ادامه بحران اقتصادی در اروپا از ورشکستگی هواپیمایی انگلیس تا اعتصاب راه آهن فرانسه

سرویس خارجی-در حالی که سران فرانسه و انگلیس در نیویورک مشغول دلالی برای دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با ترامپ هستند، کشورشان درگیر بحران‌های پیچیده سیاسی و اقتصادی است. انگار خبر ندارند در فرانسه کارگران بخش حمل‌ونقل عمومی دست به اعتصابی گسترده زده و در انگلیس نیز شرکت بزرگ هواپیمایی این کشور رسما اعلام ورشکستی کرده است.
 در فرانسه منابع خبری نوشته‌اند دومین روز از اعتصاب‌های سراسری به ویژه در بخش ریلی و در اعتراض به سیاست‌های ماکرون آغاز شده و ده‌ها هزار مسافر در خیابان‌ها و اطراف ایستگاه‌های راه آهن و اتوبوس سرگردانند. به گزارش خبرگزاری فرانسه این دور از اعتصاب‌ها پس از اعتصاب گسترده عمومی در ۱۳ سپتامبر (جمعه ۲۲ شهریور) و اعتراض‌های بعدی توسط وکلا، پرستاران و خلبانان هواپیمایی رخ می‌دهد که باعث فلج شدن خدمات  حمل‌ونقل عمومی در «پاریس» شده است. اتحادیه‌های کارگری این کشور روز سه‌شنبه برگزاری ۱۵۰ راهپیمایی در سراسر فرانسه را برای افزایش دستمزدها و ارتقا حقوق بازنشستگی و خدمات اجتماعی برنامه‌ریزی کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی است در برخی از شهرهای فرانسه همچون «نیس» تمام خدمات اتوبوس و تراموا به طور کامل متوقف شده است. به گزارش فارس در حالی‌که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مدعی اجرای یک نظام بازنشستگی جهانی! است،  اما رئیس‌کنفدراسیون عمومی کار در فرانسه گفته دولت ماکرون می‌خواهد هزینه‌های خود را کاهش دهد و مدت زمان خدمت ما را طولانی‌تر کند.
انگلیس
در انگلیس نیز پس از اعلام ورشکستگی قدیمی‌ترین شرکت مسافرتی جهان، خطوط هوایی انگلیس وادار شد برای بازگرداندن بخشی از مسافران این شرکت بیش از ۷۰ برنامه پروازی را در نظر بگیرد. براساس گزارش رویترز به دنبال اعلام ورشکستگی شرکت «توماس کوک»، انگلیس مجبور شده پرواز‌های متعددی را برای بازگرداندن مسافران این شرکت برنامه‌ریزی کند. بنابر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری انگلیس، دیروز (چهارشنبه)، برای بازگرداندن ۱۶۵۰۰ مسافرِ این شرکت، بیش از ۷۰ برنامه پروازی برقرار شده بود. شرکت «توماس کوک» برای بیش از ۱۹ میلیون نفر از مردم جهان در سال هتل، تفرجگاه، پرواز هوایی تامین می‌کرد که در ساعات اولیه روز دوشنبه رسما اعلام ورشکستگی کرد. این در حالی است که حدود ۶۰۰ هزار نفر از مسافران آن در خارج از کشور به سر می‌بردند که به دنبال این قضیه دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. روز دوشنبه، مراکز هماهنگی حمل‌ونقل هوایی بزرگترین بازگشت به وطن در زمان صلح را شاهد بودند که مردم را به انگلیس باز می‌گرداندند.


یونان
در یونان نیز به دنبال چند سال آرامش نسبی هزاران نفر از اهالی این  کشور بویژه کارگران، سه‌شنبه در اعتراض به اصلاحات دولت جدید در قوانین کار، تظاهرات کردند.به گزارش شبکه خبری «الجزیره» این نخستین اعتصاب یونانی‌ها از زمان به قدرت رسیدن دولت محافظه‌کار این کشور در ماه ژوئن (خرداد) است. بر اساس این گزارش، اتوبوس‌های شهر آتن و اتوبوس‌های برقی این شهر سه شنبه دست از کار کشیده‌اند و خدمات دولتی، فعالیت بانک‌ها، مدارس دولتی و بیمارستان‌ها متوقف شده است. پرواز هواپیما‌ها نیز با تاخیر سه ساعته صورت می‌گیرند. اگرچه این اعتصاب در وهله اول در بخش دولتی رخ داد، اما بتدریج اتحادیه‌های بخش خصوصی نیز در این اعتراض‌ها حضور یافتند.