با حضور وزیر آموزش و پرورش صورت گرفت؛ افتتاح 72 مدرسه در مناطق زلزله‌زده

وزیر آموزش و پرورش با حضور در مناطق زلزله‌زده، 72 مدرسه را از طریق ویدئو کنفرانس در تازه آباد و ازگله ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب کرمانشاه به صورت همزمان افتتاح کرد.
محسن حاجی میرزایی در ابتدای سفرش به مزار شهدای ثلاث باباجانی رفت و به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام کرد و پس از آن در جمع دانش‌آموزان این شهرستان حاضر شد و در مراسم به پرواز درآوردن بادبادکها شرکت کرد.
وزیر آموزش و پرورش در برنامه افتتاح همزمان مدارس استان که به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد گفت: در مجموع 72 مدرسه با 390 کلاس درس و 46 هزار مترمربع زیربنا و اعتبار 114 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
وی در ادامه گفت: در کرمانشاه علاوه بر مدارس تخریب شده، بیش از 2 برابر مدارس تخریبی، مدرسه ساختیم که متوسط سرانه آموزشی با احداث آن‌ها بهتر می‌شود.


محسن حاجی‌میرزایی خاطر نشان کرد: نکته مهم در این ساخت و ساز‌ها این است که سرانه فضای آموزشی استان بعد از زلزله با کمک خیرین به ازای هر دانش‌آموز 1 مترمربع افزایش یافته است.
به گفته وی آبان سال 96 بعد از وقوع زلزله، 78 مدرسه با 415 کلاس آسیب دیده بود، اما با مشارکت خیران، بانک‌ها، نهاد‌ها و موسسات ساخت بیش از 190 پروژه در استان بعد از زلزله آغاز شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در مهر 97،73 مدرسه در مناطق روستایی که عمدتا مدارس کوچک بودند افتتاح شد و امروز هم 72 مجتمع بزرگ شهری افتتاح شد.
محسن حاجی‌میرزایی تصریح کرد: پرونده ساخت و بازسازی مدارس آسیب دیده در حادثه زلزله کرمانشاه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید بسته شد.
وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: در این کار بزرگ از خدمات خیرین مدرسه ساز بهره‌مند شدیم والبته همچنان نیازمند کمک‌های آن‌ها هستیم.
وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که دانش‌آموزان از تحصیل محروم نشوند، افزود: 98.5 درصد از کسانی که لازم التعلیم هستند تحت آموزش قرار دارند.
حاجی میرزایی گفت: یکی از کار‌ها در تابستان بررسی مدارس از حیث ایمنی است و ایمن سازی مدارس جزو برنامه هاست و متناسب با اولویت‌ها اقدام می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین نیز گفت: این سند برای اجرا آماده شده وبا همکاری آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های سراسر کشور تدوین و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.
وی افزود: این سند الگوی مناسب و نقشه راه مهمی برای فعالیت در آموزش و پرورش است و بنابراین این سند می‌تواند الگویی برای سایر کشور‌ها باشد و نیازی به الگو‌های دیگر نیست.
حاجی میرزایی درباره محور‌های اساسی و برنامه‌های خود نیز گفت: انتقال از آموزش به تربیت، انتقال از حافظه محوری به فهم محوری، افزایش مهارت دانش‌آموزان به منظور زندگی مناسب و موثر و برای دفاع از ارزش‌ها و آرمان و مشارکت در سازندگی کشور مهمترین موضوعاتی است که در سند تحول بنیادین بر آن تاکید دارم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در این سند 6 تحول اساسی در مدیریت مدرسه، ساماندهی نیروی انسانی و معلمان، ساماندهی منابع مالی آموزش و پرورش، ساماندهی سنجش و ارزشیابی تحصیلی و تحول در فضا، تجهیزات و فناوری مورد تاکید قرار دارد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همواره به تقویت رکن مدرسه توجه داریم، زیرا مدرسه خانه دوم دانش‌آموزان است و خانه مدرسه اول است بنابراین باید بین خانه و مدرسه و مدرسه و جامعه دیوار‌ها برداشته شود و فرزندان تحت تربیت یکسان و هماهنگ قرار گیرند.
حاجی میرزایی تصریح کرد: باید دسترسی عادلانه که در اختیار همه است را از حیث کیفیت هم به عدالت نزدیک کنیم و با توجه به اینکه 84 درصد مدارس دولتی است تلاش می‌شود این مدارس به شکل مناسب‌تر و موثرتری تقویت شود.
حاجی میرزایی افزود: آموزش و پرورش همواره از فقدان تعادل منابع رنج می‌برد و معوقات و مطالباتی که شکل می‌گیرد محصول ساختار‌های بودجه‌ای معیوب است که امید است در بودجه 99 برطرف شود.
اقتصاد 10 هزار میلیاردی حول کنکور شکل گرفته است
وزیر آموزش و پرورش گفت: اقتصاد 10 هزار میلیاردی حول کنکور شکل گرفته است.
به گزارش فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش کرمانشاه و خیرین مدرسه‌ساز اظهار کرد: دانش‌آموزان 12 سال تحصیل می‌کنند اما در آخر 12 سال، کنکورنشسته است و این یعنی انهادم و به گروگان گرفتن اهداف تعلیم و تربیت است.
وی ادامه داد: باید کنکور را بر داریم و بر می‌داریم اما چه چیز را جایش بگذاریم؛ باید دستگاه‌های مختلف در انتهای صف بنشینند و مشارکت کنند و باید بتوانیم گزینه‌های دیگر را مطرح کنیم.
حاجی‌میرزایی گفت: دلم برای نسل فعلی می‌سوزد، گفت: اقتصاد 10 هزار میلیاردی حول آن محور شکل گرفته است و ارزش افزوده در جهت اهداف تعلیم و تربیت ندارد یعنی راه این اقتصاد اشتباه است.
وی به عدالت محوری اشاره کرد و ادامه داد: چتر آموزش و پرورش در سراسر کشور گسترده شده است درحالی که 27 درصد دانش‌آموزان ما در روستا حضور دارند ولی 51 درصد مدارس در روستاها قرار دارند.
وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس خشت و گلی گفت: مدارس خشت و گلی برچیده شده است فقط در استان‌ سیستان و بلوچستان باقی مانده که تا آخر آبان هم برچیده می‌شود.
وی اضافه کرد: اعتبار برای ایمن‌سازی مدارس هرچقدر لازم است پرداخت می‌شود و آنجا که علمک کار رفته است، بخاری گازی ایمن داریم.