کسانی در مورد آرامکو به ایران اتهام می‌زنند که مردم یمن با تسلیحات آنها بمباران می‌شوند!

روحانی در دیدار با نخبگان و صاحبنظران سیاست خارجی آمریکا گفت: مردم یمن تحت بمباران شدیدی قرار دارند که توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی فراهم می‌شود. کشورهایی که در حادثه اخیر آرامکو قضاوت کردند و به ایران اتهام زدند، در جنگ یمن بی‌طرف نیستند و حق قضاوت ندارند. این سیاست‌ها نیاز به بازنگری دارند و ادامه این روند می‌تواند موجب یک فاجعه شود.
وی افزود: کسانی در مورد آرامکو به ایران اتهام می‌زنند که مردم یمن با تسلیحات آنها بمباران می‌شوند.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: فشارهای آمریکا باعث انسجام بیشتر در داخل ایران می‌شود.
روحانی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ایران؛ طرح فوری تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران و تایید فوری برجام و لغو کلیه تحریم‌ها در کنگره آمریکا است.


این اظهارنظر تأمل‌برانگیز آقای روحانی در حقیقت گسترش محدودیت‌های برجامی ایران است. آمریکا بر طبق برجام متعهد بود تا تمامی تحریم‌ها را یکباره لغو کند، بنابراین نباید این تعهد طرف مقابل را به تعهد جدید ایران موکول کرد. این رویکرد در حقیقت استمرار روش خسارت بار اقدام نقد در مقابل وعده نسیه است.
ناتوانی و بی‌ارادگی اروپا
روحانی روز پنج شنبه به وقت نیویورک در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی گفت: مذاکره با طرف‌های برجام را ادامه می‌دهیم، اگر به تعهداتشان عمل نکنند کاهش تعهدات ادامه می‌یابد.
وی افزود: امکان ندارد اروپا بخواهد در برجام بماند، اما فقط ایران هزینه بدهد.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: اروپا سیستم‌های مالی متعددی را پیشنهاد کرد اما در مقام عمل ناتوانی یا بی‌ارادگی آنها ثابت شد.
روحانی خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواست با تحریم ملت را از دولت ایران جدا کند؛ اما نتوانست.
وی اظهار داشت: بارها با آمریکا برای آزادی زندانیان صحبت و گاهی موفق بودیم؛ ما یک دوتابعیتی آمریکایی - لبنانی را آزاد کردیم اما دولت آمریکا به تعهدش عمل نکرد.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: تنها راه آمریکا فشار بیشتر برای مذاکره است؛ یعنی همان چیزی که آنها را از مذاکره دورتر می‌کند.
روحانی افزود: هدف ما صلح و امنیت در منطقه و جهان است.
جنایات آمریکا، سکوت سازمان ملل!
رئیس‌جمهور در دیدار «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه نشست مجمع عمومی این سازمان در نیویورک؛ با ‌اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه بحران سوریه و یمن با همکاری سازمان ملل، بر آمادگی کشورمان برای ادامه همکاری‌های سازنده با این سازمان تاکید و ابتکار صلح هرمز را اقدامی جدید و جدی برای همکاری سازمان ملل در امنیت آفرینی منطقه‌ای توصیف کرد.
وی افزود: ننگ جنایات آمریکا در قبال ملت ایران و سکوت سازمان ملل در تاریخ خواهد ماند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با تقدیر از مواضع سازنده و کمک موثر ایران به آقای «گیر او پترسون»، نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه؛ برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و کمک به پیشرفت روند آستانه، گفت که پیشرفت‌های خوبی هم در یمن صورت گرفته است.
روحانی همچنین در دیدار نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند با‌ اشاره به تلاش دو کشور برای فائق آمدن بر مشکلات اخیر در برخی زمینه‌های تبادلات بانکی و همکاری‌های انرژی، از سرمایه‌گذاری مناسب هند در توسعه فاز اول بندر چابهار تقدیر نمود و افزود: امروزه هر سه کشور ایران، هند و افغانستان از مزایای این پروژه مهم بهره‌مند هستند و نسل‌های آینده منطقه نیز نتیجه این همکاری را خواهند دید.
نارندرا مودی نیز در پاسخ ضمن‌اشاره به آخرین سفرش به ایران و اینکه ایران را خانه دوم خود می‌داند، گفت: ملاقات من با مقام معظم رهبری بسیار خوب و سازنده بود و برخورد ایشان چنان با من دوستانه بود که احساس کردم در خانه خودم هستم.
