سنگین ترین رکود مسکن تهران در 10 سال اخیر

تازه ترین گزارش وزارت راه نشان می دهد به رغم افت بی سابقه معاملات مسکن در تهران در شهریور امسال قیمت ها، به نسبت ناچیزی کاهش داشته اند. در این حال نایب رئیس اتحادیه املاک تهران با انتقاد از این که برخی از سازندگان مسکن در این سال ها به دنبال سود 200 درصدی بوده و هستند، گفت: قیمت مسکن در حال حرکت به سمت واقعی شدن است. به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، جزئیات معاملات مسکن در شهریورماه را اعلام کرد که بر اساس آن، شهریور کم معامله ترین ماه در یک دهه اخیر بوده است. بر اساس این گزارش، در شهریورماه امسال، دو هزار و 855 فقره معامله مسکن در تهران به ثبت رسیده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته (با 10 هزار و 537 فقره معامله)، 72.9 درصد کاهش را نشان می دهد. این رقم نسبت به مردادماه امسال، افت 15.2 درصدی داشته است.
این دفتر متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در شهریورماه امسال در تهران را 12 میلیون و 969 هزار تومان اعلام کرده که بدین ترتیب نشان می دهد قیمت در ادامه روند نزولی خود از ابتدای تابستان، از کانال 13 میلیون تومان در مردادماه، عقب نشینی کرده و 281 هزار تومان در هر متر (معادل با 1.6 درصد) ارزان تر شده است. با این حال، متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در شهریورماه امسال نسبت به شهریور سال گذشته، رشد 37.3 درصدی را نشان می دهد. در شهریور سال گذشته، متوسط هر متر مربع واحد مسکونی، هشت میلیون و 122 هزار و 400 تومان بوده است.
افت معاملات مسکن اگر چه در نوع خود کم سابقه و شاید بی سابقه است، اما این نکته را به همراه دارد که با افت متناسب قیمت همراه نشده است. در این گونه موارد به نظر می رسد می توان نقش انتظارات تورمی را در کاهش نیافتن قیمت و چسبندگی قیمت ها موثر دانست.
اظهارات دیروز حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه املاک تهران نیز بخش هایی از این فرضیه را درباره عرضه واحدهای تازه ساز، ثابت می کند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان این که متأسفانه اکثر سازنده‌های مسکن دنبال سود 200 درصدی هستند، این نکته را به سازندگان مسکن خاطرنشان کرد که نرخ سود بانکی هم  اکنون 17 تا 18 درصد است، پس بهتر است سازنده‌ها به 40 درصد سود حاصل از ساخت مسکن قانع باشند. وی افزود: قیمت مسکن روند نزولی خود را ادامه خواهد داد و هنوز مسکن به قیمت واقعی خود نرسیده است.