آشوب و التهاب در کاخ سفید

منابع آگاه گفته‌اند، عدم وجود یک استراتژی برای دفاع از ترامپ در مساله تماس تلفنی‌اش با رئیس جمهوری اوکراین، کاخ سفید را گرفتار آشوبی فزاینده کرده است.
منابع آگاهی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، اظهار کرده‌اند، میک مالوینی، رئیس موقت دفتر کاخ سفید بر سر شکایتی که علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به خاطر تماس تلفنی‌اش با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین داشته، با انتقاداتی روبه‌رو شده است. این شکایت که به دلیل تلاش ترامپ برای انجام تحقیقاتی علیه جو بایدن، رقیب اصلی انتخاباتی‌اش از سوی یک کشور خارجی تنظیم شده، به روند استیضاح ترامپ منجر شده است.
به گزارش پایگاه خبری هیل، بر اساس گفته‌های این منابع، ترامپ به خاطر انتشار متن مکالمه‌اش با زلنسکی از مالوینی خشمگین نیست، بلکه به این دلیل عصبانی است که مالوینی هیچ استراتژی‌ای برای دفاع از متن این گفتگو ندارد. یکی از این منابع خبری ادعا کرده است که عدم وجود برنامه‌ای برای واکنش نسبت به عواقب شکایت صورت گرفته علیه ترامپ، در کاخ سفید ایجاد ناامیدی کرده است.
استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید این اظهارات را «ساختگی» دانسته و گفته است: حقیقت این است که رئیس جمهور و دولت هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌اند. او چرا باید برای توضیح محتوای متن گفتگویی که با میل خود آن را منتشر کرده‌ایم، استراتژی‌ای را به کار گیرد؟ به نظر من مشکل‌سازانی ناشناس در تلاشند تا بنا به دلایل خودخواهانه خود به تنش‌ها دامن بزنند.


کارکنان مالوینی نیز این اظهارات را تکذیب کرده‌اند.مشاور ارشد مالوینی در این خصوص اظهار کرد: این صحبت‌ها به معنای واقعی کلمه بی‌پایه و اساس است.
این منابع همچنین به «سی ان ان» گفته‌اند، ترامپ به خاطر تنش‌هایی که در کاخ سفید به وجود آمده، تمایل ندارد مالوینی را اخراج کند.
در این میان، بنا به گفته یک مقام سابق کاخ سفید، دولت آمریکا شدیدا تلاش کرده جلوی انتشار یادداشت‌ها و محتواهای مربوط به گفت‌وگوهای تلفنی سابق دونالد ترامپ با رهبران خارجی از جمله ولادیمیر پوتین و محمدبن سلمان را در پی درز یک سری مکالمات او در اوایل دوران ریاست جمهوری‌اش به رسانه‌ها بگیرد.
اخیرا یک عضو افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا کاخ سفید را متهم به تلاش برای از دسترس خارج کردن محتوای مربوط به گفت‌وگوی تلفنی 25 ژوئیه ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور جدید اوکراین کرد؛ اقدامی که به گفته وی به دلیل نگرانی مقامات از بابت افشای درخواست ترامپ از همتای اوکراینی‌اش برای تحقیق درباره جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات، صورت گرفته است. این افشاگر ناشناس گفته، کاخ سفید همچنین تلاش کرده تا محتوای دیگر گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ را از طریق منتقل کردن یک سری اسناد و یادداشت‌ها به یک سیستم کامپیوتری به شدت محرمانه پنهان کند.
حملات بی مهابای دموکرات‌ها
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در انتخابات سال ۲۰۱۶ در مراسمی حقوق بشری در دانشگاه «جورج‌تاون» اظهار کرد: ترامپ سرویس خارجی را بدنام کرده و اگر بخواهیم راستش را بگوییم به ماموران سرویس خارجی که شجاعانه و با ازخودگذشتگی خدمت می‌کنند، از پشت خنجر زده است. آنان اکنون در هیاهوی سیاست خارجی گیر افتاده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری یاهو، وی افزود: دونالد ترامپ دیپلماسی آمریکا را به طرحی برای اخاذی تبدیل کرده است. کلینتون درباره مساله استیضاح ترامپ نیز اظهار کرد، استیضاح این رئیس جمهور «نباید نتیجه‌ای از پیش تعیین شده داشته باشد».
در همین حال، «نانسی پلوسی» اظهار کرد، پیگیری موفقیت‌آمیز استیضاح ترامپ ارزش از دست دادن اکثریت در مجلس نمایندگان را در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای اظهار کرد، پیگیری حکم کنگره برای بازخواست رئیس جمهور، از سیاست مهم‌تر است. به گزارش پایگاه خبری هیل، او در پاسخ به سوالی درباره احتمال تاثیر منفی این اقدام بر کنترل مجدد مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۰ گفت: مهم نیست. نخستین مسئولیت ما حفاظت و دفاع از قانون اساسی آمریکا است. پلوسی ادامه داد: مردم می‌گویند این کار با خطری سیاسی برای شما همراه است. مهم نیست. زیرا نمی‌توانیم رئیس جمهوری داشته باشیم که تعهداتش را زیر پا می‌گذارد و امنیت ملی و سلامت انتخابات را تضعیف می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پلوسی همچنین اظهار کرد، اکنون دیدگاه عمومی مردم حامی تحقیقات استیضاح علیه دونالد ترامپ است. چندی پیش گزارش شد که دونالد ترامپ در تماس تلفنی که اواخر ماه ژوئیه با همتای اوکراینی خود داشته، از این رئیس‌جمهوری درخواست کرده که درباره احتمال «فساد» جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و پسرش تحقیقاتی انجام دهد. این مساله اکنون هدف تحقیقات استیضاح ترامپ قرار گرفته است. او در این خصوص گفت: نظرات عموم مردم کاملا (درباره استیضاح) تغییر کرده است. اکنون هم ممکن است این نظرات تغییر کنند، کسی چه می‌داند، اما در حال حاضر مردم آمریکا پس از مواجه شدن با شکایتی که درباره آن تماس تلفنی علیه ترامپ تنظیم شد و گزارش بازرس کل و بی‌توجهی دولت در خصوص آن، در حال گرفتن تصمیم دیگری هستند.
وی افزود، پس از آنکه دموکرات‌هایی که نسبت به پیامدهای سیاسی استیضاح محتاط بودند، خواستار استیضاح ترامپ شدند، فورا در مقاومتی که درباره این مساله داشت، تجدید نظر کرد. پلوسی اظهار کرد: اگر واقعیت‌های موجود مردم آمریکا را (برای استیضاح) قانع‌ کرده، برای برخی جمهوری‌خواهان هم ممکن است قانع‌کننده باشد.