واحدهای صنعتی سبزوار گرفتار هفتادخان تولید

پیگیری مشکلات ورفع موانع تولید یکی از موضوعات گزارش های پیگیرانه خراسان رضوی در مشهد وشهرستان های استان خراسان رضوی است. ( رهبر معظم انقلاب  اوایل شهریور امسال در دیداربا اعضای هیئت دولت فرمودند: یک تولیدکننده برای این که یک کاری را انجام بدهد و شروع کند، از هفت خان باید عبور بکند؛ حال من می گویم هفت خان، در واقع گاهی از هفتاد خان باید عبور بکند؛ قوانین،مقررات این دستگاه می آید یک چیزی می گوید، آن  دستگاه می آید یک چیزی می خواهد، آن دستگاه می آید یک مجوزی می خواهد؛ چه لزومی دارد؟ این ها را جدی باید وارد شد.)

درهمین باره طی گزارشی به مشکلات واحدهای صنعتی شهرک صنعتی شماره یک سبزوار پرداختیم.به گزارش خراسان رضوی، هم اکنون از مجموع 75 واحد صنعتی در شهرک صنعتی شماره یک سبزوار 30 واحد صنعتی به دلیل بدهی بانکی، اختلاف شرکاء و بی ثباتی بازار و تغییر قیمت مواداولیه راکد و نیمه تعطیل است.سبزوار یکی از  شهرستان های بزرگ خراسان رضوی به لحاظ وسعت و جمعیت است اما همانند دیگر شهرستان ها با مشکل اشتغال زایی و بیکاری دست و پنجه نرم می کند و با این که صنعت این شهرستان به عنوان موتور محرکه رونق تولید و اشتغال زایی طی سال های اخیر رشد پنج برابری داشته اما همچنان مشکل بیکاری در سبزوار ملموس است . احیای واحد های صنعتی تعطیل و راکد با اختصاص تسهیلات با کارمزد محدود در شهرستان سبزوار نقش مهمی در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و رونق اشتغال دارد و براساس اعلام مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سبزوار 30 واحد صنعتی راکد در شهرک صنعتی شماره یک این شهرستان وجود دارد. ارائه تسهیلات با کارمزد بالا، بی ثباتی بازار و تغییر قیمت مواد اولیه از مهم ترین مشکلات کارآفرینان و تولید کنندگان است که برای پایداری فعالیت واحد های صنعتی چشم به کمک های دولت دارند.
بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار


