از سخنان رهبر انقلاب تا فتوای دو مرجع تقلید «مست عشق» حرام است؟

چند روزی است که خبر ساخت فیلم سینمایی درباره شمس و مولانا با عنوان «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و محصول مشترک ایران و ترکیه به یکی از اخبار داغ سینمایی تبدیل شده است. اما حالا حاشیه‌های جدیدی برای این فیلم ایجاد شده است.
پس از انتشار خبر ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» دیروز جمعی از طلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله نوری‌همدانی پیرامون ساخت این فیلم، سوال کردند. پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به پرسش مطرح شده چنین است: «با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضاله صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد». همچنین آیت‌الله نوری همدانی نیز درباره ساخت این فیلم چنین پاسخ داد: «این دو نفر نامبرده از اعیان صوفیه می‌باشند و ما برای این مطلب مدارک مقتضی از کتاب‌های خودشان داریم. اساسا فرقه صوفیه یکی از فرقه‌های ضالّه و مضلّه می‌باشند که با تشکیلات قطب‏سازی و مرشد‏بازی به جنگ اسلام ناب که اسلام قرآن و اهل بیت عصمت علیهم‏‏السلام است آمده‌اند و حضرت صادق علیه‏السلام درباره صوفیه فرموده‌اند: انهم اعدائنا یعنی آنها دشمنان ما هستند. ترویج آنها به هر شکل باشد جائز نمی‌باشد و حرام است».
پس از انتشار این فتوا، دست‌اندرکاران فیلم سینمایی مست عشق ویدئویی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران در چند سال گذشته منتشر کردند. رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از شعرا مورخ ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ گفته‌اند: «شعر مولوی را شما ببینید. حالا اگر فرض کنید کسی دیوان شمس را به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول اصول اصول الدین ... ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است».
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا: تلاش‌های ماکرون تنها با لغو تحریم‌های ترامپ نتیجه می‌دهد محمدرضا ستاری میدان سخت نیویورک از سخنان رهبر انقلاب تا فتوای دو مرجع تقلید «مست عشق» حرام است؟ «ابتکار» نوع عملکرد بازار بورس را بررسی می‌کند حرکت بورس خلاف جهت واقعیت «ابتکار» در گفت‏و‏گو با سید‏جواد میری منیق بررسی می‏کند تتلو، زاییده دوران انحطاط نمایندگان مجلس طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام را امضا کردند همه زیر چتر شفافیت «‌ابتکار» واکنش‌ها پس از بیانیه سه کشور اروپایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را بررسی می‌کند انتقادات صریح لاریجانی از مجریان تلویزیون به هزل‌گویی مجریان رسیدگی شود ترامپ در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران: تحریم‌های ایران لغو نشده بلکه تشدید هم می‌شود نخست‏وزیر ژاپن با روحانی دیدار کرد هشدار سرلشکر باقری به دشمن: نتیجه تجاوز به کشور ایران، انهدام و نابودی شماست قاهره آبستن یک انقلاب پسا بهار عربی