شمس و مولانا ديده نشوند!

سوال طلاب قم
روز گذشته دو مرجع تقليد از ساخت فيلم «مست عشق» گلايه و ساخت آن را حرام اعلام کردند. در ابتدا برخي که خود را جمعي از طلاب معرفي کرده بودند از آيت‌ا... مکارم شيرازي چنين سوال کردند: «طبق اخبار واصله از خبرگزاري‌هاي معتبر رسمي با نهايت تأسف مطلع شديم سريالي در سطح ملي و با استفاده از بودجه‌هاي دولتي در قالب تيم هنري پيشرفته و کارگردان مطرح و بازيگران شاخص براي نمايش و بزرگداشت شخصيت شمس تبريزي در دست ساخت و اقدام مي‌باشد. با توجه به فساد عقيده شخص مزبور و عقايد پليد او که از اقطاب و اعلام صوفيه خبيث بوده و عبارات هتاکانه اين ضال مضل در تنقيص شخصيت مقدس حضرت صديقه‌ي طاهره(س) که در مؤلفات منسوب به او، موسوم به مقالات شمس موجود مي‌باشد و همچنين با التفات به عواقب و لوازم خطرناکي که انتشار و پخش اين سريال بعد از اتمام ساختش از سيماي جمهوري اسلامي در پي خواهد داشت، استدعاي اينجانبان که از طلاب حوزه علميه قم هستيم اين است که عنايت لازم را معظم‌له جهت توقف هرچه سريع‌تر اين مساله‌ خطرناک مبذول فرماييد». آيت‌ا... مکارم شيرازي چنين پاسخ داد: «با توجه به اينکه اين کار سبب ترويج فرقه ضالّه صوفيه مي‌شود، شرعاً جايز نيست و بايد از آن خودداري کرد. هميشه موفق باشيد.» پس از آن نامه ديگري با عنوان همين ارسال کنندگان يعني جمعي از طلاب حوزه علميه قم به دفتر آيت‌ا... نوري همداني ارسال شد و سوال چنين بود: «به‌استحضار مي‌رساند طبق اخبار منتشرشده قرار است سريالي درباره شمس و مولانا تهيه گردد و براي اين موضوع از هنرمندان و کارگردانان مطرح دعوت شده است تا در سطح ملي و فراملي پخش گردد؛ استدعا دارد نظر مبارک را پيرامون اين موضوع مرقوم بفرماييد.» که اين مراجع تقليد چنين پاسخ دادند: «اين دونفر نامبرده از اعيان صوفيه مي‌باشند و ما براي اين مطلب مدارک مقتضي از کتاب‌هاي خودشان داريم. اساسا فرقه صوفيه يکي از فرقه‌هاي ضاله و مضله مي‌باشند که با تشکيلات قطب‌سازي و مرشد بازي به جنگ اسلام ناب که اسلام قرآن واهل بيت(ع) است آمده‌اند و حضرت صادق(ع)درباره صوفيه فرموده‌اند انهم اعدائنا يعني آن‌ها دشمنان ما هستند. ترويج آن‌ها به هر شکلي باشد جايز نمي‌باشد و حرام است.»
اظهار نظر مقام معظم رهبري
روز گذشته بخش‌هايي از سخنراني رهبري درباره مولانا منتشر شد. مقام معظم رهبري در ديدار با جمعي از شعرا در تاريخ 25 شهريور 1387 مي‌فرمايند: «يک بخش مهمي از شعر آئيني ما مي‌تواند متوجه مسائل عرفاني و معنوي بشود. و اين هم يک درياي عظيمي است. شعر مولوي را شما ببينيد. اگر فرض کنيد کسي به ديوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسي نداشته باشد که خيلي از ماها دسترسي نداريم و اگر آن را کسي يک قدري دوردست بداند، مثنوي، مثنوي؛ که خودش مي‌گويد: وهو اصول اصول اصول‌الدين». آيت‌ا... خامنه‌اي با اشاره به خاطره خود از شهيد مطهري در ادامه مي‌افزايند: «واقعاً اعتقاد من هم همين است. يک وقتي مرحوم آقاي مطهري از من پرسيدند نظر شما راجع به مثنوي چيست، همين را گفتم. گفتم به نظر من مثنوي همين است که خودش گفته: و هو اصول اصول اصول‌الدين... ايشان گفت کاملاً درست است، من هم عقيده‌ام همين است».