مدیر یک واحد صنعتی قطعه سازی سبزوار در گفت وگو با خراسان رضوی در خصوص وضعیت واحد صنعتی خود، اظهار کرد: در چندسال اخیر واحدهایی که توانسته اند با وجود مشکلات فراوان چراغ کارخانه شان را روشن نگه دارند، امروز نیازمند حمایت های ویژه دولت هستند و باید به این واحدها کمک شود. محمد کریم عامری با اشاره به ارائه تسهیلات سرمایه در گردش یک ساله با سود 24 درصد به واحد های تولیدی، افزود: با توجه به بی ثباتی بازار این تسهیلات مناسب نیست بنابراین با تغییر قیمت دلار قیمت مواد اولیه هر روز تغییر می کند که این موضوع یکی از مشکلات اصلی تولید کنندگان و واحدهای تولیدی است. وی افزود:در طول دو سال گذشته حدود 30 نیروی کار  تعدیل  شده اند و اکنون با 15 نیرو مشغول به فعالیت هستیم.  عامری گفت: اداره صنعت، معدن و تجارت تسهیلات می دهد اما با توجه به بازار امروز که مواد اولیه ثبات قیمت ندارد این تسهیلات کارگشا نیست. مدیر واحد صنعتی قطعه سازی با بیان این که تولید کارگاه وی  طی چند سال اخیر به یک سوم کاهش یافته است، تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوان همچنان مشغول به فعالیت هستیم و به مرحله تعطیلی نرسیده ایم اما دولت باید با ارائه تسهیلات مناسب و ارزان قیمت به کارفرمایان و کارگران فعال آن ها را تشویق و امیدوار به ادامه فعالیت کند.
 نیازمند تسهیلات ارزان قیمت هستیم
یکی دیگر از صنعتگران سبزواری نیز با بیان این که شرکت ما در زمینه تولید انواع ماشین آلات صنایع بتن، صنایع فلز و موتورهای الکتریکی فعالیت می کند، افزود: هم اکنون ۱۱ نفر به صورت مستقیم و ۱۲ نفر به صورت غیر مستقیم در شرکت اشتغال دارند و برای طرح توسعه شرکت، در شهرک صنعتی ۴۲۰۰ متر زمین خریداری کرده ایم چرا که معتقدیم با حمایت مسئولان می توانیم ماشین آلاتی را که از چین و اروپا وارد می شود، در کشور تولید کنیم تا علاوه بر رفع وابستگی زمینه صادرات ماشین آلات و ارزآوری برای کشور فراهم شود. قزی افزود: برای تولید ماشین آلات صنعتی در سبزوار نیازمند تسهیلات ارزان قیمت هستیم چون تسهیلاتی که بانک صنعت، معدن و تجارت از طریق سامانه بهین یاب پرداخت می‌کند، با کارمزد ۱۸ درصد است و این با شرایط کنونی مشکلات کارآفرینان را به طور کامل حل نمی کند. وی بیان کرد: مسئولان به ما قول مساعدت و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت دادند که تاکنون عملی نشده و در صورت ارائه این تسهیلات، توانایی تولید انواع ماشین آلات و رفع وابستگی کشور به واردات برخی ماشین آلات صنعتی را داریم.
 30 واحد راکد و نیمه فعال در شهرک صنعتی شماره یک سبزوار
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سبزوار نیز با بیان این که هم اکنون از مجموع 75 واحد صنعتی در شهرک صنعتی شماره یک سبزوار 30 واحد صنعتی راکد و نیمه تعطیل است، اظهار کرد: اکثر واحدهای راکد قدیمی است چرا که سنتی کار می کرده اند و بدهی بانکی، اختلاف شرکاء و فقدان بازار فروش از دیگر دلایل تعطیلی واحد های صنعتی در شهرک صنعتی شماره یک سبزوار است. اسماعیل نامنی با تاکید بر این که امسال اولویت شرکت شهرک های صنعتی سبزوار احیای واحدهای نیمه فعال و راکد است، افزود: تلاش می کنیم واحدهایی که در تملک بانک بوده با حضور سرمایه گذار و تعامل و نشست های متعدد با بانک به سرمایه گذار واگذار شود و در همین زمینه در سال گذشته سه واحد صنعتی از تملک بانک خارج و به سرمایه گذار واگذار شد. وی ادامه داد: در فاز یک شهرک صنعتی سبزوار 45 واحد فعال و در شهرک صنعتی شماره 2 سبزوار نیز20 واحد فعال وجود دارد که در مجموع برای دو هزار نفر اشتغال زایی مستقیم انجام شده است.
 سرمایه گذاری در حوزه صنعت سبزوار 2 برابر افزایش یافت
امید بخش رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز گفت: از ابتدای امسال دو واحد صنعتی راکد و نیمه تعطیل در مجموعه شهرک صنعتی این شهرستان به چرخه تولید بازگشته است.وی بیان کرد: وضعیت این دو واحد صنعتی با دریافت 12 میلیارد ریال تسهیلات بهبود یافت و 21 فرصت شغلی نیز ایجاد شد.
رشد 5 برابری صنعت سبزوار
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وضعیت صنعت سبزوار طی چند سال اخیر به خراسان رضوی گفت: در گذشته به دلایل مختلفی بخش صنعت این شهرستان فعال نبود ولی طی چند سال اخیر چند صنعت به سبزوار و دیگر شهرستان های همجوار آمده که جزو صنایع مادر و هم صنایع پایین دستی است. علی سبحانی فر افزود: در گذشته 58 مجوز تاسیس و بهره برداری صنایع در این شهرستان صادر شده بود ولی امروزه به 260 مجوز افزایش یافته و شهرک صنعتی شماره 2 سبزوار در حال تکمیل است. وی با تاکید بر فراهم بودن زیرساخت های صنعتی شدن سبزوار، بیان کرد: در بخش صنعت این شهرستان طی چند سال اخیر رشد بیش از پنج برابری داشته ایم و در سال های اخیر بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش صنعت انجام شده یا در دست انجام است.