آغاز رسمی بررسی استیضاح ترامپ ازسوی نمایندگان دمکرات

بخش اخبار جهان: مجلس نمایندگان آمریکا دستور بررسی استیضاح دونالد ترامپ را صادر کرد. این دستور پس از انتشار گزارش‌ها در مورد مکالمات تلفنی دونالد ترامپ و ولادمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین صادر شده‌است.
گفته می‌شود این فرایند در واکنش به تقاضای ترامپ از رئیس‌جمهور اوکرایین برای افشاگری در مورد جو بایدن، رقیب سیاسی‌اش آغاز شده است.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دمکرات روز سه‌شنبه هفته گذشته به گونه رسمی تحقیقات در مورد استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را اعلام کرد. این اقدام که ازسوی حزب دمکرات صورت گرفته، اولین گام در راستای فرایندی است که می‌تواند رئیس‌جمهور را از سمت‌اش برکنار کند. این روند همچنان می‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1399 را تحت تاثیر قرار دهد.
خانم پلوسی گفته است: «عملکردهای ریاست جمهوری ترامپ واقعیت‌های ناشایسته خیانت رئیس‌جمهور به سوگند، خیانت به امنیت ملی و خیانت به درستی انتخابات ما را آشکار ساخت.»


او افزوده است: «رئیس جمهور باید پاسخگو باشد، هیچ کس فراتر از قانون نیست.»
مسئله استیضاح ترامپ پس از آن مطرح شد که ادعاهایی مبنی بر درخواست کمک او از یک دولت خارجی برای انتخاب دوباره‌اش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بالا گرفت.
گزارش‌ها حاکی‌اند که اطلاعات مخفی وجود دارد که دونالد ترامپ در ماه تیر سال جاری با ولادمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین تماس تلفنی برقرار کرده و ظاهراً او را تحت فشار قرار داده تا در مورد جو بایدن معاون پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا و رقیب احتمالی‌اش در انتخابات بعدی و همچنین هنتر پسر بایدن افشاگری کند.
گزارش‌هایی وجود دارند که دونالد ترامپ در این تماس تلفنی از رئیس‌جمهور اوکرایین خواسته که فعالیت‌های اقتصادی جوبایدن و پسرش را در این کشور بررسی و در این زمینه با وکیل شخصی او همکاری کند.
جمهوری خواهان نیز به حامیان استیضاح ترامپ پیوستند
در پی درخواست‌های متعدد دمکرات‌ها برای استیضاح ترامپ، «مارک آمودی» نماینده حزب جمهوری خواه کنگره نیز روز گذشته به حامیان استیضاح ترامپ پیوست.
مارک آمودی نماینده جمهوری خواه کنگره به عنوان اولین نماینده از حزب جمهوری خواه آشکارا از روند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا حمایت کرد.
آمودی نماینده حوزه انتخابیه نوادا به ایندیپندنت گفت: «استفاده از سازمان‌های دولتی، اگر اثبات شود، برای انگشت گذاشتن بر مقیاس انتخابات، فکر نمی‌کنم کار درستی باشد».
آمودی با توجه به پرونده ترامپ در مورد تحت فشار قراردادن رئیس جمهوری اوکراین برای پیشبرد اهداف سیاسی خود علیه جو بایدن گفت: اگر مشخص شود که ترامپ در روند فشار جو بایدن دست به کارهایی زده است باید گفت برای وی مشکل پیش خواهد آمد.
احضار وزیر امور خارجه آمریکا به مجلس
ازسوی دیگر سه کمیته پرنفوذ مجلس نمایندگان آمریکا از مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا رسما خواسته‌اند همه اسناد و مدارک مرتبط با ارتباط دولت ترامپ و اوکراین را در اختیار آنها بگذارد.
کمیته‌های روابط خارجی، اطلاعات و امنیت، و نظارت بر دولت در احضاریه‌ای که خطاب به پومپئو نوشته شده، به وزیر خارجه آمریکا یک هفته مهلت داده‌اند که همه این مدارک را به آنها ارائه کند.
در تحولی دیگر، رسانه‌های آمریکا از استعفای کورت ولکر نماینده ویژه این کشور در مذاکرات اوکراین خبر داده‌اند.
ولکر یکی از چهره‌های اصلی در تلاش‌های آمریکا برای کمک به حل مناقشه اوکراین بود که از زمان ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه به روسیه ازسوی مسکو و تلاش برای تجزیه این منطقه، آغاز شده است.
ایجاد جدال سیاسی در آستانه انتخابات
این تحقیق احتمال زمینه را برای ایجاد یک جدال سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری‌ آمریکا فراهم خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند که 170 عضو حزب دمکرات از میان 235 نماینده این حزب در مجلس نمایندگان آمریکا از مسئله استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند.
در این میان یک نظرسنجی جدید نشان داد، میزان حمایت آمریکایی‌ها از استیضاح دونالد ترامپ در مقایسه با یک نظرسنجی مشابهی که در سه ماه پیش انجام شده بود، به میزان 12 درصد افزایش یافته است.
این نظرسنجی جدید ازسوی Hill-HarrisX در تاریخ 26-27 سپتامبر(4- 5 مهر)، یعنی کمی بعد از آن انجام شد که دمکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا فرآیند استیضاح رسمی ترامپ را کلید زدند.
در همین حال ستاد انتخاباتی ترامپ ادعا می‌کند که روند استیضاح به هواداران ترامپ جسارت و انرژی بیشتر برای حمایت از او خواهد داد.
روند استیضاح چگونه است؟
براساس قانون اساسی آمریکا، تنها مجلس نمایندگان صلاحیت استیضاح را دارد، اما این کار باید ازسوی مجلس سنا که اکثرایت اعضای آن جمهوری‌خواه اند، نیز مورد تایید قرار گیرد.
فقط دو رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده استیضاح شده‌اند: اندرو جانسون و بیل کلینتون. اما این کار منجر به برکناری آنان نشده است. ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از استیضاح از سمتش کنار رفته بود.