«ابتکار» از افزایش قیمت نان گزارش می‌دهد

غم نان اگر بگذارد...
کیمیا نجفی
«گرانی» یار این روزهای معیشت مردم شده و افزایش فشار اقتصادی به خانوارها دیگر مسئله امروز و دیروز نیست و مدت‌ها است که آنها صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند. یک روز گرانی گوشت دغدغه تامین را به دل خانوارها می‌اندازد و روز بعد داستان گرانی نان بر سر زبان‌ها می‌افتد و به نظر می‌رسد که این ماجرا همچنان ادامه دارد.
داغ شدن تنور قیمت نان، تنور سوژه بسیاری از رسانه‌ها را داغ کرده و آنطور که به نظر می‌رسد قرار بر این است که بیش‏از‏پیش سفره‌‏ خانوارها کوچک شود. این درحالی است که ماجرای سپری کردن روزگار با گرانی‌های موجود دشوارتر از آن است که در کلام بگنجد و این روزها سرپرستان خانواده‌ها بیش‏از‏پیش سایه گرانی را در زندگی خود حس می‌کنند. در این شرایط، کلاف سردرگم قیمت نان بر دیگر کلاف‌های سرگردان در دست مردم اضافه شده است. حالا دیگر علاوه بر کم شدن گوشت و مرغ در سبد خرید خانوارها باید منتظر کاهش مصرف نان هم باشیم. البته بحث قیمت نان مختص به روزهای اخیر نیست، اما در هفته گذشته و تایید برخی از مسئولان درخصوص افزایش نرخ نان باعث شده است نانوایان که تا پیش از این به شکل غیر‏رسمی قیمت‌های خود را افزایش داده‌ بودند حالا با خیالی آسوده و کاملا قانونی نرخ‌های جدید را به اطلاع مصرف‌کنندگان خود برسانند. گفتنی است در این میان برخی از مسئولان معتقدند که نان گران نشده است و تنها هدف از انتشار ابلاغیه جدید قیمت نان، فراهم آوردن امکان بازرسی بیشتر و یکسان‌سازی قیمت‌ها است. این درحالی است که رحمانی، وزیر صمت در جلسه‌ای اعلام کرده بود فقط قیمت سه کالای گوشت قرمز، گوشت مرغ و چای افزایش یافته، اما در روزهای اخیر با اعلام مصوبه‌ای، نان هم به اقلام گران‌شده اضافه شده و دغدغه‌ای تازه برای خانوراها به وجود آورد. اما در این میان تکلیف خانوارهایی کم‌درآمدی که نان یکی از اصلی‌ترین مایحتاج زندگی‌شان به حساب می‌آید چیست؟ در میان ماجرای افزایش نرخ نان که با موج تکذیب‌های مسئولان همراه است، اقشار آسیب‌پذیر جامعه با چالش تامین قوت اصلی سفره‌های‌شان ‏روبه‌رو شده‌اند. در این شرایط انتظار می‌رود که مسئولان به دنبال راهی برای رفع مشکلات معیشتی موجود باشند. ابراهیم نکو، دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص مشکلات ناشی از مسائل تنظیم بازار و چالش‌های پیش‏روی خانوارها به «ابتکار» گفت: من گمان می‌کنم که کنترل امور از دست دولت خارج شده است. در این میان برخی از مسئولان به جای اینکه توضیح منطقی برای شرایط به وجود آمده درخصوص نرخ بعضی از کالاهای اساسی از جمله نان- که در روزهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است داشته باشند- به توضیحات و مصاحبه‌هایی روی می‌آورند که تنها خودشان را دلخوش می‌کند. ‏این درحالی است که امروزه مردم جامعه به عینه شاهد گرانی‌های کالاهای مصرفی هستند و می‌دانند که افزایش قیمت‌ها سفره‌شان را روزبه‌روز کوچک‌تر می‌کند و این ماجرا برای آنها ملموس است و نمی‌توان این قضیه را انکار کرد.


