برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته برگزارشد و قرار است نتایج انتخابات سه هفته دیگر اعلام شود. انتخابات با انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف همراه بود. در این انتخابات 13 نامزد با هم رقابت داشتند.
کمیسیون انتخابات افغانستان رای گیری را تا ساعت پنج عصر تمدید کرد. پایان مهلت رای گیری ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی اعلام شده بود.کمیسیون انتخابات همچنین افزود، نتایج انتخابات سه هفته دیگر اعلام خواهد شد. هنوز اطلاعات دقیقی از میزان مشارکت مردم در دست نیست.
انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در میان تدابیر امنیتی شدید برگزار شده و 72 هزار نیروی امنیتی تامین امنیت انتخابات را برعهده داشتند.مراکز اخذ رای راس ساعت هفت صبح به وقت کابل به روی مردم باز شدند و رای‌گیری تا ساعت پنج بعد از ظهر ادامه داشت.بیش از 9 میلیون رای دهنده در سی و چهار ولایت برای رای دادن ثبت‌نام کرده بودند.
در این راستا محمد مولانا، کمیسیونر کمیته انتخابات افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، قبل از انتخابات تمام تدابیر لازم برای ممانعت از وقوع هرگونه تقلب در انتخابات از طریق کمیته‌های فنی لحاظ شد.وی افزود: می‌توانیم آرای مشکوک را از آرای درست در مرحله غربالگری با تکیه بر این تدابیر مجزا کنیم.


براساس گزارش‌ها از سراسر افغانستان در حوادث امنیتی که از صبح دیروز رخ‌ داد شماری غیرنظامی کشته و زخمی شدند.این درحالی است که نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در نشست خبری در کابل اعلام کرد که امنیت مراکز اخذ رای ازسوی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در تمام مراکز و محل‌های رای‌گیری تامین است و تاکنون رویداد امنیتی که باعث مختل شدن روند رای گیری شود، گزارش نشده است.
اما برخی از تهدیدهای امنیتی باعث شده تعدادی رای دهندگان افغان‌ پیش از ترک محل‌های رای دهی انگشت‌های جوهری خود را بشویند.گروه طالبان تهدید کرده‌ بود که انتخابات را مختل خواهد کرد. در هفته‌های اخیر نیز خشونت‌ها در بخش‌های مختلف افغانستان افزایش یافته است.
عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در هنگام انداختن رای به صندوق، خطاب به طالبان گفت که تهدید مردم بی‌گناه قوت شما را نشان نمی‌دهد و تلفات مردم بی‌گناه خیری را نصیب شما نمی‌سازد.او انتخابات را قدم بزرگی در راه مردم سالاری دانست.
محمد اشرف غنی نیز در هنگام انداختن برگه رای خود به صندوق، از نیروهای امنیتی کشورش برای تامین امنیت رای دهندگان قدردانی کرد.غنی از جامعه بین‌الملل، نهادهای مدنی و رسانه‌ها خواست از روند انتخابات نظارت کنند.
گلبدین حکمتیار، نامزد ریاست جمهوری افغانستان در یکی از مراکز رای دهی در شهر کابل با "شناسنامه بدون برچسب انتخابات" رای داد.
او گفته که برچسب زمینه تقلب را فراهم می‌کند و افزوده که به تمام اعضای خانواده‌اش گفته که بدون برچسب رای بدهند.
با این حال رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که حکمتیار در کابل ثبت‌نام کرده، شناسنامه‌اش برچسب خورده و شماره‌اش نیز در این کمیسیون به ثبت رسیده است.