باشکوه‌ترین اربعین
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق که در محل اقامت رئیس‌جمهور و در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: عراق کشور دوست، برادر و همسایه ماست و در پی دیدارهای اخیر رهبران دو کشور، گسترش روابط شتاب خوبی گرفته است که امیدواریم این روند ادامه یابد.
روحانی خواستار رفع هر گونه موانع اداری بر سر اجرای تصمیمات سران ایران و عراق در بخش‌های مختلف از جمله راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه به بصره، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک مرزی، گسترش همکاری‌ها در بخش انرژی بویژه نفت و برق و رفع مشکلات همکاری بانکی ایران و عراق شد.
رئیس‌جمهور عراق نیز با ‌اشاره به اراده کشورش برای توسعه روابط همه‌جانبه با ایران گفت: پیوندهای تاریخی و فرهنگی مهم‌ترین پشتوانه گسترش روابط دو کشور است.
برهم صالح با بیان اینکه نهایت تلاش خود را می‌کند تا قبل از اربعین امسال، مشکل بانکی زائران ایرانی برای دسترسی به دینار عراقی حل شود، پیش‌بینی کرد که اربعین امسال باشکوه‌ترین اربعین سال‌های اخیر باشد.
طلبکاری جنایتکاران!
روحانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز آمریکا گفت: اتهام آمریکا علیه ایران درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان بی‌اساس است.
وی افزود: از رهبران سه کشور اروپایی شخصاً سؤال کردم که به چه دلیل می‌گویید ایران به آرامکو حمله کرده است؟ آنها هیچ دلیلی نداشتند تنها یک حرف می‌زدند و اینکه برنامه‌ریزی برای این حملات بالاتر از قدرت یمنی‌ها بوده است. گفتم بر فرض بالاتر از قدرت یمنی‌ها بوده اولاً اطلاعات شما نسبت به توانمندی‌های یمنی‌ها چه مقدار است و ثانیاً اگر یمن نبوده از کجا بوده است؟ شما مدرک به من بدهید.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: حتی به نخست‌وزیر انگلیس گفتم که دلم می‌خواهد هر مدرکی که دارید برای شخص من بفرستید و اینها هیچ مدرکی ندارند جز گمانه‌زنی و این بد است برای این کشورها که بر مبنای گمانه‌زنی حرف بزنند. ضمن اینکه هر سه کشور در جنگ یمن شریک آمریکا هستند و تسلیحات به عربستان و امارات می‌دهند. بنابراین آنها داخل جنگ هستند و نمی‌توانند در این زمینه قضاوت‌کننده باشند.
روحانی اظهار داشت: در روند برجام آنچه به اروپا مربوط می‌شود اینست که تعهدات خودش را اجرا کند، اینکه با آمریکا حرف می‌زنیم یا نمی‌زنیم به ما و آمریکا مربوط می‌شود. ممکن است روزی تصمیم بگیریم با هم حرف بزنیم و ممکن است تصمیم بگیریم با هم حرف نزنیم. اما اروپایی‌ها در برجام متعهد هستند و باید تعهدات خودشان را انجام دهند.
وی در ادامه گفت: طرفین اگر به تعهدات برجامی عمل نکنند؛ تعهدات‌مان را باز هم کاهش می‌دهیم.
رئیس‌جمهور در دیدار با روهاکانا روگوندا، نخست‌وزیر اوگاندا که در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، ضمن‌اشاره به همکاری‌های خوب ایران و اوگاندا در زمینه‌های مختلف از جمله  کشت فراسرزمینی و همینطور همکاری‌های بخش بهداشت و سلامت، بر توسعه هر چه بیشتر این همکاری‌ها تاکید کرد.
همچنین روحانی و مایکل دی هیگینز، رئیس‌جمهور ایرلند در دیداری که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد، بر توسعه گسترش همکاری‌های تهران – دوبلین در عرصه‌های مختلف تاکید کردند.
پایان سفر به نیویورک
رئیس‌جمهور پس از شرکت و سخنرانی در هفتاد و چهارمین اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز جمعه به تهران بازگشت.
روحانی در فرودگاه مهرآباد گفت: با استدلال نشان دادیم مانع مذاکره آمریکاست؛ ما آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و فشار.
وی افزود: به شبهه افکنی‌های آمریکا و عربستان درباره حادثه آرامکو پاسخ دادیم.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از هدف‌های آمریکا منزوی کردن ایران بود اما محل اقامت هیئت ایرانی در نیویورک از پر رفت و آمدترین و فعال‌ترین مراکز دیپلماسی شده بود.
روحانی اظهار داشت: توانستیم پیام مظلومیت و حقانیت ملت ایران را برای جامعه جهانی توضیح دهیم.