این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه صحبت‌هایش به ناتوان شدن سرپرست خانوارها در تامین مایحتاج زندگی‌شان اشاره کرد و گفت: تکذیب کردن و حاشیه‌ رفتن در این میان برای دولت خوب نیست و درواقع اینگونه رفتارها حکایت از یک دروغ آشکار دارد. درحال حاضر افزایش قیمت کالاهای اساسی اتفاقی است که مردم شاهد آن هستند و ادامه این ماجرا باعث می‌شود که نان‌آور خانواده در این شرایط ناتوان در تامین مایحتاج زندگی و در نهایت شرمنده اعضای خانواده‌‏ خود باشد. به عبارتی دیگر، این روزها نان‌آوران با عرق بر پیشانی هیچ حرفی برای گفتن ندارند. این درحالی است که خانوارها در پایان ماجرا شاهد توضیحات بی‏منطق درخصوص گرانی‌ها هستند و این مسئله برای دولتی که شعار پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی را می‌دهد برازنده نیست.
وی افزود: اگر حرفی برای گفتن نمانده، سکوت بهترین خدمت به مردم است تا حداقل رنجی به رنج‌های آنان اضافه نشود. آن چیزی که اتفاق افتاده این است که امروز کمترین موجودی سفره‌های مردم که همان نان است نیز مخدوش شده و به نظر می‌رسد که سرپرست خانوارها عذابی مضاعف را در معیشت خود حس می‌کنند. نکو، در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از به‏وجود‏آمدن شکاف عمیق میان دهک‌های جامعه یاد کرد و در این‌باره گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دولت این توانایی و قدرت را دارد که بتواند با گرانی مبارزه کند یا خیر. واقعیت این است که گرانی این‌روزها به صورت افسارگسیخته در جامعه خود را نشان داده و هر روز هم به ابعاد آن افزوده می‌شود. متاسفانه حمایت از مصرف‌کننده تنها در شعار، آن در هم زمان مصاحبه برخی از مسئولان باقی مانده است و آن چیزی که اتفاق افتاده تضعیف زندگی خانواده‌‌ها و شکاف نجومی میان طبقات پایین با طبقات بالای جامعه است و هر روز این قضیه به طیف بی‌بضاعت‌ها و کم‏بضاعت‌ها می‌افزاید و قدرت خرید‌شان را به شدت کاهش می‌دهد. این در حالی است که سرمایه عده‌ای روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و تحمل این مسئله برای خانوارهای کم‌توان درآور است. من بعید می‌دانم که اراده‌ای وجود داشته باشد تا بتواند موضوع را سروسامان بدهد و کنترل امور را در دست بگیرد. نکو در پایان به چالش‌ تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اشاره کرد و در این خصوص گفت: در بحث گرانی مواد غذایی از جمله نان مسائلی وجود دارد که باید به آنها اشاره شود. به عنوان مثال، تولیدکنندگان نیز در شرایط فعلی و افزایش قیمت‌ها با دردسرهایی مواجه هستند و برای افزایش نرخ تولیدات‌شان دلایل خاص خود را دارند. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که دولت برای سر پا نگه‏داشتن برخی از تولیدات که در ارتباط با معیشت افراد است چاره‌ای جز توجه به تولید و فراموشی مصرف‌کننده ندارد و این مسئله متاسفانه در پایان منجر به این خواهد شد که تقاضای مصرف‌کنندگان مخدوش شود و از سوی دیگر عرضه هم روی خوش به خود نبیند. ما باید بدانیم که این توجه راه تقویت عرضه نخواهد بود. در گذشته شعارهایی برای حمایت از مصرف‌کننده وجود داشت اما امروز مردم عملی‏شدن این شعارها را در زندگی‌شان شاهد نیستند و برعکس جای خالی آن را در معیشت‌شان به شدت احساس می‌کنند، با توجه به این مسئله ما باید به دنبال راهی برای جلوگیری از کوچک شدن سفره‌‏ خانوارها باشیم.