«‌ابتکار» واکنش‌ها پس از بیانیه سه کشور اروپایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را بررسی می‌کند

فرار به جلو از نوع اروپایی
محمدرضا ستاری
گروه ایران و جهان - در حالی که موضوع حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان و ادعای دست داشتن ایران در این حملات منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه شده است، شامگاه دوشنبه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک ایران را متهم کرده و مدعی شدند: اکنون زمان آن است که ایران یک چارچوب مذاکراتی بلندمدت را برای برنامه هسته‌ای‌اش، مسائل منطقه‌ای و همچنین برنامه‌های موشکی‌اش بپذیرد.
همزمان با این مسئله و در حالی که طی هفته گذشته آمریکا و عربستان تلاش‌های زیادی را در رابطه با متهم کردن ایران صورت داده و به دامنه تنش‌ها افزوده‌اند، پس از بیانیه مشترک تئوریکای اروپایی، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم در گفت‌و‌گو با شبکه ان‌بی‌سی با اتخاذ مواضعی مغایر با سیاست اعلامی اروپا، برجام را توافقی بد و مشکل‌ساز دانست و گفت: ترامپ راست می‌گوید، لازم است توافقی بهتر داشته باشیم. در این رابطه تنها یک نفر است که توافقی بهتر انجام دهد و آنکس رئیس‌ جمهوری آمریکا است.


ادعای مقامات اروپایی در‌خصوص دست داشتن ایران در حمله به آرامکو و پیوند دادن این موضوع به توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که اروپایی‌ها هر چند بارها برجام را امری ضروری برای امنیت بین‌المللی مطرح کرده و خواستار حفظ و تداوم آن هستند، اما در مقابل در مسائل دیگر مانند موضوع موشکی، حقوق بشری و منطقه‌ای کاملاً همگام و هم‌راستا با سیاست‌های ایالات متحده در جهت تشدید فشارها علیه ایران گام بر‌می‌دارند. وجه مشخصه این موضوع تلاش برای نزدیک شدن به آمریکا و قبول سیطره این کشور بر اروپا و نیز استفاده از شرایط کنونی درمورد بدعهدی‌های برجامی اروپا است. همین موضوع سبب شد که مایک پمپئو که اکنون تلاش بی‌وقفه‌ای را جهت ایجاد ائتلاف علیه ایران در دستور کار قرار داده، از سه کشور اروپایی برای اتهام زنی به ایران تشکر کرده و در حساب توئیتری خود بنویسد: آمریکا از دوستان نزدیک خود، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان به دلیل صحبت‌های شفاف‌شان درباره مسئولیت ایران در اقدام جنگی علیه عربستان و تاثیر آن بر منطقه و جهان تشکر می‌کند.
انتقاد روحانی به ماکرون
همزمان با این موضوع و در حالی که ایران درگیر یک کارزار سخت دیپلماتیک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل است، حسن روحانی روز گذشته دو دیدار مهم را با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان انجام داده است. روحانی در دیدار یک ساعت و نیمه خود با ماکرون علاوه بر گفت‌و‌گو پیرامون مسائل دو‌جانبه و برجام از بیانیه مشترک سه کشور اروپایی در جهت تاکید بر اتهامات بی‌اساس علیه ایران به شدت انتقاد کرده است.
رئیس‌جمهوری ایران همچنین دیروز در دیدار با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا به صراحت اعلام کرد که تلاش‌های ماکرون برای تنش‌زدایی و حفظ برجام در‌صورتی موثر است که ترامپ تحریم‌های اعمال شده علیه ایران پس از خروج از برجام را بردارد که در آن زمان،‌ امکان مذاکره در قالب ١+۵ وجود دارد. وی همچنین تاکید کرد: خجالت‌آور است که مبنای اتهام زدن به ایران در‌مورد حمله به آرامکو‌‌ صرفا این است که نمی‌خواهند قبول کنند ارتش یمن توان نظامی حمله موشکی و پهپادی را دارد. این یعنی اتهام‌زنندگان به ایران هیچ برآورد واقعی از پیشرفت‌های نظامی یمنی‌ها ندارند، چشمان خود را بسته‌اند و صرفا به گمانه‌زنی بسنده کرده‌اند.
از سوی دیگر همزمان با بازی دوگانه اروپا جهت ایجاد ائتلاف علیه ایران، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در واکنش به بیانیه اخیر رهبران سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه با اشاره به بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان در برابر ایران اعلام کرد: ناتوانی سه کشور اروپایی در اجرای تعهداتشان بدون اجازه آمریکا از ماه مه سال ۲۰۱۸ (زمان خروج آمریکا از برجام) آشکار شده است. راه حل این کمبود، اراده جامع برای ایجاد مسیر مستقل،‌ عدم تکرار طوطی‌وار ادعاهای پوچ آمریکا و عدم ناسازگاری با برنامه جامع اقدام مشترک است. هیچ‌گونه توافق جدیدی پیش از پایبندی به توافق کنونی وجود نخواهد داشت.