پاسخ کارگردان به دلواپسان
درباره طرح سوال ساخت فيلم «مست عشق» از سوي افرادي که خود را طلاب قم معرفي کردند بايد به اين نکته توجه داشت که انتقادات دلواپسان ديگر به اين فيلم از مدتي قبل آغاز شده بود پس چرا اين طلاب اکنون به ياد سوال از مراجع افتادند؟ آيا نمي‌توان اقدام اين طلاب را بخشي از پروژه تخريب فيلم تاريخي دانست؟ بهتر بود اين طلاب جوان شان و جايگاه خود را همتراز بادلواپسان سياسي قرار نمي‌دادند تا اقدامشان همراستا با آنها تعريف شود. به عنوان نمونه روزنامه دلواپس جوان چندي پيش نوشت: «حسن فتحي مي‌خواهد با حضور بازيگران شناخته شده سينماي ايران، فيلمي با موضوع زندگي مولانا و شمس بسازد؛ فيلمي که منفعت آن نصيب ترکيه خواهد شد.» وي در ادامه آورد: «با ساخت فيلم «مست عشق» در ترکيه، عملاً مهر تأييدي بر ادعا‌هاي ترکيه درباره اصالت محمد جلال‌الدين بلخي زده است که دولت ترکيه قصد دارد وي را در جهان به عنوان شاعر اهل ترکيه معرفي کند. از سوي ديگر ترکيه در هر سال مبالغ زيادي را صرف ساخت فيلم و سريال مي‌کند و آن را به شبکه‌هاي تلويزيوني منطقه مي‌فروشد تا بينندگان را براي بازديد از ترکيه تشويق کند. اين ابتکار باعث شده است که علاوه بر شهروندان ايراني و عرب، حتي اهالي سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين نيز به ترکيه سفر کنند.» يا مشرق نوشت: «تهيه‌کننده کار هم «مهران برومند» نامي است که آقاي عابربانک (حسين هدايتي) از وي در دادگاه سخن گفته بود. ارديبهشت امسال بود که حسين هدايتي در آخرين دفاعيات دادگاهي خود، از «مهران برومند» نام برد و اينکه برومند به او بدهکار است.» حواشي ديگري که حسن فتحي، کارگردان فيلم آنها را پيش‌بيني کرده و گفته بود «ساخت فيلم درباره مولانا سخت خواهد بود و جنجال و حواشي زيادي به دنبال خواهد داشت. چون حساسيت‌هاي زيادي درباره اين شخصيت وجود دارد.» فرهاد توحيدي نويسنده اين فيلم هم توضيح داده است: «هسته اصلي اين فيلم ايراني است. نويسنده و کارگردان ايراني دارد و در واقع مولفين فيلم ايراني هستند. حتي آهنگساز آن هم ايراني خواهد بود. فيلمنامه اين اثر با نگاه ايراني نوشته شده و در فيلم به صراحت به اصليت ايراني مولانا اشاره مي‌شود. اما در اين فيلم به دليل اينکه به طور مشترک ساخته مي‌شود ما فقط به يک بازار توجه نمي‌کنيم. مولانا در ترکيه از قداست خاصي برخوردار است و اين فيلم مخاطبان بسياري در ترکيه خواهد داشت؛ بنابراين اين اثر براي آن‌ها هم اهميت دارد و جذاب خواهد بود. ما چاره‌اي نداريم جز اينکه در جمع عوامل و بازيگران فيلم ترکيب بين‌المللي داشته باشيم.»