تاکید بر اجرای کامل برجام در نیویورک

وزیران امور خارجه کشورهای امضاکننده برجام در بیانیه پایانی نشست خود در نیویورک باردیگر بر اجرای کامل و موثر برجام تاکید کردند. براین اساس، نشست فوق‌العاده وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو گروه 1+4 به همراه موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای کوتاه پایان یافت. ظریف پیش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه ایران و 1+4 در جمع خبرنگاران گفت: من همیشه به دیپلماسی امیدوارم و دیپلماسی تنها راه ماست.
در بیانیه سطح وزیران خارجه ایران و 1+4 که پس از پایان نشست توسط موگرینی در جمع خبرنگاران قرائت شد، آمده است:
1- نشست وزرای کشورهای 1+4 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا) و ایران در تاریخ سوم مهرماه 1398 در نیویورک به منظور بحث در خصوص اجرای برجام برگزار شد. ریاست این نشست با نماینده عالی اتحادیه اروپایی خانم فدریکا موگرینی به نمایندگی از اتحادیه اروپایی بود.
2- شرکت کنندگان خاطرنشان کردند که برجام که به تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است، یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه هسته ای و یک دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است. آنان بر اهمیت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرفها تاکید کرده و عزم خود را در جهت تداوم تلاش‌ها برای حفظ این توافق، که به نفع همه است مورد تاکید قرار دادند.دفاع موگرینی از برجام


«فدریکا موگرینی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک  تصریح کرد: بر اساس بیانیه کمیسیون مشترک، اعضای برجام بر این باور هستند که این توافق یک عنصر کلیدی  خلع سلاح جهانی و دستاورد بزرگ دیپلماسی بین‌المللی است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: برجام هنوز بر سر جایش باقی است و ما تمام تلاش خود را به کار می‌بریم. اما چالش‌های زیادی وجود دارد. این توافق بر دو پایه بنا شده است: تعهد هسته ای و برداشتن تحریم‌ها. تلاش و چالش در هر دو مورد وجود دارد.
وی افزود: ما امروز در باره این موضوعات و پشت سر گذاشتن چالش‌ها گفتگو کردیم. گام‌های ایران تا امروز بازگشت پذیر هستند. من امیدوارم که منطق حاکم شود.
موگرینی درباره امکان دیدار میان مقام‌های ایران و آمریکا حاضر به اظهار نظر نشد. با این حالی وی گفت ما از هرگونه گفت‌وگو استقبال می‌کنیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما خواستار اجرای کامل برجام هستیم.
موگرینی همچنین از اظهار نظر درباره احتمال دیدار مقام‌های ایران و آمریکا خودداری کرد و تنها از تلاش‌های انجام شده برای گشایش کانال‌های گفت و گو استقبال کرد و افزود: از هر آنچه که بر مبنای اجرای کامل تمامی جوانب برجام بوده و بر آن اساس باشد بسیار استقبال می‌شود.
وی افزود: توافق هسته‌ای هنوز برقرار است و با اهداف یکسان تلاش می‌کنیم تا بدون نادیده گرفتن چالش‌ها آن را حفظ کنیم که البته روز به روز حفظ آن دشوارتر می‌شود.
وی گفت: برجام دو رکن دارد: تعهدات هسته ای و بخش اقتصادی که مرتبط با برداشتن تحریم‌هاست. 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در هر دو بخش اراده کامل بر حفظ برجام است و در هر دو بخش چالش‌هایی وجود دارد و همچنین اراده ای برای حفظ برجام وجود دارد.
موگرینی با اشاره به آنکه امضاکنندگان برجام تلاش می‌کنند تا برجام را کماکان برقرار نگاه دارند و بر دشواری‌ها چیره شوند، گفت: معتقدم که تمامی گام‌هایی که ایران (در جهت کاهش تعهدات برجامی) تاکنون برداشته، برگشت‌پذیر است .
وی پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی را به سود اقتصاد این کشور و امنیت اروپا دانست و ابراز امیدواری کرد که عقلانیت چیره شده و جلسه امروز به حفظ برجام در آینده کمک کند.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ، این نشست را «خوب» ارزیابی کرده است.
وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+4  (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، به استثنای وزیر خارجه انگلیس که به دلیل تحولات برگزیت در لندن بود و نماینده وی در جلسه حضور داشت) امروز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گرد  آمدند تا مروری کوتاه بر آخرین وضعیت اجرای برجام در پرتو تحولات اخیر داشته باشند.
شرکت کنندگان در این نشست که  آخرین جلسه مرتبط با برجام به ریاست فدریکا موگرینی بود، ضمن قدردانی از تلاش‌های وی در طول مذاکرات منتهی به برجام و پس از آن، به بحث در خصوص وضعیت فعلی برجام پرداختند. به ویژه، وزیر امور خارجه کشورمان به طور مبسوطی به آثار مخرب خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تبعات آن اشاره کرده و قصور سایر طرف‌ها در جبران این آثار مخرب را مورد انتقاد قرار داد و  اظهارات و بیانیه‌های غیرسازنده اخیر کشورهای اروپایی را محکوم کرد.
در پایان این نشست، وزرای خارجه بیانیه کوتاهی صادر کردند که در آن، علیرغم فشارها و تلاش‌های آمریکا علیه برجام و علیه جمهوری اسلامی ایران که در روزهای اخیر به اوج رسیده است، بار دیگر بر اهمیت برجام و ضرورت تلاش در جهت حفظ آن تاکید شده است.
این نشست، در چارچوب نشست‌های رسمی کمیسیون مشترک برجام نبود و به همین سبب، جایگزینی برای نشست «کمیسیون مشترک برجام» در سطح وزیران که برگزاری آن در نشست‌های قبلی کمیسیون مورد توافق و تاکید قرار گرفته بود محسوب نمی‌شود.
این نشست در حالی برگزار شد که ایران در سومین گام خود در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش گازدهی به سانتریفیوژهای نسل جدید خود را در سطح تحقیق و توسعه در ۱۶ شهریور آغاز کرده است.
سانتریفیوژهای جدید چند برابر سانتریفیوژهای فعلی ظرفیت دارند که سانتریفیوژ IR۶s یکی از آنها است. هم‌چنین راه‌اندازی زنجیره ۲۰ تایی IR۴ و IR۶ نیز انجام شده است. علاوه بر این گازدهی زنجیره ۱۰ تایی سانتریفیوژهای IR۵s در پایان مهلت گام سوم انجام می‌شود.
گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران پس از آن انجام شد که مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی با محوریت فرانسه برای رسیدن به توافقی که بتواند در آن فروش نفت ایران و دریافت پول‌های حاصل از فروش آن به دست ایران برسد بی‌نتیجه ماند.
تلاش‌های فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در حالی که رئیس‌جمهور روحانی نیز در نیویورک به سر می‌برد ادامه داشت اما این کشورها به جای پرداختن به اجرای تعهداتشان یا تلاش برای وادار کردن آمریکا به اجرای معافیت‌های نفتی و مالی تنها بر روی ملاقات رئیسان جمهور ایران و آمریکا متمرکز شدند. این در حالی است که مقامات کشورمان هرگونه ملاقات دو جانبه با رئیس‌جمهور آمریکا را رد کرده و ملاقات در چارچوب برجام را منوط به لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران اعلام کردند.