اتهام‌زنی‌های سفارشی
همزمان با این موضوع وزارت خارجه کشورمان نیز طی بیانیه‌ای با محکوم کردن مواضع اخیر سه کشور اروپایی تاکید کرد: وارد آوردن اتهام مسئولیت به یک دولت ثالث در‌خصوص حمله‌ای که در جریان یک جنگ تمام عیار میان طرف سعودی و یمنی انجام شده و طرف یمنی رسما انجام آن را بر عهده گرفته است، به خودی خود یک اقدام تحریک‌آمیز و شدیدا مخرب است‌ چه رسد به اینکه این اقدام پیش از هرگونه تحقیقات و بدون ارائه هرگونه دلیل و مدرک و صرفا بر اساس این استدلال مضحک صورت گرفته باشد که «‌توضیح محتمل دیگری وجود ندارد.»
اینگونه اظهارات و اقدامات مخرب تنها به تشدید آتش ویرانگر جنگ یمن و احتمال فراگیرتر شدن آن منجر خواهد شد. متهم‌سازی سفارشی دولت‌ها با اهداف سیاسی و به‌دور از واقعیت‌های میدانی در کنار سایر سیاست‌های حمایت‌گرانه نسبت به رژیم کودک‌کش عربستان سعودی به ویژه از طریق صادرات انبوه تسلیحات به این کشور، یک روند خطرناک است و مسئولیت تبعات آن بر صلح و ثبات منطقه‌ای، برعهده سه کشور صادرکننده این بیانیه خواهد بود.
همچنین موارد قید شده در این بیانیه در‌خصوص برجام و لزوم مذاکره مجدد پیرامون برنامه هسته‌ای ایران که به شکلی صریح‌تر و خطرناک‌تر در اظهارات آقای بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس مطرح شده است، نقض صریح متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ همانگونه که در عنوان آن نیز قید شده است، توافقی «جامع» است که به عنوان راه حلی نهایی برای بحران ساختگی در‌مورد برنامه هسته‌ای ایران مذاکره و نهایی شده است. زمان‌بندی‌های صریح و دقیق موجود در برجام شاهد دیگری برای این امر است. کشورهای طرف برجام در این سند که تایید اجماعی شورای امنیت را نیز دارد، تصریح کرده‌اند که پس از دوره پیش‌بینی شده در برجام، با برنامه هسته‌ای ایران همانند هر کشور دیگر عضو ان.پی.تی رفتار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز فراتر از این را نخواهد پذیرفت.
جمهوری اسلامی ایران مجددا تصریح می‌کند که برنامه موشکی و دفاعی ایران، براساس توان بومی، مبتنی بر سیاست بازدارندگی و متوازن با تهدیدات موجود بوده و اقدامات در‌خصوص توسعه آن کاملاً مسئولانه و منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی است. موضوع آزمایش‌های موشکی ایران در قالب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حل و فصل شده و این امر نیز به کرات مورد تصریح مقامات طرف‌های مذاکراتی قرار گرفته است؛ از جمله در اظهارات اخیر رئیس ایالات متحده آمریکا که – البته در انتقاد از برجام - صراحتا اذعان کرد که آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران «مجاز» است. ایران هرگونه ورود به مذاکرات در‌خصوص این موضوعات را قویاً رد می‌کند. جمهوری اسلامی ایران مکرراً بر لزوم مشارکت کشورهای منطقه در گفت‌وگو و تعاملات برای ایجاد سازوکارهایی جهت ارتقا صلح و امنیت در منطقه و پایان بخشیدن به بحران یمن تاکید کرده و با حداکثر نگرانی نسبت به فجایع انسانی که این جنگ برای مردم یمن به همراه داشته، مجدداً آمادگی خود را برای این امر اعلام می‌دارد.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا: تلاش‌های ماکرون تنها با لغو تحریم‌های ترامپ نتیجه می‌دهد محمدرضا ستاری میدان سخت نیویورک از سخنان رهبر انقلاب تا فتوای دو مرجع تقلید «مست عشق» حرام است؟ «ابتکار» نوع عملکرد بازار بورس را بررسی می‌کند حرکت بورس خلاف جهت واقعیت «ابتکار» در گفت‏و‏گو با سید‏جواد میری منیق بررسی می‏کند تتلو، زاییده دوران انحطاط نمایندگان مجلس طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام را امضا کردند همه زیر چتر شفافیت «‌ابتکار» واکنش‌ها پس از بیانیه سه کشور اروپایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را بررسی می‌کند انتقادات صریح لاریجانی از مجریان تلویزیون به هزل‌گویی مجریان رسیدگی شود ترامپ در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران: تحریم‌های ایران لغو نشده بلکه تشدید هم می‌شود نخست‏وزیر ژاپن با روحانی دیدار کرد هشدار سرلشکر باقری به دشمن: نتیجه تجاوز به کشور ایران، انهدام و نابودی شماست قاهره آبستن یک انقلاب پسا بهار عربی