد، بلکه موضوعات پیچیده به راه حل‌های پیچیده هم نیاز دارند و خوشبین هستیم تا از طریق گفت‌وگو می‌توانیم به بسیاری از اهداف نظام در چارچوب مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری برسیم.
محمود واعظی که شنبه شب در برنامه «نگاه یک» جزئیات و دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به مقر سازمان ملل در نیویورک را تشریح می کرد، با اشاره به نقش اروپایی‌ها در دستیابی به توافق برجام، گفت: آنان نمی‌خواهند این توافق مهم به علت مخالفت یک کشور، لغو شود و از بین برود، ما هم نمی‌خواهیم برجام از بین برود. اما برجام بدون منافع آن برای ما ارزش ندارد و به اروپایی‌ها هم گفتیم برای حفظ این توافق باید به تعهدات خود عمل کنید و شما باید بار امریکا را هم به دوش بکشید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، او با بیان اینکه به اروپایی‌ها گفتیم شما باید دنبال راه حل باشید نه ما، افزود: برجام زمانی باقی می‌ماند که ما از منافع آن بهره ببریم. اروپایی‌ها از نظر عمل به تعهدات اقتصادی خود در برجام مشکل دارند. اما ما به آنها به صراحت گفته‌ایم که اگر اقدامی نکنند، گام بعدی را بر می‌داریم.


واعظی درباره پیشنهاد فرانسه نیز با اشاره به اینکه مکرون، رئیس جمهوری این کشور تلاش می‌کرد جلسه 1+5 را تشکیل دهد تا پیشنهاد اروپایی خود را اجرا کند اما موفق نشد، گفت: اروپایی‌ها در حال تلاش هستند تا برجام را حفظ کنند. او وجود بن‌بست در دیپلماسی را رد و اظهار کرد: مأموریت دیپلمات‌ها این است که منافع کشورشان را از طریق گفت‌وگو محقق کنند. در چند روز گذشته درباره موضوعات مهمی که در ارتباط با ایران مطرح بود گشایش‌هایی به وجود آمده است و این موضوع به ما این امید را می‌دهد که ما هیچ وقت نباید فکر کنیم اگر امروز به توافق نمی‌رسیم در آینده هم به توافق نخواهیم رسید.
رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین هشدار اروپا به ایران مبنی بر خروج از برجام در صورت کاهش تعهدات را رد کرد و گفت: چند روز پیش با رهبران اروپا صحبت کردیم، فضای دیگری بود و چنین هشداری را حس نکردیم. آقای روحانی در ملاقات‌ها طلبکار برجام بود و انتقاد بسیار شدیدی در ارتباط با بیانیه اخیر اروپا داشت. ممکن است برخی‌ها دوست داشته باشند اروپایی‌ها را با امریکایی‌ها همراه کنند اما این سیاست درستی نیست و حداقل راجع به برجام چنین اتفاقی نیفتاده است.
واعظی در پاسخ به اینکه چرا آقای روحانی، علی رغم اتهام‌زنی سران سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه به ایران درباره حمله به آرامکو با آنان دیدار کرد، گفت: قرار نیست ما رابطه کشورمان را با کشورهای دیگر به خاطر اتفاقی که پیش می‌آید به هم بزنیم. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که در مذاکره به جز با 2 کشور برای بقیه کشورها را باز گذاشتیم، به معنای این است که ما بتوانیم در دیپلماسی و مذاکره هم به اهداف‌مان برسیم و همه مسائل را از طریق گفت‌وگو حل کنیم. رئیس دفتر رئیس جمهوری، صدور این بیانیه را ناشی از اطلاعات غلط عربستان سعودی و امریکا دانست و افزود: آقای رئیس جمهوری از سران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه خواست که مدارک مورد ادعایشان را ارائه کنند. آن‌ها گفتند چگونه یمنی‌ها می‌توانند به این دقت این حمله را انجام دهند. پاسخ آنها روشن است، وقتی ملتی 5 سال زیر بمباران است، خودش را آماده عکس‌العمل می‌کند.
واعظی درباره مطرح شدن احتمال دیدار روحانی و ترامپ هم با اشاره به ابراز تمایل چندباره ترامپ و نیز اعلام رؤسای برخی از کشورها برای وقوع این ملاقات، اظهار کرد: ترامپ در سیاست خارجی دستاورد نداشت، ضمن اینکه چون به آنها اعتماد نداریم حتی اگر پیغام بفرستند اگر جلسه دیدار تشکیل شود همه تحریم‌ها را برمی‌داریم، نمی‌توانیم به این قول آنها اعتماد کنیم؛ بنابراین ما می‌گوییم با پیش شرط مذاکره نمی‌کنیم.
او با اشاره به سخنان رئیس جمهوری مبنی بر اینکه برجام، حداقل‌های دوطرف را برآورده کرد، اضافه کرد: اگر امتیاز بیشتری بگیریم آمادگی داریم در مقابل آن گام‌های بعدی را برداریم. برای مثال اگر امریکا لغو همه تحریم‌ها را در کنگره خود تصویب کند ما هم آمادگی داریم پروتکل الحاقی را در مجلس خودمان تصویب کنیم و این به معنی عقب‌نشینی ما از توافقات گذشته نیست. واعظی یکی از دستاوردهای این سفر را خنثی‌سازی تبلیغات عربستان و امریکا درباره نقش ایران در حمله به آرامکو عنوان و اظهار کرد که هدف امریکایی‌ها از ایجاد محدودیت برای هیأت همراه رئیس جمهوری این بود که این سفر انجام نشود، اما در این سفر  تلاش شد حقانیت جمهوری اسلامی و فشارهایی که بر مردم ماست را بیان کنیم و جنگ تبلیغاتی امریکا را خنثی کنیم.